آموزش اضافه کردن فونت‌ در ویندوز، مک، IOS و اندروید

نرم‌افزارهای Word، اکسل و پاورپوینت ازجمله نرم‌افزارهای ارائه شده توسط شرکت مایکروسافت می‌باشند که هر یک از آن‌ها قابلیت‌های زیادی در اختیار کاربران قرار می‌دهند. برنامه word یکی از رایج‌ترین برنامه‌های واژه‌پرداز است که در آن می‌توانید مطالب زیادی را تایپ کرده و سفارشی‌سازی کنید. نرم‌افزار پاورپوینت یک برنامه کاربردی برای ارائه مطالب است که با به‌کارگیری اطلاعات، اسلایدها و جلوه‌های بصری، ارائه مطلب را هیجان‌انگیزتر می‌کند. اکسل نیز نرم‌افزار قدرتمند برای محاسبه، ذخیره، تجزیه‌وتحلیل علمی و آماری و مدیریت و تحلیل داده‌ها است.

تایپ کردن متن و فونت در این نرم‌افزارها یک مسئله مهم به‌حساب می‌آید که شما به‌راحتی می‌توانید با اضافه کردن فونت به آن، متن‌ها را به‌صورت سفارشی تایپ کنید. البته برای اضافه کردن فونت به نرم‌افزارهای مایکروسافت، در ابتدا باید آن فونت را به سیستم‌عامل دستگاه خود وارد کنید. در این مطلب روش‌های اضافه کردن فونت به نرم‌افزارهای مایکروسافت را به شما آموزش می‌دهیم:

فونت چیست؟

فونت مجموعه‌ای کامل از کاراکترها، یعنی حروف، اعداد و نمادها است که می‌تواند فایل‌ها را سفارشی‌سازی کند. مثلاً Arial یک فونت است که به‌صورت بولد، ایتالیک، باریک و … استفاده می‌شود. در این قسمت با انواع فونت‌های لاتین آشنا می‌شوید که به طور کلی به ده قسمت طبقه‌بندی می‌شوند که چند مورد ابتدایی آن را تشریح می‌دهیم.

Humanist: (فونت‌های Humanist ونیزی-Venetian مثل فرم دست خط ایتالیایی‌ها بوده و به دلیل اولین دست خط رومی‌ که در سال ۱۴۷۰ میلادی در ونیز پیدا شد به این اسم نام‌گذاری شده است.)
Garalde: (این فونت به‌وسیله استادان قلمی ‌مثل کلود گاراموند (Claude Garamond) فرانسوی و آلدوس مانوتیوس (Aldus Manutius) ونیزی به وجود آمده است و یکی از رایج‌ترین فونت‌های امروزی را تشکیل می‌دهند.)
Didone: (این فونت‌ها به دلیل پیشرفت‌های به وجود آمده در تولید کاغذ، ترکیبات و چاپ به وجود آمدند. فونت‌های: Bodoni،Didot،Walbaum،Century نمونه‌ای از این فونت‌ها هستند).
Transitional: (فونت‌های این گروه درواقع نشان‌دهنده زمان گذار (transition) در قرن ۱۸ میلادی است. این فونت با ادغام ویژگی‌های فونت‌های Garalde و Didone به وجود آمدند، این دسته از فونت‌ها دارای سریف‌های گردی بودند که نسبت به Didoneها دوستانه‌تر و نسبت به Garaldeها رسمی‌ترند).
Lineal
Mechanistic
Black Letter
Decorative
Script
Manual

فونت‌ها در کدام قسمت سیستم کامپیوتری ذخیره می‌شوند؟

در لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های شخصی فونت‌ها در پوشه C: \ Windows \ Fonts نصب می‌شوند. شما می‌توانید این فونت‌ها را از طریق جست‌وجو در اینترنت و در بسیاری از وب‌سایت‌های معتبر پیدا کرده و دانلود کنید.

