گوشی آیفون بخریم یا اندروید؟

اگر قصد دارید گوشی هوشمند جدید بخرید اما بر سر دوراهی اندروید و ios مانده‌اید بهتر است این مقاله را مطالعه کنید. طبق آمار IDC، دو سیستم‌عامل اندروید و آیفون ۹۹٫۷ درصد از تمامی گوشی‌های هوشمند جدید سال ۲۰۱۷ را به خود اختصاص داده‌اند و این آمار هرسال بیشتر می‌شود. در این میان مایکروسافت تنها گوشی‌های ویندوز خود را ارائه می‌دهد؛ بلک بری نیز تصمیم گرفته گوشی‌های اندروید را وارد بازار کند و البته گزینه‌های دیگری نیز به‌صورت محدود در بازار وجود دارد.

خبر خوب این است که هر دو سیستم‌عامل اندروید و آیفون به‌خوبی عمل می‌کنند و عالی هستند. ویژگی‌های این دو سیستم‌عامل مشابه است؛ اما در آن‌ها برخی تفاوت‌های مهم هم دیده می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم اندروید و ios را در چند ویژگی مهم باهم مقایسه کنیم. درنهایت انتخاب بهترین پلتفرم به نیاز شخصی شما برمی‌گردد. عوامل مهم را تیک بزنید و درنهایت مدلی را انتخاب نمایید که بیشترین امتیاز را دارد.

۱. به‌صرفه بودن

• برنده: اندروید
اپل همواره ازنظر قیمت‌گذاری در صدر جدول قرار دارد به‌طور مثال قیمت XS Max به‌صورت تقریبی ۱۱۰۰ دلار است؛ اما شما می‌توانید گوشی‌های اندروید را باقیمت پایین‌تری بخرید. بنابراین اگر بخواهیم این دو سیستم‌عامل را ازنظر قیمت مقایسه کنیم اندروید به‌صرفه‌تر است. بنابراین اگر به دنبال یک گوشی پیشرفته با امکانات روز دنیا هستید اما بودجه زیادی ندارید بهتر است سراغ سیستم‌عامل اندروید بروید.

۲. برنامه‌ها

• برنده: iOS

 آیفون یا اندروید

برنامه یکی دیگر از فاکتورهای مهمی است که باید در هنگام انتخاب سیستم‌عامل در نظر بگیریم. اگر اهل برنامه‌ها کاربردی در گوشی‌های همراه هستید و مرتب از آن‌ها استفاده می‌کنید مطمئناً این فاکتور برایتان اهمیت دارد. در ابتدا تعداد برنامه‌های موجود در فروشگاه Google Play و Apple Store App را بررسی کردیم:
• برنامه‌های آندروید ۳٫۵ میلیون
• برنامه‌های آی او اس ۲/۲ میلیون
البته کمیت این برنامه‌ها آن‌قدرها اهمیت ندارد. اکثر ما تنها از چند برنامه به‌خصوص استفاده می‌کنیم و محبوب‌ترین آن‌ها در هر دو سیستم‌عامل موجود است. به‌طور سنتی، iOS به‌عنوان یک پلتفرم سودآور برای توسعه‌دهندگان برنامه‌ها می باشد. به همین دلیل تمایل به ارائۀ برنامه‌های جدید در آیفون بیشتر است؛ اما رشد سهم بازار اندروید بالاتر می‌باشد. Play استور، دارای درصد بالایی از برنامه‌های رایگان است که این تعداد برنامه‌های رایگان در App استور کمتر دیده می‌شود. بااین‌حال بهترین بازی‌های موبایل هنوز در iOS اجرا می‌شوند و برخی از آن‌ها هیچ‌وقت برای Android ارائه نمی‌شوند. برنامه‌های مشکوک در هر دو فروشگاه وجود دارد، اما اپل در مسدود کردن برنامه‌های مشکوک، سخت‌گیرانه‌تر است. این عامل می‌تواند یک فاکتور خوب برای کیفیت کلی برنامه‌ها باشد. بنابراین بهتر است فاکتور کمیت را کنار بگذاریم و به کیفیت برنامه‌ها توجه کنیم که دراین‌بین iOS برنده است.

