نکاتی درباره چیدمان و انتخاب میز ناهارخوری

میز ناهارخوری امروزه به عنوان یکی از عناصر جدا نشدنی در کنار مبلمان مورد استفاده قرار می گیرد، به همین دلیل انتخاب محل مناسب میزناهارخوری به خصوص در آپارتمان های امروزی بسیار مهم است. بر اساس سبک های گوناگونی که در دکوراسیون منزل وجود دارد، برای میز ناهارخوری هم انتخاب های مختلفی وجود دارد. امروزه سادگی در دکوراسیون بیشترین طرفدار را در سراسر دنیا دارد و دیگر دکوراسیون‌های شلوغ و پر از تزئینات ریز و درشت از مد افتاده است. برای دکوراسیون اتاق غذاخوری هم بیشتر سبک‌های مدرن و مینی‌مال پیشنهاد می‌شود که در عین سادگی فوق‌العاده شیک هستند.

محل مناسب
– در انتخاب محل مناسب میز غذاخوری دقت داشته باشید که در محل های پر رفت و آمد نباشد، چرا که مسیرهای پر رفت و آمد بدون شک مشکلات فراوانی را برای شما در هنگام چیدمان و سرو غذا ایجاد خواهد کرد.
– بهترین محل قرار گیری میز غذاخوری در نزدیکی آشپزخانه است، چرا که میز غذاخوری به لحاظ عملکرد بسیار با آشپزخانه مرتبط است پس نیازمند نزدیکی به این محل است.
– توجه داشته باشید قرار دادن میز غذاخوری در نزدیکی فضای تلویزیون چندان مناسب نیست، حضور تلویزیون سبب عدم تمرکز در زمان صرف غذا می شود، با دور کردن این فضا از فضای تلویزیون به خوبی می توانید لحظات صرف غذا را منحصر به فرد کنید.
– قرار دادن میز غذاخوری بیشتر از ۴ نفر در فضای آشپزخانه ابدا مناسب نیست، حتی اگر فضای آشپزخانۀ شما بسیار وسیع باشد باید بین فضای آشپزی و فضای غذاخوری خود حدفاصل معقولی قائل شوید.

ابعاد میز ناهارخوری
برای انتخاب بهترین مکان میز غذاخوری ابعاد آن نیز دارای اهمیت بسیاری است معمولاً باید فاصله صندلی‌ها از دیوار مجاور حداقل دوازده سانتی متر باشد. اگر فضای شما به نسبت کوچک و میز غذاخوری شما بزرگ است بهتر است که در صورت امکان میز را به دیوار بچسبانید و از فضای اطراف آن بیشتر استفاده کنید.

اگر خانه یا آپارتمان‌تان خیلی کوچک است و هنوز هم شما اصرار به خرید میز غداخوری دارید بهتر است میزهای تاشو را انتخاب کنید. میزهای تاشو انواع گرد و مستطیل دارند. نوع گرد این میزها را می‌توانید وقتی از میز استفاده نمی‌کنید به صورت کنسول کنار دیوار قرار دهید. اندازه‌ استاندارد میزهای مختلف به این ترتیب است:

میز گرد:
با قطر ۹۰ سانتی‌متر برای ۲ نفر
با قطر ۱۰۰ سانتی‌متر برای ۴ نفر
با قطر ۱۴۲ سانتی‌‌متر برای ۸ نفر

میز مستطیل/بیضی شکل:
۹۰ در ۱۵۰ سانتی‌متری ۶ نفره (ابعاد استاندارد میز ناهارخوری ۶ نفره مستطیل)
۹۰ در ۱۸۰، سانتی‌متری شش تا ۸ نفره (ابعاد میز ناهار خوری ۸ نفره مستطیل)
۹۰ در ۲۱۴، سانتی‌متری شش تا ۸ نفره (ابعاد میز ناهارخوری ۸ نفره)
۱۲۰ در ۲۴۳ سانتی‌متری، ۸ تا ۱۰ نفره
۱۲۰ در ۳۳۵ سانتی‌متری، ۱۲ نفره

میز‌ مربع شکل:
۹۶ سانتی‌متری برای ۴ نفر
۱۵۰ سانتی‌متری برای ۸ نفر (ابعاد میز ناهارخوری ۸ نفره مربع)

نورپردازی
نورپردازی می‌تواند نقش بسیار تأثیر‌گذاری برای ایجاد محیطی دلچسب هنگام صرف غذا داشته باشد. سعی کنید مکان انتخابی شما نور‌پردازی ایده آلی داشته باشد. از آباژور و چراغ‌های سقفی مناسب می‌توانید استفاده کنید.

