رزومه چیست و چگونه یک رزومه کاری موفق بنویسیم؟

اگر دنبال کار باشید حتماً از شما رزومه خواسته‌اند. رزومه درواقع خلاصه‌ای از مشخصات شخصی و سوابق تحصیلی و شغلی شماست که اگر درست نوشته شود می‌تواند موقعیت شغلی مناسب برایتان فراهم کند. خیلی‌ها از نوشتن رزومه سطحی می‌گذرند و چندان دقت نمی‌کنند اما باید بدانید در جریان کاریابی نوشتن رزومه مناسب کمک‌تان می‌کند. هدف نهایی رزومه این است که ملاقات با کارفرما را برایتان تضمین کرده و در نهایت شما را به سوی میز مصاحبه استخدامی هدایت کند. رزومه شما، نماینده و معرف شما نزد کارفرمایی است که هنوز شما را ندیده و نمی‌شناسد.

رزومه معمولاً شامل این بخش هاست:

۱- اطلاعات شخصی: مانند نام کامل، شماره تماس، نشانی، آدرس ایمیل، سال تولد و…

۲- مدارک و سوابق تحصیلی: شامل فهرستی از تحصیلات علمی و دانشگاهی و مدارکی که دریافت کرده اید.

۳- سوابق حرفه ای: این بخش بسیار مهم است و برای کارفرماها اهمیت زیادی دارد. اگر سابقه شغلی دارید باید سمت و عنوان شغلی، نام شرکت، مؤسسه یا محل کار، مدت زمان فعالیت و مسئولیت‌های سمت و کارهای مهم انجام شده را در این بخش بنویسید.

۴- تجربیات و دوره‌های تخصصی: اگر دوره آموزشی خاص و مرتبط با شغل دیده اید در این بخش بنویسید.

۵- مهارت ها: این بخش می‌تواند هم شامل مهارت های فنی و تکنولوژیکی مانند کار با نرم افزار یا سخت افزارهای مختلف باشد و هم شامل مهارت های فردی مانند کارگروهی، مسئولیت پذیری، خلاقیت، نظم‌پذیری و میزان آشنایی با زبان های خارجی.

۶- حضور در کنفرانس‌ها و علایق حرفه ای: مواردی مثل حضور در کنفرانس‌های مرتبط یا علایق حرفه‌ای‌تان را هم می‌توانید در رزومه بنویسید ولی این بخش اختیاری است.

رزومه را هم می‌توانید بنویسید و هم تایپ کنید. تایپ شده آن مرتب‌تر و منظم‌تر است.ضمن اینکه ممکن است کارفرما در خواندن دستخط‌ تان مشکل پیدا کند. سعی کنید رزومه را با عبارت‌های درست بنویسید و غلط‌های املایی و نگارشی نداشته باشید ضمن اینکه جملات‌تان باید مفهوم و روشن باشد.

در بخش سوابق شغلی و تحصیلی توانایی‌های خودتان را به شکلی معرفی کنید که کارفرما متوجه شود شما چقدر می‌توانید به شرکت و اهدافش کمک کنید.

اطلاعات مهم‌تر را در ابتدای فهرست بنویسید تا توجه کارفرما را جلب کند.

استفاده از کلماتی که تسلط شما را بر حرفه‌تان نشان می‌دهد به کار ببرید. مثل کلمات اختصاری اما دقت کنید رزومه شما پر از این کلمات نباشد که خواندن آن سخت شود.

اطلاعاتتان باید خلاصه و مشخص باشد و به طور مستند آنها را بیان کنید. مثلاً اگر توانسته اید طرحی را در مدت زمانی مشخص و با سود خاص به پایان برسانید این عددها را بنویسید.

‌ مشکلات شخصی مثل داشتن فرزند کوچک و نیاز به سرزدن به او را در رزومه ننویسید. اگر برای مصاحبه دعوت شدید می‌توانید این مسائل را مطرح کنید.
در نوشتن رزومه صادق باشید. اطلاعات دروغین و اشتباه اگر باعث استخدام شما شوند، بزودی و پس از مدتی برملا می‌شوند.

منبع: مجلۀ ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.