چگونه فونت‌ها را دانلود و نصب کنیم؟

اضافه کردن فونت‌

روند دانلود کردن این فونت‌ها و نصب آن‌ها بسیار آسان است. بنابراین یک مرورگر را باز کرده و این فونت‌ها را جست‌وجو کنید. بیشتر این فونت‌ها به‌صورت رایگان در دسترس هستند. از وب‌سایت‌هایی استفاده کنید که با ارائه یک فهرست برحسب دسته‌بندی و سبک (Categories/Styles) این فونت‌ها را طبقه‌بندی کرده باشند تا انتخاب در بین آن‌ها آسان‌تر و سریع‌تر شود. به‌عنوان مثال، سایت ۱۰۰۱ Free Fonts یک لیست از سبک‌ها و دسته‌بندی‌های مختلف را ارائه می‌دهد. بنابراین در بین این دسته‌ها جست‌وجو کرده و فونتی را انتخاب کنید که برای پروژه شما مناسب‌تر است و درنهایت دکمه دانلود را فشار دهید.

اضافه کردن فونت به WORD در ویندوز ۱۰:

در ابتدا از وب‌سایت موردنظر فونت را دانلود کنید با استفاده از برنامه زیب آن را از حالت فشرده خارج کنید. احتمالاً فایل فونت شما با پسوند .ttf یا .otf در دسترس است.

اضافه کردن فونت‌

حال در پنجره دیگر به آدرس زیر رفته و صفحه فونت‌ها در سیستم کامپیوتری خود را باز کنید. برای این کار دکمه استارت را بزنید؛ به بخش کنترل پنل و پوشه فونت بروید. حال فایل‌های فونتی که از حالت فشرده خارج کرده‌اید را به صفحه فونت خود، درگ (Drag) کنید. درواقع فونت‌های جدید را به فضای سفید خالی در پنجره فونت کامپیوترتان، درگ (Drag) کرده و رها کنید. توجه داشته باشید اگر در فایل زیپی که دانلود کرده‌اید، فونت‌های متعددی وجود داشته باشد، باید هرکدام را جداگانه به پوشه فونت در بخش کنترل پنل وارد نمایید. در این صورت فونت به‌صورت خودکار نصب می‌شود.

اضافه کردن فونت‌

درصورتی‌که فونت نصب نشد؛ در صفحه فونت در بخش کنترل پنل، فونت موردنظرتان را پیدا کرده و بر روی آن دوبار کلیک کنید تا فونت Previewer باز شود و روی دکمه نصب در گوشه سمت چپ بالا کلیک کنید. در این صورت فونت نصب خواهد شد و به‌محض باز کردن برنامه وُرد در آن قرار می‌گیرد.

اضافه کردن فونت به WORD در Mac:

در مک قبل از آن که یک فونت جدید به مایکروسافت وُرد اضافه شود باید ابتدا آن را به Font Book اضافه کنید.

اضافه کردن فونت‌

برای این کار ابتدا فونت دانلود کرده را از حالت فشرده خارج کنید و سپس بر روی آن دوبار کلیک کنید تا پیش‌نمایش فونت نشان داده شود. روی دکمه Install Font در پایین پنجره پیش‌نمایش فونت کلیک کنید در این صورت Font Book باز می‌شود. اگر از نسخه ۲۰۱۱ Office for Mac استفاده می‌کنید، باید فونت را به مجموعه‌ی Windows Office Compatible که در نوار سمت چپ Font Book است، بکشید و رها کنید. در این صورت فونت در تمام نرم‌افزارهای مایکروسافت شما نصب می‌شود. البته این نکته را در نظر داشته باشید که تمام فونت‌ها موجود در اینترنت در مایکروسافت وُرد مک نصب نمی‌شود و تنها در ویندوز کارایی دارد.

اضافه کردن فونت به WORD در مایکروسافت وُرد آنلاین Word Online:

اضافه کردن فونت‌

اگر از برنامه Microsoft Word Online در Office 365 استفاده می‌کنید، می‌توانید هر فونت نصب‌شده در سیستم خود را به کار ببرید. فقط باید نام فونت را به همراه پسوند آن در کادر فونت در مایکروسافت ورد آنلاین ذخیره کنید. وقتی فایل را می‌بندید و دوباره اجرا می‌کنید فونت به مایکروسافت ورد آنلاین اضافه شده است اما ممکن است در برخی موارد این اجازه را به شما ندهد.