۳. بروز رسانی‌ها

• برنده: iOS
بروز رسانی آیفون به صورت مرتب صورت می گیرد. اما اگر می‌خواهید از گوشی اندرویدی استفاده کنید که بروز رسانی مرتب برای آن ارائه شود؛ باید گوشی‌های پیکسل گوگل را خریداری کنید. تقریباً ۸۰ درصد از تمام دستگاه‌های iOS در حال حاضر آخرین نسخه این سیستم‌عامل را اجرا می‌کنند که این آمار به شرح زیر است؛ ۷۸ درصد از گوشی‌های iOS از ۱۲ iOS استفاده می‌کنند و ۱۷ درصد نیز به ۱۱ iOS مجهز هستند و تنها ۵ درصد از آن‌ها بروز رسانی نمی‌شوند. این آمار در اندروید بسیار متفاوت است و گوشی‌هایی که از آخرین نسخه اندروید استفاده می‌کنند محدود هستند.
• Android 8.1 Oreo: 7.5 percent
• Android 8.0 Oreo: 14 percent
• Android 7.1 Nougat: 10.1 percent
• Android 7.0 Nougat: 18.1 percent
• Android 6.0 Marshmallow: 21.3 percent
• Android 5.1 Lollipop: 14.4 percent
• Android 5.0 Lollipop: 3.5 percent
• Android 4.4 KitKat: 7.6 percent
• Older: 3.5 percent
بنابراین اگر می‌خواهید بروز رسانی‌های جدید را دریافت کنید بهتر است سراغ آیفون بروید.

۴. نقشه و مسیریابی

• برنده: اندروید

آیفون یا اندروید

در سیستم ناوبری و نقشه‌ها، گوشی‌های اپل در ابتدا خوب ظاهر نشدند اما امروزه توانسته‌اند بسیار پیشرفت کنند. ویژگی‌های کلی در سیستم ناوبری در هر دو پلتفرم یکسان است؛ شما می‌توانید نقشه‌ها را برای استفاده آفلاین دانلود کرده و بعدها از آن استفاده کنید. برآورد دقیق مسیر با توجه به شرایط ترافیک فعلی در هردو سیستم وجود دارد. شما می‌توانید مسیر خود را بر اساس پیاده، سواره و وسایل عمومی تعیین کرده و مسافت و زمان را تخمین بزنید. اما به‌طورکلی کیفیت و مقیاس نقشه‌های گوگل در اندروید فوق‌العاده است. شما می‌توانید از مسیرهای دوچرخه‌سواری نیز استفاده کنید. تخمین‌ها در اندروید دقیق‌تر از اپل است. بنابراین از نظر استفاده از نقشه، اندروید مناسب‌تر است. بنابراین اگر مدام با نقشه‌ها کار می‌کنید؛ بهتر است اندروید را انتخاب کنید.

۵. باتری و میزان شارژ دهی

• برنده: اندروید
عمر باتری یک عامل مهم در انتخاب گوشی‌های هوشمند است؛ البته مقایسه دو سیستم‌عامل اندکی دشوار است. زیرا هیچ سخت‌افزار مشترکی در آن‌ها وجود ندارد. هر دو سیستم‌عامل در حالت صرفه‌جویی در مصرف باتری می‌توانند عمر باتری را زیادتر کنند؛ اما سفارشی‌سازی این عمل از طریق محدود کردن عملکردها، اتصالات و .. در اندروید بهتر صورت می‌گیرد. گوشی‌های اندرویدی با قابلیت‌هایی مانند شارژ سریع و شارژ بی‌سیم توانسته‌اند در این زمینه از همتای خود پیشی بگیرند. بااین‌حال اپل نیز تصمیم گرفت این قابلیت‌ها را در آیفون ۸ و ۱۰ و آیفون‌های جدیدتر خود به کار گیرد. البته در اپل شما باید آداپتور شارژ سریع را به‌صورت جداگانه خریداری کنید؛ اما این آداپتور در جعبه اولیه گوشی‌های اندرویدی وجود دارد. به‌طورکلی اگر بخواهیم یک گوشی آیفون را باهم رده اندرویدی مقایسه کنیم؛ گوشی اندروید در باتری و نگهداری شارژ و قابلیت‌های پیشرفته آن پیروز خواهد شد.

