چرا گوشی های هوشمند داغ می کنند؟

گوشی‌های هوشمند ممکن است به دلیل استفاده زیاد داغ شوند و این داغ شدن یک مشکل غیرقابل اجتناب است که ممکن است برای هرکسی رخ دهد. اما اگر گوشی هوشمند شما همیشه داغ می‌کند ممکن است دچار مشکل شده باشد. در این مقاله سعی کردیم در مورد علت‌های داغ شدن گوشی‌های هوشمند و روش‌های جلوگیری از آن حرف بزنیم. با ما همراه باشید.

چرا گوشی‌های هوشمند گرم می‌شوند؟
پاسخ این سؤال در فیزیک نهفته است، جنبش و حرکت گرما تولید می‌کند. گوشی‌های هوشمند دارای حرکت‌های فیزیکی هستند تا بتوانند به‌درستی کار کنند؛ بنابراین به‌مرور زمان حرارت تولید می‌کنند و این میزان گرما به میزان الکتریسیته‌ای باز می‌گردد که از آن استفاده می‌کنند. اگر در حال بازی با گوشی هوشمندتان هستید، واحد پردازنده و گرافیک در حال کار هستند. در نتیجه به‌مرور گرما تولید می‌کنند و این باعث داغ شدن گوشی همراهتان می‌شود. گرمای تولید شده در گوشی طبیعی است. اما در برخی موارد این گرما زیاد شده و گوشی همراه به اصطلاح داغ می‌شود. در برخی موارد این گرمای بیش از اندازه باعث می‌شود؛ پردازنده به خوبی کار نکند و سرعت گوشی‌ کاهش پیدا کند. در بدترین شرایط نیز ممکن است گوشی هنگ کرده و تا زمان خنک شدن، اجازه کار کردن ندهد.

داغ شدن گوشی

چرا گوشی‌های هوشمند داغ می‌شوند؟
معمولاً چنددلیل در کنار هم باعث داغ شدن گوشی‌های هوشمند می‌شود. به‌طور مثال ممکن است چند برنامه را به‌صورت هم‌زمان باز کرده باشید، روشنایی صفحه‌نمایشتان خیلی زیاد باشد و یا برای زمان زیاد به وایفای متصل شده باشید. در مواردی که بازی‌های هیجان‌انگیز با گرافیک بالا را برای مدت طولانی اجرای کنید گوشی‌تان داغ می‌شود.

داغ شدن گوشی

گوشی‌هایی که دوربین باکیفیت دارند بیش از اندازه گرم می‌شوند. اما هر داغ شدنی دلیل بر مشکل نیست. اگر بعد از ۱۵ دقیقه بازی با گوشی، گوشی‌تان داغ شد، مشکل جدی وجود ندارد؛ اما اگر این اتفاق در همه موارد رخ دهد، باید به دنبال علت آن باشید.

داغ شدن گوشی به چه قسمت‌هایی آسیب وارد می‌کند؟

داغ شدن گوشی

در هر گوشی هوشمند، یک باتری لیتیوم یونی قرار دارد. این باتری برای انجام واکنش‌های شیمیایی و تولید جریان به کار گرفته شده است که در هر بار استفاده می‌تواند شارژ تخلیه شود. این باتری‌ها بهترین باتری‌های قابل شارژ در گوشی‌های هوشمند هستند اما دو ایراد بزرگ دارند.
یکی اینکه به‌مرور کارایی خود را از دست می‌دهند، حتی اگر از آن‌ها استفاده نکنید. دوم به گرما حساس هستند و درصورتی‌که گوشی‌تان داغ شود تأثیر منفی بر کارایی این باتری‌ها خواهد گذاشت. گرما سرعت باتری را کاهش داده و مقاومت آن را کم می‌کند، به همین دلیل به‌سرعت ظرفیت آن خالی می شود. در برخی موارد این باتری‌ها منفجر می‌شوند. آسیب به پردازنده یکی از دیگر موارد مخرب گرما است. وقتی گوشی داغ می‌شود سرعت پردازنده کاهش می‌یابد و به‌صورت فیزیکی به گوشی آسیب وارد می‌شود.

چگونه مانع از داغ شدن گوشی شویم؟

داغ شدن گوشی

بدافزارها: در برخی موارد بدافزارها می‌توانند باعث گرمای بیش‌ازحد گوشی‌ها شوند. در واقع توسعه کنندگان نرم‌افزارهای مخرب به دنبال اطلاعات گوشی هستند و در این راستا ممکن است مشکلاتی ازاین‌دست برای گوشی‌تان پیش بیاورند. بنابراین سعی کنید نرم‌افزارهای خود را از مکان‌های قابل‌اعتماد نصب کنید و در گوشی خود آنتی‌ویروس داشته باشید.