اضافه کردن فونت به WORD در اندروید:

متأسفانه اضافه کردن فونت به مایکروسافت ورد (WORD) در اندروید اندکی پیچیده بوده و نیاز به روت کردن گوشی دارد. بنابراین درصورتی‌که با روت کردن گوشی آشنایی ندارید بهتر است این کار را انجام ندهید چون ممکن است از نظر سخت‌افزاری به آن آسیب وارد شود و گارانتی گوشی‌تان نیز منسوخ خواهد شد.

اضافه کردن فونت‌

فرض بر این می‌گذاریم که گوشی شما روت شده است:
در ابتدا فونت موردنظر را دانلود کرده و از حالت فشرده خارج کنید. سپس برنامه FX File Explorer را دانلود و نصب کنید. این برنامه را باز کرده و فایل فونت خود را از طریق آن پیدا کنید. حال چند ثانیه بر روی فایل فونت نگه دارید تا انتخاب شود و سپس در گوشه سمت راست بالا گزینه کپی را بزنید. اگر موفقیت‌آمیز بود، آیکونی به نام ۱ copied نشان داده می‌شود که فونت موردنظر کپی شده است. اکنون، FX File Explorer را ببندید، بر روی فایل برنامه Word چند ثانیه نگه دارید تا یک پنجره پاپ آپ ظاهر شود. اگر گوشی شما روت شده باشد علاوه بر گزینه‌های Open و Uninstall، گزینه Explore data را نیز مشاهده می‌کنید. این گزینه را انتخاب نمایید و به مسیر فایل‌ها (files)، داده (data) و فونت‌ها (fonts) بروید. در این قسمت پوشه ۱ copied را انتخاب کنید و از بالا سمت راست گزینه چسباندن (Paste) را بزنید. در این صورت فونت به مایکروسافت ورد اضافه خواهد شد.

اضافه کردن فونت به WORD در IOS با برنامه AnyFont:

برای اضافه کردن فونت به iPhone مایکروسافت ورد در آیفون یا iPad، به یک برنامه نصب فونت مانند AnyFont نیاز دارید که می‌توانید از فروشگاه App دانلود کنید. بعد از نصب و راه‌اندازی برنامه، فونت‌های موردنظرتان را به‌وسیله آیتونز به پوشه مخصوص آن منتقل کنید. علاوه بر این امکان نصب فونت‌ها با قابلیت “Open in…” و انتخاب anyfont از داخل اپ ایمیل یا دراپ باکس هم وجود دارد. درنهایت برنامه AnyFont را اجرا کرده و به روی فونت موردنظر ضربه بزنید تا فرایند نصب آغاز شود. بعد از آن وارد صفحه نصب پروفایل فونت خواهید شد که با دکمه Install کار نصب فونت به پایان می‌رسد.

نکته: در نصب فونت در گوشی‌های هوشمند هنگامی‌که یک فونت را دانلود می‌کنید، این فایل به‌طورمعمول وارد فولدرهای دانلودها در سیستم می‌شوند که در آن قسمت می‌توانید فایل‌های فونت را مشاهده کرده و در صورت نیاز از حالت فشرده خارج کنید.

نکته: وقتی یک فونت را به سیستم‌عامل خود اضافه می‌کنید و مطمئن می‌شوید که با Word سازگار بوده و قابل‌استفاده است؛ این فونت به‌صورت خودکار به تمام برنامه‌های مایکروسافت ازجمله پاورپوینت، اکسل و … نیز منتقل شده و قابل‌استفاده می‌باشد.

مطالب مرتبط:
برنامه microsoft translator یک نرم‌افزار قوی برای ترجمه در ویندوز ۱۰

چگونه از عکس‌هایمان در گوشی آیفون پشتیبان تهیه کنیم؟

گوشی آیفون بخریم یا اندروید؟

چند روش برای جلوگیری از بروز رسانی خودکار در ویندوز ۱۰

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.