چرا صفحه لمسی گوشی کار نمی‌کند؟

امروزه گوشی‌های هوشمند از صفحه‌های لمسی به عنوان رابط کاربری استفاده می‌کنند، در این صورت تنها از طریق لمس انگشتان با این صفحه‌نمایش‌ها؛ می‌توانید با گوشی هوشمند خود کار کنید. حال وضعیتی را در نظر بگیرید که این صفحه‌نمایش خراب و از کار افتاده باشد، در این صورت نمی‌توانید با گوشی هوشمند خود کار کنید. صفحه‌نمایش لمسی ممکن است به دلایل متعددی از کار بیفتد، در این مطلب در مورد رایج‌ترین دلایل از کار افتادن صفحه‌نمایش‌های لمسی و روش‌های رفع آن حرف می‌زنیم.

آسیب فیزیکی: در برخی موارد ممکن است بر اثر ضربه و سقوط گوشی از ارتفاع، صفحه‌نمایش آسیب ببیند و یا بشکند. در این صورت تمام امکانات و قابلیت‌ها بر روی صفحه‌نمایش از کار می افتند و نمی‌توانید با آن کار کنید.

برنامه‌های مخرب: در برخی موارد برنامه‌هایی از منابع غیرقابل‌اعتماد نصب می‌کنید که بر روی سیستم گوشی تأثیر منفی می‌گذارد و درنتیجه باعث کار نکردن صفحه‌نمایش می شود.

در برخی موارد بعد از بروز رسانی نرم‌افزارها یا فلش کردن گوشی این اتفاق رخ می‌دهد. تنظیمات اشتباه در گوشی همراه می‌تواند باعث از کار افتادن صفحه‌نمایش لمسی شود. در این صورت می‌توانید با ریست فکتوری تنظیمات را به حالت اولیه بازگردانید و از صفحه‌نمایش استفاده کنید. بنابراین از کار افتادن صفحه‌نمایش لمسی به دلایل زیادی رخ می‌دهد. حال اگر این اتفاق برای گوشی هوشمند ما رخ داد چگونه آن را رفع کنیم:

اگر صفحه‌نمایش هیچ ضربه فیزیکی نخورده است و به‌یک‌باره غیرفعال شده است؛ بنابراین مشکل نرم‌افزاری وجود دارد و می‌توانید از روش‌های زیر استفاده نمایید.

۱- دستگاه را ری استارت کنید

قبل از اینکه سراغ راه‌حل‌های دیگر بروید، در ابتدا گوشی را ری استارت کرده و صفحه‌نمایش را امتحان کنید. برای ری استارت کردن در گوشی‌های اندرویدی کافی است دکمه روشن – خاموش را برای ۳ ثانیه نگه دارید. سپس یک دقیقه یا بیشتر صبر کرده و دوباره کلید پاور را فشار دهید تا دستگاه روشن شود. در بیشتر موارد بعد از ری استارت کردن صفحه‌نمایش فعال خواهد شد.

۲- کارت حافظه و سیم‌کارت را جدا کنید

بهتر است گوشی را خاموش کنید، کارت حافظه و سیم‌کارت را خارج کرده و دوباره گوشی را روشن کنید. در برخی موارد ممکن است مشکل از کارت حافظه و سیم‌کارت معیوب باشد.

۳- گوشی را در حالت Safe Mode قرار دهید

برنامه‌های شخص ثالثی که بر روی گوشی‌ خود نصب می‌کنید ممکن است باعث مشکلاتی در صفحه‌نمایش گوشی شوند. در حالت Safe Mode برنامه‌های شخص ثالث غیرفعال می‌شوند؛ اگر گوشی در حالت Safe Mode به‌خوبی کار می‌کند و صفحه‌نمایش آن فعال است، در این صورت می‌توان نتیجه گرفت که مشکل از برنامه‌های شخص ثالث است. بنابراین برنامه‌هایی که از منابع نامعتبر نصب کرده‌اید، به ویژه برنامه‌هایی که جدیداً نصب نموده‌اید، را حذف کنید.

