هنگام ریختن مایعات روی کیبورد چه‌کار کنیم؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در حین کار کردن با کامپیوتر یا لپ‌تاپ؛ مقداری آب و یا هر مایع دیگری بر روی صفحه‌کلید بریزد. در این صورت باید چه‌کار کنیم تا خسارت وارد شده به حداقل رسیده و به کیبورد و لپ‌تاپ آسیب وارد نشود. در این مطلب می‌خواهیم در مورد این عکس‌العمل‌ها حرف بزنیم.

همه ما می‌دانیم که آب و جریان برق؛ دو مقوله کاملاً ناسازگار هستند. در بسیاری از موارد آب می‌تواند به‌طور کامل تجهیزات برقی را دچار اتصالی کرده و به همه آن‌ها آسیب بزند. اما در مورد صفحه‌کلید شما می‌توانید با چند راهکار ساده میزان آسیب را به حداقل و حتی صفر برسانید.

صفحه‌کلید در کامپیوترهای دسکتاپ
۱- صفحه‌کلید را از کامپیوتر جدا کنید
در اولین قدم؛ به سرعت صفحه‌کلید را از کامپیوتر جدا کنید تا جریان برق ورودی به آن قطع شود. در صفحه‌کلیدهای قدیمی و ارزان‌تر درصورتی‌که مقدار کمی مایعات بر روی صفحه‌کلید بریزد به آن آسیبی وارد نمی‌شود. اما در صفحه‌کلیدهای پیچیده که مدارهای بیشتری دارند، احتمال آسیب وجود دارد و روند آن اندکی پیچیده‌تر است. در این آموزش از صفحه‌کلید غشایی استفاده می‌کنیم، گرچه روند کار در بیشتر صفحه‌کلیدها یکسان است. اما اگر دچار مشکل شدید نام صفحه‌کلید خود را سرچ کرده و از دستورالعمل‌های آن استفاده کنید.

۲- رطوبت صفحه‌کلید را از بین ببرید (جداسازی اجزای کیبورد)

صفحه‌کلید

به طور کلی هدف ما این است که رطوبت صفحه‌کلید را از بین ببریم. برای شروع از صفحه‌کلید خود عکس بگیرید تا بعداً دچار مشکل نشوید. سپس دکمه‌های روی صفحه‌کلید را جدا نمایید بدون آنکه به آن‌ها صدمه‌ای وارد کنید. در برخی از آن‌ها اهرمی در نظر گرفته شده که با کشیدن به سمت پایین باز می‌شود، سپس کلیدها را در یک ظرف امن نگهداری کنید.
تا جایی که صفحه‌کلید اجازه می‌دهد؛ این لایه‌ها را باز کرده و سپس با یک دستمال خشک رطوبت آن‌ها را بگیرید.

صفحه‌کلید

اگر بر روی آن نوشابه یا آب میوه ریخته‌اید و صفحه‌کلید چسبناک است، بهتر است از شوینده‌های مخصوص صفحه‌نمایش تلویزیون و لپ‌تاپ استفاده کنید که حاوی الکل هستند. سپس آن را خشک کنید.

۳- صفحه‌کلید را به حال خود بگذارید
بعد از جداسازی اجزا و خشک کردن آن بهتر است صفحه‌کلید را به همین حالت باز، ۱۲ تا ۲۴ ساعت به حال خود رها کنید؛ تا رطوبت‌های پنهان آن خشک شود.

۴- صفحه‌کلید را دوباره ببندید
حال از روی عکسی که گرفته‌اید صفحه‌کلید را دوباره جمع کنید و به حالت قبل باز گردانید. دقت کنید که کلیدها را در جای خود قرار دهید. تقریباً در همه موارد، این روش‌ها، صفحه‌کلید دسکتاپ را نجات خواهد داد، اما به یاد داشته باشید که صفحه‌کلیدهای پیچیده‌تر که در آن‌ها از نورهای LED و یا قابلیت‌های اضافی دیگر استفاده شده است، ممکن است نیاز به جداسازی بیشتر داشته و همچنین احتمال دارد که صفحه‌کلید به راحتی تعمیر نشود. در این حالت، باید با سازنده تماس بگیرید تا ببینید آیا مشکل قابل‌حل است یا خیر؟

صفحه‌کلید لپ‌تاپ
صفحه‌کلید لپ‌تاپ

تعمیر یک صفحه‌کلید لپ‌تاپ که بر روی آن مایعات ریخته است، دشوارتر است، زیرا احتمال دارد رطوبت به سایر مدارهای مهم لپ‌تاپ نفوذ کرده و موجب آسیب بیشتر شود.