۶. استفاده آسان

• برنده: iOS
هر دو سیستم‌عامل توانسته‌اند ویژگی‌های خوبی را از طریق دسترسی‌های آسان در اختیار کاربران قرار دهند. اندروید با برخی قابلیت‌ها مانند Easy mode رابط کاربری خود را ساده‌تر می‌کند اما با توجه به اینکه سیستم‌عامل اندروید در گوشی‌ها با برندهای مختلف استفاده شده است؛ هر کدام از این برندها به شکل متفاوتی عمل می‌کنند و این کار را اندکی سخت می‌کند. اما iOS در تمام گوشی‌هایی که از این سیستم‌عامل استفاده می‌کند به یک شکل عمل می‌کند؛ بنابراین اگر یک بار از این سیستم‌عامل استفاده کرده‌اید به‌راحتی می‌توانید با تمام گوشی‌های iOS کار کنید.

۷. تماس و پیامک

• برنده: iOS

آیفون یا اندروید

قابلیت برقراری تماس و پیامک در هر دو سیستم‌عامل به‌خوبی اجرا می‌شود؛ البته این روند در اندروید اندکی گیج‌کننده تر است. اندروید همه چیز را به Hangouts می‌سپارد؛ پیامک‌ها، چت ویدئویی، چت گروهی و … در این قابلیت از طریق وایفای امکان پذیر است. بااین‌حال بسیاری از تلفن‌های آندرویدی علاوه بر برنامه‌های پیام‌رسانی گوگل، برنامه‌های پیام‌رسانی و شماره‌گیری خودشان را دارند که این باعث می‌شود کار با آن اندکی سخت‌تر شود. FaceTime و iMessage بر روی آیفون و آی پد نصب می‌شوند، بنابراین شما می‌توانید با دوستان و خانواده‌تان ارتباط برقرار کنید. استفاده از iMessage بسیار آسان است و شما می‌توانید آن را با برنامه‌های شخص ثالث یکپارچه‌سازی کنید. همچنین می توانید از برچسب‌های سرگرم‌کننده، GIF ها و موارد دیگر استفاده کنید.

۸. سفارشی‌سازی محیط گوشی

• برنده: اندروید
سفارشی‌سازی یکی از مهم‌ترین نقاط قوت اندروید است. این گوشی به‌راحتی می‌تواند طرح‌بندی‌های مختلفی را روی سیستم خود اعمال کند. ویجت ها و میانبرهای زیادی در این سیستم‌عامل در نظر گرفته شده است که کار با آن را لذت بخش تر می‌کند. در iOS نیز می‌توانید تصاویر پس‌زمینه را تعویض کرده و از ویجت ها استفاده کنید؛ اما آزادی عمل شما به‌اندازه اندروید نیست.

۹. ایمیل

• برنده: اندروید
کار با برنامه‌های ایمیل در اندروید و iOS یکسان است، شما می‌توانید از چندین حساب کاربری استفاده کنید و صندوق ورودی هر کدام را بررسی نمایید. این دو سیستم‌عامل برنامه‌های ایمیل شخص ثالث را در اختیارتان قرار می‌دهند. به‌هرحال برنامه جیمیل در اندروید قوی‌تر از iOS است. ازآنجاکه جیمیل محبوب‌ترین سیستم ایمیل جهان به‌حساب می‌آید، بنابراین کاملاً منطقی است که اندروید را در این زمینه برتر بدانیم.

۱۰. دوربین

• برنده: iOS

آیفون یا اندروید

مقایسه دوربین‌های این دو سیستم‌عامل اندکی سخت است؛ بااین‌حال اگر بخواهیم دو گوشی یک رده را مقایسه کنیم آیفون در برخی از قابلیت‌های عکس‌برداری از گوشی‌های اندرویدی بهتر عمل می‌کند. برنامه‌های دوربین در هردو سیستم‌عامل خوب و سریع هستند. ازآنجاکه برندهای مختلفی از سیستم اندروید استفاده می‌کنند؛ بنابراین قابلیت‌های جدیدی به آن اضافه شده است تا دوربین‌های اندروید پیشرفته‌تر شود. به‌طورکلی انتخاب یک برنده در این معیار اندکی دشوار است ولی با اختلاف بسیار جزئی آیفون برنده است.