صفحه لمسی

برای قرار دادن گوشی در حالت Safe Mode در هر گوشی باید به روش متفاوتی عمل کرد. مثلاً در گوشی‌های سامسونگ و ال‌جی، گوشی‌ را خاموش کنید و دکمه پاور را فشار دهید. زمانی که آرم لگوی گوشی ظاهر شد؛ دکمه روشن خاموش و دکمه افزایش صدا را باهم فشار دهید. در این صورت گوشی با یک آرم Safe Mode در پایین آن روشن می‌شود. اگر این کار مؤثر نبود، مراحل فوق را این بار با دکمه صدای کم – Volume Down – یا هر دو دکمه تنظیم صدا یا دکمه Home تکرار کنید.

۴- در قسمت Recovery Mode از گزینه ریست فکتوری استفاده کنید

درصورتی‌که باز هم صفحه‌نمایش گوشی کار نمی‌کند می‌توانید از ریست فکتوری استفاده کنید. درصورتی‌که از این روش بهره می‌برید تمام برنامه‌های دانلود شده، عکس‌ها، پیام‌ها، مخاطبین و … از گوشی حذف می‌شوند. بنابراین اگر اطلاعات مهمی در گوشی همراه خود دارید بهتر است از این روش‌ها استفاده نکنید و یا در صورت امکان از طریق حساب گوگل خود و یا برنامه‌های دیگر پشتیبان بگیرید.

صفحه لمسی

مراحل ورود به Recovery Mode در انواع گوشی ها متفاوت است. در این قسمت روش رایج در گوشی‌سامسونگ را نشان می‌دهیم:

صفحه لمسی

در گوشی سامسونگ کلید افزایش صدا، پاور و هوم را همزمان فشار دهید و نگه دارید. در این صورت وارد حالت بازیابی می‌شوید. در این صفحه با استفاده از کلیدهای کاهش و افزایش صدا می‌توانید در بین گزینه‌ها جابه‌جا شده و گزینه ریست فکتوری را انتخاب کرده و گزینه پاور را بزنید تا شروع به کار کند. با استفاده از برنامه صفحه‌نمایش اندروید را کالیبراسیون کنید.

در گوگل پلی برنامه‌هایی وجود دارد که صفحه‌نمایش را کالیبراسیون می‌کند. البته درصورتی‌که سرعت صفحه‌نمایش کم شده و خطا دارد می‌توانید از این برنامه‌ها استفاده کنید.

درصورتی‌که صفحه‌نمایش به طور کلی غیرفعال باشد استفاده از این روش امکان پذیر نیست. بنابراین واژه touch screen calibration را در گوگل پلی تایپ کنید تا برنامه موردنظرتان را بیابید.

حال اگر صفحه‌نمایش شما به‌صورت فیزیکی آسیب دیده و کار نمی‌کند، چه باید کنیم؟
بنابراین اگر صفحه‌نمایش گوشی ضربه دیده، خیس شده و یا شکسته است، قبل از اینکه برای تعویض و تعمیر آن اقدام کنید بهتر است روش‌های رایگان زیر را روی آن تست نمایید:

۵- صفحه‌نمایش لمسی در اندروید را آزمایش کنید

با این آزمایش، صفحه‌نمایش درست نمی‌شود، اما می‌توانید مناطق آسیب دیده آن را شناسایی کنید. برای این کار باید یک کد خاص بر روی گوشی‌ خود وارد کنید. این کد برای انواع گوشی‌ها متفاوت است و درصورتی‌که کل صفحه‌نمایش از کار افتاده باشد، نمی‌توانید این کد را وارد و از آن استفاده کنید.

صفحه لمسی

• کد بیشتر گوشی‌های اندرویدی به‌خصوص سامسونگ : *#۷۳۵۳#
• گوشی‌های HTC: کد * # * # ۳۴۲۴ # * # *
• اکثر گوشی‌های Sony Xperia: * # * # 7378423 # * # *
• اکثر گوشی موتورولا: * # ۰ * #:

به‌محض وارد کردن کد، لیستی به نمایش در می‌آید که با استفاده از گزینه‌های آن می‌توانید قابلیت‌های گوشی خود را آزمایش کنید. گزینه TSP Dot Mode یا TSP Grid Modeرا انتخاب کنید در این صورت می‌توانید صفحه‌نمایش خود را بررسی نمایید. گزینه TSP Dot Mode نقطه‌های کوچک را نشان می‌دهد، درحالی‌که گزینه TSP Grid Mode به شما اجازه می‌دهد هر نقطه از صفحه‌نمایش را تست کنید.