قاب محافظ گوشی: در برخی موارد قاب و کیس گوشی‌ ممکن است باعث گرمای آن شود. کیس ها درواقع نوعی محافظ هستند که علاوه بر محفاظت از گوشی در برابر ضربه‌ها، مدل‌ها و رنگ‌های جذابی دارند. در بیشتر موارد این کیس ها از مواد پلاستیکی ساخته شده‌اند که باعث گرما و ایجاد حرارت در گوشی‌ها می‌شوند. حتی افرادی که از کیس های چرمی استفاده می‌کنند چنین مشکلاتی را تجربه کرده‌اند. بنابراین زمانی که گوشی‌ در حال کار است و گرمای طبیعی تولید می‌کند، این گرما نمی‌تواند خارج شود و با استفاده از یک عایق پلاستیکی محبوس می‌شود. این وضعیت باعث داغ شدن گوشی هوشمند خواهد شد. بنابراین بهتر است از قاب‌های پلاستیکی استفاده نکنید یا هرچند وقت یک‌بار در حین فعالیت‌های سنگین، قاب را از گوشی‌ جدا کنید، اما مراقب باشید گوشی از دستتان به زمین نیفتد.

باتری گوشی: سعی کنید در هر بار شارژ گوشی خود را کاملاً شارژ نکنید و تا آخرین مقدار از باتری آن را نیز استفاده نکنید. مثلاً وقتی مقدار باتری به ۱۵ درصد رسید و اخطار آن را در صفحه‌نمایش مشاهده کردید گوشی خود را به شارژ بزنید و تا صد در صد کامل به برق متصل نکنید، مثلاً وقتی تا ۹۰ درصد شارژ شد آن را از برق جدا کنید. این کار باعث می‌شود باتری گوشی آسیب کمتری ببیند. گوشی‌های قدیمی که باتری آن‌ها بارها و بارها شارژ شده‌است، بیشتر در معرض داغ شدن قرار می گیرند. اگر این داغ شدن گوشی روند شارژ کردن را دچار اختلال کرد و گوشی مانند قبل شارژ نشد، به‌طور حتم مشکلی وجود دارد. مثلا ممکن است باتری آسیب دیده باشد و یا شارژر و پورت گوشی دچار مشکل شده است. بنابراین سیم شارژ را تعویض کنید و اگر مشکل کماکان وجود داشت، به فکر یک باتری جدید باشید.

اتصال به وایفای: در صورتی که گوشی ۲۴ ساعته به وایفای متصل باشد ممکن است داغ کند. به‌طور مثال برنامه‌هایی که در پس زمینه اجرا می‌شوند و به اینترنت متصل شده و تبادل داده دارند، در این صورت افزایش حجم کار ممکن است گوشی‌ را داغ کند. در این راستا می‌توانید از برنامه‌های کمکی استفاده کنید و با استفاده از آن برنامه‌های مخربی که در پس‌زمینه اجرا شده و داده و باتری گوشی را مصرف می‌کنند شناسایی نمایید.

داغ شدن گوشی

علاوه بر این راه‌حل‌هایی به‌صورت پیش‌فرض در گوشی‌های اندرویدی در نظر گرفته شده‌ است. برای این کار وارد تنظیمات شوید و به قسمت برنامه ها و اعلان‌ها بروید. در بخش همه برنامه‌ها؛ برنامه مورد نظرتان را انتخاب نمایید. در برنامه موردنظر به قسمت Data usage بروید و در آنجا گزینه Background data را غیرفعال کنید. شما می‌توانید از گزینه Force Stop استفاده کرده و برنامه را به‌صورت کامل غیرفعال کنید.

بنابراین اگر بخواهیم به‌طورکلی راهکارهایی برای خنک شدن گوشی هوشمند و جلوگیری از داغ شدن آن ذکر کنیم، بهتر است بر طبق راهنمای زیر عمل کنید:
• زمانی که گوشی‌تان داغ شد، قاب محافظ گوشی را از آن جدا کنید.
• حالت پرواز را فعال نمایید تا تمامی اتصالات غیرفعال شوند.
• گوشی‌ را در یک مکان گرم و زیر نور خورشید قرار ندهید.
• روشنایی صفحه‌نمایش را کم کنید.
• در حین شارژ از گوشی استفاده نکنید.

بعد از آنکه گوشی‌ خنک شدن برای جلوگیری از گرم شدن مجدد آن نکات زیر را رعایت کنید:
• از حالت صرفه‌جویی باتری استفاده کنید.
• فایل‌های اضافه و حافظه پنهان را پاک کنید.
• ۲۴ ساعته به وایفای متصل نشوید. بلوتوث و جی‌پی‌اس را غیرفعال کنید.

مطالب مرتبط:
چگونه طول عمر باتری گوشی‌های هوشمند را افزایش دهید؟

باز کردن رمز در گوشی‌های اندروید

مشکل اتصال گوشی به کامپیوتر در برنامه SHAREit

روش‌های انتقال فایل بین گوشی‌های اندروید و ios

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.