۵- لپ‌تاپ را خاموش کنید و باتری آن را دربیاورید
اولین گام این است که لپ‌تاپ خود را خاموش کنید و بلافاصله باتری آن را در بیاورید. دکمه پاور را فشار دهید تا هیچ اتصالی در لپ‌تاپ برقرار نباشد. هرچه قدر زودتر لپ‌تاپ را خاموش کنید احتمال آسیب کمتری وجود دارد.

۶- تمام لوازم جانبی متصل به لپ‌تاپ را خارج کنید
تمام اجزای قابل جدا شدن را جدا کنید. از ماوس گرفته تا هر کابل، حافظه و بلندگو را جد کرده و لپ‌تاپ خود را کاملاً لخت کنید.

۷- فرایند جداسازی اجزای لپ‌تاپ را انجام دهید
گام بعدی برای نجات لپ‌تاپ؛ جداسازی اجزای آن و گرفتن رطوبت است. این فرایند به مدل لپ‌تاپ بستگی دارد. بنابراین کافی است با گوشی خود یوتیوب را باز کرده و مدل لپ‌تاپ و روش باز کردن کیبورد آن را جست‌وجو کنید.

صفحه‌کلید لپ‌تاپ

البته فرایند باز کردن لپ‌تاپ در برخی مدل‌ها بسیار ساده است و تنها به یک پیچ گوشتی نیاز دارد، اما در مدل‌های جدیدتر به ابزارهای خاصی نیاز دارید. یکی دیگر از منابع آنلاین برای تعمیرات، سایت DIY iFixit است. در این سایت یک بخش کامل در مورد تعمیر انواع مختلف صفحه‌کلید به‌صورت گام به گام و با دستورالعمل‌ها، تصاویر و گاهی حتی فیلم‌ها در نظر گرفته شده است که می‌تواند بسیار مفید باشد.

صفحه‌کلید لپ‌تاپ
۸- رطوبت لپ‌تاپ را از بین ببرید
حال که اجزای صفحه‌کلید لپ‌تاپ را باز کردید، بهتر است با استفاده از یک پارچه آن را تمیز کرده و رطوبت آن را از بین ببرید. این روند ممکن است طولانی باشد و به صبر و حوصله نیاز داشته باشد، اما بهتر است آن را با دقت بیشتری انجام دهید. بعد از آن ۱۲ تا ۲۴ ساعت اجزای آن را به‌صورت باز نگه‌دارید تا رطوبت آن از بین برود و سپس آن را دوباره ببندید.
همان‌طور که می‌بینید تنها راه نجات صفحه‌کلید و لپ‌تاپ این است که رطوبت نفوذ کرده در آن را از بین ببرید. به‌هیچ‌عنوان از باد سشوار استفاده نکنید. باز کردن اجزای کیبورد و خشک کردن آن بهترین روش برای نجات صفحه‌کلیدی است که مایعات بر روی آن ریخته است.

اگر لپ‌تاپ قابل جداسازی نیست؛ چه‌کار کنیم؟

صفحه‌کلید لپ‌تاپ

اگر لپ‌تاپتان از مدل‌های Surface Book 2 یا MacBook و یا هر لپ‌تاپ غیرقابل جداسازی باشد، مشکل پیچیده‌تر می‌شود. بنابراین بهتر است هرچه سریع‌تر به تعمیرگاه بروید. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که لپ‌تاپ را از برق خارج کرده و باتری آن را دربیاورید. سپس تمام وسایل جانبی را جدا کنید و رطوبت‌های قابل‌مشاهده را به سرعت خشک کنید.

نکته: درصورتی‌که لپ‌تاپ و کامپیوتر گارانتی دارد بهتر است اجزای آن را باز نکنید و تنها آن را از منبع برق جدا کرده و به صورت سطحی خشک کنید. سپس آن را به تعمیرگاه ببرید.
نکته: برای اینکه این اتفاق دوباره تکرار نشود بهتر است از روکش‌های سیلیکونی صفحه‌کلید استفاده کنید که به صورت یک محافظ ضد آب از کیبورد محافظت می‌کند. البته مراقب سوراخ‌های تهویه لپ‌تاپ باشید تا مسدود نشود.

مطالب مرتبط:
روش فعالسازی اثر انگشت Fingerprint در لپ تاپ

نسخه شفابخش برای عمر باتری لپ تاپ

لپ تاپ خود را چگونه تمیز کنید؟

بروز رسانی درایورهای گرافیک در لپ تاپ

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.