ریختن مایعات و از کار افتادن صفحه لمسی گوشی:
در برخی موارد همان‌طور که اشاره کردیم بر اثر ریختن مایعات بر روی گوشی، صفحه‌نمایش از کار می‌افتد. در این صورت می‌توانید با برخی از راهکارها امیدوار باشید که صفحه‌نمایش دوباره کار کند:
این ۴ کار آر انجام دهید:
• به‌سرعت آب را از روی دستگاه پاک کنید.
• به سرعت قطعات قابل جداسازی را خارج کنید، مثلاً باتری، سیم کارت، کارت حافظه و… . اگر تلفن در آب دریا افتاده است بهتر است با آب شیرین آن را تمیز کنید.
• تمام قسمت‌های گوشی را با یک پارچه یا کاغذ نرم خشک کنید. گوشی را در یک ظرف برنج قرار دهید تا رطوبت آن گرفته شود.
• سپس تلفن را روشن کنید، اگر گوشی روشن نشد و یا صفحه‌نمایش کار نکرد، به تعمیرگاه بروید.
۴کاری که نباید انجام دهید:
• از باد گرم سشوار برای خشک کردن گوشی استفاده نکنید و یا گوشی را در زیر نور خورشید قرار ندهید.
• از دکمه پاور استفاده نکنید.
• تلفن را راه‌اندازی نکنید و حداقل ۲۴ ساعت صبر کنید و سپس آن را روشن نمایید.
• قبل از اینکه کوشی کاملاً خشک نشده است هیچ دکمه‌ای روی آن فشار ندهید.

وقتی صفحه‌نمایش گوشی کار نمی‌کند، چگونه می‌توانید از اطلاعاتمان پشتیبان تهیه کنیم؟
زمانی که صفحه‌نمایش لمسی بنا بر هر دلیلی از کار بیفتد، درصورتی‌که هنوز باتری دارید و گوشی روشن است و دکمه‌های گوشی کار می‌کند، می‌توانید از اطلاعاتتان بکاپ تهیه کنید:
برای این کار برنامه Install Data Broken Android را بر روی سیستم کامپیوتری خود نصب کنید. این برنامه می‌تواند تمام داده‌ها از جمله عکس، مخاطبان، پیام‌ها و موارد دیگر را از گوشی‌های اندروید با صفحه‌نمایش معیوب بازیابی کند. بعد از نصب برنامه با استفاده از کابل USB گوشی را به کامپیوتر متصل کنید (درصورتی‌که گوشی خیس شده از این روش استفاده نکنید).

صفحه لمسی

مرحله ۱: صفحه اصلی برنامه را راه‌اندازی کنید و سپس به “Data Extraction Broken Android” بروید. سپس روی «شروع» کلیک کنید تا مدل مربوطه دستگاهتان را انتخاب کنید، به عنوان مثال: S6، SM-G920F.
مرحله ۲: راهنما را دنبال کنید و گوشی اندروید را با استفاده از برخی کلیدها، به حالت دانلود قرار دهید. پس از وارد شدن به حالت دانلود، برنامه بسته بازیابی را دانلود کرده و دستگاه شروع به شناسایی و تعمیر می‌شود.
مرحله ۳: وقتی حالت تعمیر انجام شد گوشی تمام داده‌ها را با کمک دکمه (Recover) بازیابی، ذخیره می‌کند.
درصورتی‌که هیچ کدام از روش‌ها بالا تأثیر نداشت، بهتر است به یک تعمیرگاه موبایل مراجعه کرده و گوشی خود را دست افراد متخصص بسپارید.

مطالب مرتبط:
چرا گوشی های هوشمند داغ می کنند؟

چگونه طول عمر باتری گوشی‌های هوشمند را افزایش دهید؟

باز کردن رمز در گوشی‌های اندروید

مشکل اتصال گوشی به کامپیوتر در برنامه SHAREit

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.