تأثیر ورزش در سلامت پوست بدن

نقش ورزش کردن به عنوان عاملی برای جلوگیری از افزایش وزن، ساخت عضلات، پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت و موارد دیگر، به اثبات رسیده است. اما امروزه پزشکان بر این باورند که ورزش کردن علاوه بر این مزایا، نقش مفیدی در سلامت پوست بدن افراد دارد. افرادی که تحرک بدنی ندارند بعد از چند سال پوست شان شل می‌شود و زیبایی پوست آنها شدیداً کاهش پیدا می‌کند. همچنین چین و چروک‌های زیاد و انباشته شدن چربی در اطراف چشم و گردن و دیگر قسمت‌های صورت می‌تواند تأثیر منفی زیادی روی ظاهر انسان داشته باشد.

سم زدایی
بدن انسان مجموعه ای پیچیده از سلول‌های عصبی، اندام‌ها و خون می‌باشد. سم زدایی از بدن نقش اساسی در سلامت و بهبود شرایط آن دارد. اگر ما با ورزش کردن به بدن خود اجازه دهیم که آرام آرام تقویت شود، آن گاه خود بدن به صورت خودکار در برابر تمامی‌ویروس‌های مهاجم و سموم خطرناک مقاومت می‌کند.

جلوگیری از پیری
با افزایش سن، چین و چروک پوست و خطوطی که هنگام عصبانیت و تغییر چهره ایجاد می‌شود، افزایش می‌یابد اما آنچه مسلم است می‌توان با انجام ورزش از شکل‌گیری دوباره و افزایش این خطوط پیشگیری کرد.ورزش برای مبارزه با علائم پیری مفید است وموجب می‌شود که پوست جوان‌تر و شاداب‌تر به‌نظر برسد و در نتیجه خود فرد هم احساس خوبی داشته باشد.

پاکسازی پوست
ورزش موجب افزایش جریان خون در سطح پوست و توزیع مواد مغذی به سلول‌های پوستی و دور کردن مواد مخرب و سمی از پوست می‌شود. ورزش منظم همچنین به افزایش تعریق پوست منجر شده و این اثر خوبی در نرم شدن پوست و پیشگیری از شکنندگی آن دارد و افرادی که هنگام ورزش پیاده روی طولانی می‌کنند، چهره بشاش تری دارند و رنگ پوست آنها روشن‌تر است. در کنار آرام‌سازی بدن و آرامش عضلات، متخصصان معتقدند که ورزش‌های هوازی مانند قدم زدن یا دوچرخه سواری موجب پاکسازی پوست می‌شود.

خواب با کیفیت و احیای پوست
توانایی خوب خوابیدن یکی از بهترین ویژگی‌های هر فرد است. با ورزش کردن بدن خسته شده و کیفیت خواب افزایش می‌یابد. زمانی که خواب عمیقی داشته باشید، هورمون‌های رشد در بدن تان ترشح می‌شود. ترشح این هورمون‌ها باعث احیا و بازسازی بافت‌های بدن شده و به این ترتیب پوست زیباتر و بدن قوی تری خواهید داشت. توصیه می‌کنیم زمانی که احساس خواب آلودگی می‌کنید، بلافاصله بخوابید تا پوست بتواند خود را احیا کند.

جوان سازی
ورزش تاثیرات بسیار مفیدی بر روی کنترل هورمون‌های استرس دارد. ترشح این هورمون‌ها در بدن باعث پیری زودرس می‌شود. از طرفی، ورزش تولید کلاژن در پوست را افزایش داده و عناصر شیمیایی تحریک کننده هورمون‌های سروتونین و دوپامین را فعال می‌کند. این روند نیز باعث کاهش چروک‌های پوستی و جوان سازی پوست می‌شود.

طراوت و شادابی پوست
پوست شما برای سالم و شاداب ماندن نیاز به اکسیژن و مواد مغذی دارد. انجام حرکات ورزشی با بالا بردن تپش قلب و خون‌رسانی بهتر، اکسیژن بیشتری به پوست می‌رساند. این خون‌رسانی پوست شما را درخشان و شاداب می‌کند.

موهای سالم‌تر
خون‌رسانی بهتر هنگام ورزش برای موها نیز مفید است، رسیدن مواد مغذی به فولیکول‌های مو، رشد موها را افزایش می‌دهد. همچنین کاهش استرس، شکنندگی و ریزش مو را بهبود می‌بخشد.

براق شدن پوست بعد از ورزش
هنگام ورزش کردن، پوست چربی‌های طبیعی می‌سازد. این چربی‌ها سبب می‌شوند که پوست سالم‌تر و لطیف‌تر به‌نظر بیاید و همچنین رطوبت لازم برای پوست را تأمین می‌کند. ورزش تولید چربی‌های سطح پوست را تنظیم می‌کند در نتیجه چربی اضافی پوست به حداقل رسیده و منافذ پوست کوچک می‌شوند.گلگون شدن پوست بعد از ورزش کردن باعث افزایش سلامت و جذاب شدن پوست می‌شود.

رفع جوش
طبیعی است که با ورزش کردن بدن عرق می‌کند. عرق کردن برای بدن، به ویژه پوست، نوعی سیستم تخلیه محسوب می‌شود. به این ترتیب، سموم و دیگر آلودگی‌ها از منافذ پوست خارج شده و این موضوع باعث پیشگیری از پیری، جوش و آسیب دیدگی پوست می‌شود.

مطالب مرتبط:
فواید ورزش کردن افراد معلول

آشنایی با یوگا و فواید آن

ورزش هایی برای کاهش عصبانیت

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.