سفری به کاشان،مروارید کویر ایران

شهر کاشان، یکی از شهرستان‌های استان اصفهان است که به دلیل وجود جاذبه‌های گردشگری متنوع، در صنعت گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار بوده و سالانه علاقه‌مندان بسیاری، برای بازدید از جاذبه‌ها و دیدنی‌های ارزشمند ایران کهن، به این شهر سفر می‌کنند. کاشان یکی از قدیمی ترین شهرهای فلات ایران است. قسمتی از شهرستان کاشان در دشت و قسمت دیگر در کوهستان واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۱۰۰۰ متر است. این شهر جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد که در این مطلب به آن ها اشاره می‌کنیم:

۱. باغ و حمام فین
قطعا یکی از زیباترین و دوست‌داشتنی‌ترین مکان‌های دیدنی در شهر کاشان، باغ زیبای فین است که می‌توان از آن به عنوان نمونه‌ی کاملی از باغ‌های ایرانی نام برد. باغ و حمام فین از معروف‌ترین جاهای دیدنی کاشان هستند؛ باغی که با عمارت زیبایش در گذشته یکی از مهم‌ترین بناهای حکومتی به حساب می‌آمد. اما اصلی‌ترین علت شهرت باغ فین را می‌توان حمام فین دانست. این حمام در ضلع غربی باغ قرار گرفته و شاهد یکی از اتفاقات مهم تاریخ، یعنی قتل صدراعظم بوده است. این بنا در سال ۱۳۱۴ به ثبت ملی رسید.

۲. خانه بروجردی‌ها
ویژگی معماری این خانه علاوه بر زیبایی بی‌حد‌وحصر، کارایی آن است. خانه بروجردی‌ها ثمره‌ی عشق سید مهدی نطنزی به دختر حاج جعفر طباطبائی است. خان بزرگ طباطبائی شرط کرده بود که تنها در صورتی اجازه‌ی ازدواج او با دخترش را می‌دهد، که خانه‌ای درخور شأن و مقام آنان و به زیبایی خانه طباطبائی‌ها بسازد. این شرط باعث شد تا مرد عاشق‌پیشه خانه‌ای منحصر‌به‌فرد و بی‌نظیر در شهر کاشان بنا کند. همه‌ی بخش‌های عمارت نقشی از هنر دارد. از اندرونی و بیرونی و راهروها تا حیاط زمستان‌نشین و آشپزخانه، همگی معماری بسیار زیبا و تزئینات سنتی ایرانی را دارند.

باغ فین

۳. آتشکده نیاسر کاشان
آتشکده‌ای چهارطاقی و به جای‌مانده از دوران حکومت ساسانیان در ارتفاعات نیاسر کاشان قرار دارد که در گذشته‌های دور، به عنوان مکانی برای برگزاری آیین و رسوم خاص پیروان دین زرشت، مورد استفاده قرار می‌گرفت. این اثر تاریخی که به نام‌های «چهار قاپو» و «چهار دروازه» نیز شهرت دارد، توسط باستان‌شناسان در گروه قدیمی‌ترین و عظیم‌ترین نمونه‌های بنای چهارطاقی ایرانی قرار گرفته است که اتفاقا در بین دیگر آثار مشابه، سالم‌تر بوده و خسارات و خرابی‌های کم‌تری را به خود دیده است.

۴. تپه‌های سیلک
این تپه‌ها در منطقه‌ای وسیع قرار دارند که در دلِ آن، تمدنی چندهزارساله یافت شده است. تپه‌های سیلک را به همین دلیل بهشت باستان‌شناسان نیز می‌نامند. حدود پنج هزار سال پیش، هنگامی که مردم به‌دنبال جایی برای استقرار و سکونت بودند، تپه‌های سیلک میزبان آنان شد، جایی که البته به روایت تاریخ‌نگاران منطقه‌ای سرسبز بود و با امروزش تفاوت بسیاری داشت.