جنس میز ناهار خوری
میزهای موجود در بازار از جنس پلاستیکی، چوبی، پلی‌استری(رزین) و نوع جدید میز ناهارخوری پلیمری ( ABS ) هستند. میزناهارخوری چوبی از انواع چوب روسی، توسکا، سفید، ممرز و چوب راش تولید می‌شود و صد البته چوب راش در انتخاب اول و بعد از آن چوب توسکا و چوب ممرز در رده دوم و سوم قرار دارند. اگر شما به‌دنبال میز ناهارخوری بادوام و در عین حال محکم و ظریف و استاندارد هستید حتما میز نهارخوری‌ای را که از چوب راش تهیه شده خریداری کنید، اگر می‌خواهید کیفیت معمولی، ظریف و قیمتی مناسب داشته باشد، انتخابتان میان چوب توسکا و یا ممرز باشد. یز و صندلی‌های پلی استری آینده‌ خوبی در انتظارشان نیست، چون خیلی زود می‌شکنند، اگر هم شما خیلی با سلیقه باشید باز هم احتمال ترک خوردنش زیاد است. اما میز‌های غذاخوری پلیمری، ضد آب و ضد ضربه هستند و چون با پیچ و مهره به هم متصل شده‌اند، در صورت خراب شدن یکی از قطعات میز می‌توانید به‌راحتی قطعه‌ آسیب‌دیده را با قطعه‌ جدید تعویض کنید. این میزها در برابر میزهای چوبی کمی گران‌تر هستند، چرا که برای ساخت این میز و صندلی‌ها از تکنولوژی روز مواد استفاده شده است.

انتخاب درست میز ناهار خوری
برای اینکه اتاق ناهارخوری شما زیبا و بی‌نقص باشد باید در انتخاب مدل میز ناهارخوری، اندازه صندلی ها، رنگ میز و صندلی، لوستر بالای میز و… دقت کنید. میز ناهارخوری می‌تواند مستطیل شکل، مربع یا گرد باشد که انتخاب آن بستگی به فضای اتاق ناهارخوری دارد، از صندلی‌های جمع و جور برای ناهارخوری استفاده کنید و سعی کنید تم ساده را برای این فضا انتخاب کنید.

استفاده از رنگ‌های گرم
باید بدانیم که رنگ دیوارها و محیط اطراف میز غذاخوری تأثیر زیادی بر اشتها و صمیمیت در هنگام صرف غذا دارد. استفاده از رنگ‌های گرم باعث افزایش اشتها و ایجاد صمیمیت میان اعضای خانواده می‌شود. از طرفی در رنگ آمیزی این مبلمان ها باید از مرغوب ترین رنگ ها و تینرها استفاده کرد. تینرها و رنگ هایی که هم از سطح میز و صندلی های ناهارخوری مراقبت کند و هم باعث شود تا آن ها جلا و جلوه زیباتری به خود بگیرند. مطمئنا شما هم خوب می دانید که صندلی های میزناهارخوری مدام در حال جا به جا شدن هستند و ممکن است در اثر برخورد با دیگر پایه ها و حتی دیگر قسمت های خانه دچار آسیب شوند، این رنگ ها هستند که وظیفه مراقبت از آن ها را بر عهده دارند پس انتخاب جنس خوب از این جهت اهمیت می یابد.

مطالب مرتبط:
ترکیب پترن های مختلف در دکوراسیون

استفاده از دیوارکوب‌ ها در دکوراسیون

دکوراسیون منزل با شمع آرایی

کاربرد رانر در دکوراسیون آشپزخانه

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.