۱۱. پشتیبان گیری از عکس‌ها و فیلم‌ها

• برنده: اندروید
اگر از برنامه Photos در اندروید استفاده می‌کنید می‌توانید به‌صورت خودکار از عکس‌های خود پشتیبان تهیه کنید. شکی نیست که Google Photos بهترین گزینه است، زیرا فضای ذخیره‌سازی نامحدودی را ارائه می‌دهد.به شرطی که از حد مجاز ۱۶ مگاپیکسل برای وضوح تصویر و ۱۰۸۰p برای ویدیو استفاده کنید.
هر دو سیستم قابلیت پشتیبان گیری از طریق فضای ابری را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. شما می‌توانید از عکس‌ها و فیلم‌ها با وضوح اصلی با استفاده از سرویس‌های iCloud و Google Photos پشتیبان بگیرید. درحالی‌که iCloud، پنج گیگ فضای رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد و این رقم در گوگل فوتو ۱۵ گیگابایت است. اگر شما مالک یک گوشی پیکسل هستید، می‌توانید با استفاده از Google Photos به‌صورت نامحدود از عکس‌ها و ویدیوهای خود با رزولوشن کامل پشتیبان بگیرید.

۱۲. دستیار صوتی

• برنده: اندروید

آیفون یا اندروید

شما می‌توانید بسیاری از فعالیت‌ها را با استفاده از دستیار صوتی سیری اپل انجام دهید، Google Assistant در اندروید نیز این امکانات را در اختیار شما قرار می‌دهد.. بااین‌حال گوگل اسیستنت سرعت بیشتری دارد و استفاده از آن آسان‌تر است و ازنظر کارشناسان بهتر از سیری عمل می‌کند.

۱۳. امنیت

• برنده: iOS
ازنظر امنیتی ios پلتفرم امن‌تری دارد و حریم خصوصی در آن بیشتر رعایت شده است و با توجه به‌ دریافت به روزرسانی‌ها ازنظر امنیتی قوی‌تر است.

۱۴. لوازم جانبی

• برنده: iOS
اپل کلکسیونی از لوازم جانبی برای تلفن‌ها و تبلت های خود ارائه کرده است که بسیار موردتوجه قرار گرفته است. در مقابل دستگاه‌های آندروید استاندارد میکرو USB یا USB-C را به تصویب رسانده‌اند، درحالی‌که اپل بر روی کابل لایتینگ خود اصرار دارد. بنابراین اگر گوشی اندروید دارید، راحت‌تر می‌توانید یک شارژر پیدا کنید. جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا نیز در هردو گوشی از میان برداشته‌شده است.

به‌طورکلی هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف اپل بسیار راحت است و شما می‌توانید گوشی آیفون خود را با ساعت آیفون و یا سیستم مک همگام‌سازی کنید. ازآنجاکه گوشی‌های آندروید توسط تولیدکنندگان مختلف تولید می‌شوند؛ ویژگی‌های مختلفی دارند که ممکن است باهم سازگار نباشد.

نتیجه‌گیری:
اندروید در ۷ فاکتور و ios نیز در ۷ فاکتور برتری دارد. اما به‌طورکلی آیفون در ویژگی‌های مهم‌تری از اندروید پیشی گرفته است؛ مثلاً ازنظر بروز رسانی و امنیت آیفون برنده است. اما به‌طورکلی مقایسه این دو سیستم‌عامل اندکی دشوار است و این شما هستید که با بررسی این فاکتورها عوامل مهم را انتخاب کرده و سیستم‌عاملی را خریداری می‌کنید که نیازتان را ببشتر رفع می‌کند. اگر امنیت و حریم خصوصی برایتان مهم است، پس بهتر است آیفون را انتخاب کنید. اما اگر عمر باتری برایتان اهمیت دارد و می‌خواهید گوشی خود را سفارشی‌سازی کنید، بهتر است Android را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط:
باز کردن رمز در گوشی‌های اندروید

روش‌های انتقال فایل بین گوشی‌های اندروید و ios

برنامه CamScanner بهترین نرم‌افزار اسکنر مخصوص اندروید و iOS

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.