چگونه اطلاعات شخصی‌ را در گوگل پاک کنیم؟

گوگل یک موتور جست‌وجوی قوی است که تقریباً تمام دنیای اینترنت را اشغال کرده است. این شرکت علاوه بر موتور جست جوی محبوبش، در زمینه‌هایی مانند YouTube ،Gmail ،Google Drive ،Google Assistant و Google Plus نیز فعالیت دارد. شرکت گوگل یک سرویس ارزشمند ارائه می‌دهد، اما راه اصلی کسب درآمد این شرکت از طریق تبلیغات و جمع آوری اطلاعات می‌باشد. شرکت‌های تجاری، آمار و اطلاعات گوگل را به رسمیت می‌شناسند و از این طریق سعی می‌کنند با این شرکت وارد معامله شوند. بنابراین اگر یک کاربر خدمات گوگل هستید، به طور مثال از جیمیل استفاده می‌کنید و یا از طریق موتور جست‌وجو گوگل به اطلاعاتتان دسترسی دارید، امکان دارد اطلاعات شخصی شما (یعنی اطلاعات و فعالیت‌های شما در اینترنت) برای به کارگیری هدف‌های تبلیغاتی مورداستفاده قرار گیرد و خودتان نیز از این موضوع بی‌خبر باشید.
اما خبر خوب این است که گوگل به شما اجازه می‌دهد تا دسترسی به اطلاعات شخصی‌تان را محدود کرده و یا این اطلاعات را به‌صورت کلی حذف کنید. این فرایند کاملاً ساده است و شما می‌توانید از روش‌های گوناگونی ردیابی اطلاعاتتان را از طریق گوگل تنظیم و سفارشی سازی کنید. در این مطلب با نحوه حذف اطلاعات شخصی در گوگل و شخصی سازی این اطلاعات آشنا می‌شویم:

در ابتدا وارد آدرس https://myactivity.google.com/myactivity شوید، وقتی برای اولین بار وارد این سرویس می‌شوید، گوگل به صورت یک آموزش کوتاه؛ تمام قابلیت‌های این سرویس را به شما نشان می‌دهد و توضیح می‌دهد که چگونه فعالیت خود را پیگیری کرده و یا اطلاعاتتان را پاک کنید.

گوگل

در این صفحه چندین گزینه مختلف در مورد نحوه اداره و مدیریت کردن اطلاعات وجود دارد که در این قسمت به آن می‌پردازیم.

گزینه اول: اطلاعات شخصی خود را از امروز حذف کنید
مرحله اول: به صورت پیش فرض در صفحه اصلی، فعالیت‌های اینترنتی به صورت زمان‌بندی شده نشان داده می‌شود، که شما می‌توانید آن را در هر بازه زمانی مشاهده کنید.

گوگل

مرحله دوم: در بخش امروز (Today)، در قسمت بالا سمت راست سه نقطه وجود دارد که با کلیک روی آن می‌توانید به جزئیات اینترنتی امروزتان دسترسی داشته باشید و با گزینه delete آن‌ها را پاک کنید. همان‌طور که مشاهده می‌کنید این اطلاعات در تمام قسمت‌هایی مانند گوگل مپ، تبلیغات، جست‌وجوی اینترنتی، اندروید و جست‌وجو قرار گرفته و با یک گزینه تمام این سابقه‌ها پاک می‌شوند.

گزینه دوم: یک صفحه خاص را حذف کنید
مرحله اول: اگر می‌خواهید تنها یک صفحه و وب‌سایت خاص را از جست‌وجوهای اینترنتی خود پاک کنید، کافی است آن صفحه مورد نظر را در سابقه جست‌وجوهای خود پیدا کرده و بر روی گزینه جزئیات (details) کلیک کنید.

گوگل

مرحله دوم: سپس در منو اصلی آن، روی سه نقطه کلیک کرده و گزینه Delete را انتخاب نمایید تا این صفحه از سابقه جست‌وجوی اینترنتی شما در تمام سرویس‌های گوگل حذف شود.

گوگل

گزینه سوم: اطلاعات شخصی را بر اساس طبقه‌بندی آن‌ها حذف کنید
مرحله اول: اگر قصد دارید تمام اطلاعات شخصی خود را در یک دسته به‌خصوص حذف کنید، روی گزینه “Delete Activity by” در سمت راست صفحه اصلی (نماد سه نقطه) کلیک کنید.

گوگل

مرحله دوم: در صفحه بعدی می‌توانید یک محدوده تاریخی در نظر گرفته و از گوگل بخواهید تمام اطلاعات موجود در محصولات خود را در این محدوده تاریخی پاک کند، بعد از انتخاب این محدوده تاریخی، روی گزینه (Delete) کلیک کنید تا اطلاعات شخصی شما در این دوره از بین برود.

گوگل

مرحله سوم: در این قسمت می‌توانید اطلاعات مربوط به یک سرویس خاص گوگل را از بین ببرید. از لیست کشویی استفاده کرده و سرویسی را انتخاب کنید که قصد دارید اطلاعات آن از بین برود و در نهایت مرحله قبل را برای حذف آن اطلاعات تکرار کنید. مثلاً اگر می‌خواهید تنها اطاعات موجود در بخش موتور جست‌وجو گوگل (کروم) را در این بازه انتخابی از بین ببرید، گزینه (chrome) را از منو کشویی انتخاب کرده و در نهایت گزینه Delete را بفشارید.

گوگل

گزینه چهارم: ردیابی اطلاعات در گوگل را مدیریت کنید
مرحله اول: علاوه بر امکان حذف اطلاعات شخصی در خدمات گوگل، می‌توانید نحوه دسترسی گوگل به اطلاعاتتان را در آینده سفارشی سازی کنید. مثلاً دوست دارید از این به بعد گوگل به چه اطلاعاتی دسترسی نداشته باشد؟ برای این کار در منو سمت راست صفحه اصلی (نماد سه نقطه)؛ بر روی گزینه (Activity Controls) کلیک کنید.

گوگل

مرحله دوم: در صفحه بعد در مورد روند ردیابی اطلاعات توضیح داده شده است و شما می‌توانید برای مدیریت داده‌ها توسط شخص خودتان، یکی از این گزینه‌ها را انتخاب کنید. تنها با کلیک بر روی نوار لغزنده هر گزینه، تنظیمات آن را خاموش یا روشن کنید تا دسترسی یا عدم دسترسی گوگل به آن تأیید شود.

گوگل

اینکه بخواهید ردپای خود را در جست‌وجوهای اینترنتی و تمام سرویس‌های موجود در فضای مجازی پاک کنید اغلب دشوار است، اما گوگل تا حدودی می‌تواند حریم خصوصی شما را حفظ کرده و شرایط کنترل شده‌ای برایتان ایجاد کند و مانع از دسترسی به اطلاعات شما شود. بنابراین برای مدیریت اطلاعات و جلوگیری از سوء استفاده از آن بهتر است، از این قابلیت‌های سرویس گوگل استفاده کرده و نحوه دسترسی به اطلاعات شخصی‌تان را سفارشی سازی و شخصی سازی کنید.

مطالب مرتبط:
چرا صفحه لمسی گوشی کار نمی‌کند؟

مشکل اتصال گوشی به کامپیوتر در برنامه SHAREit

هنگام ریختن مایعات روی کیبورد چه‌کار کنیم؟

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.