۵. شهر زیرزمینی نوش آباد
شاید تصور اینکه در دوره‌ی ساسانیان شهری در اعماق زمین وجود داشته کمی عجیب و دور از ذهن بیاید، اما واقعیت این‌طور است! شهر زیرزمینی اویی در نوش آباد کاشان کشف شده و سابقه‌ای حدود ۱۵۰۰ ساله دارد. سال ۱۳۸۵ و درست هنگامی که یکی از اهالی شهر در حال حفاری خانه‌ی خود بود، به‌طور اتفاقی کشف شد. این شهر زیرزمینی مجموعه‌ای از دالان‌های تودرتو است و به‌عنوان پناهگاه در هنگام حمله‌ی دشمن (احتمالا حمله‌ی مغول‌ها) استفاده می‌شد. شهر زیرزمینی گویی کاملا دست‌کن است و یکی از جاذبه‌های مهم شهر کاشان به حساب می‌آید.

شهر زیرزمینی نوش آباد
شهر زیرزمینی نوش آباد

۶. مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان
مسجد و مدرسه‌ی آقا بزرگ کاشان، یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین مساجد ساخته شده در دوران قاجار است که با کمک مالی «حاج محمدتقی خانبان»، احداث شده و پروسه‌ی ساخت آن در زمان سلطنت «ناصرالدین شاه»، به اتمام رسیده است. عمارتی که گنبد آن، از معماری زیبا و چشم‌نوازی برخوردار بوده و از نظر نوع ساخت، از کم‌نظیرهای زمان خود محسوب می‌شود.

۷. بادگیرهای خاص عمارت بروجردی‌ها
بادگیرها را می‌توان یکی از مهم‌ترین وجوه تمایز این خانه با سایر جاهای دیدنی کاشان دانست؛ بادگیرهای با معماری هلالی‌شکل که به‌صورت قرینه ساخته شده‌اند. این سبک از معماری علاوه بر زیبایی، به تهویه‌ی هوای عمارت به‌ویژه در بخش اندرونی کمک می‌کرد و باعث ایجاد جریان هوا می‌شد.

عمارت بروجردی‌ها
عمارت بروجردی‌ها

۸. خانه طباطبایی‌ها
طباطبایی ها یکی از قشنگ‌ترین خانه های تاریخی کاشان است. طباطبایی ها با حیاط دل انگیز و حوض بزرگش آدم را مجذوب خود می‌کند. خانه را که در محله سلطان امیراحمد واقع شده مرحوم سیدجعفر طباطبایی، از تجار معروف فرش کاشان در سال ۱۲۵۰ هجری ساخته و شامل اندورنی و بیرونی و قسمت مربوط به خدمه است. اتاق شاه نشین با پنجره‌های مشبک رنگی، آیینه کاری و گچبری‌ها از زیباترین قسمت‌های خانه است و اختلاف ارتفاع ۸ تا ۱۰ متر با سطح کوچه باعث شده نسیم خنکی که از سطح حوض حیاط مرکزی وارد زیرزمین می‌شود، به خصوص در فصل تابستان ۱۵ تا ۲۰ درجه اختلاف دما بین زیرزمین و بیرون ایجاد کند. خانه طباطبایی‌ها ۴۷۰۰ متر است و با ۴۰ اتاق، ۴ حیاط، ۴ سرداب (زیرزمین)، ۳ بادگیر و ۲ رشته قنات یکی از بی‌نظیرترین بناهای کاشان به شمار می‌رود.

۹. خانه عامری‌ها
خانه عامری‌ها که این روزها علاوه بر جاذبه گردشگری، یکی از بهترین هتل های سنتی کاشان نیز است، خانه تاریخی بزرگی است و علاوه برآن بلندترین بادگیر را بین خانه‌های این شهر دارد. عامری ها در دوران قاجار به وسیله سهام السلطنه عامری به عنوان محل سکونت فامیلی ساخته و بعدها بناهای دیگری هم به آن اضافه شده است. این خانه ۸۵ اتاق و چندین حیاط دارد و گچ بری‌ها، مقرنس کاری و منبت کاری‌ها از آن بنایی با معماری خیره کننده ساخته است. خانه‌ای که در تمام حیاط هایش اصل تقارن در ضلع شمالی، جنوبی، شرقی و غربی به چشم می‌خورد. عامری ها در شمال محله سلطان میراحمد، در خیابان علوی و کنار حمام سلطان میراحمد واقع شده است.

مطالب مرتبط:
مکان های گردشگری مناسب برای فصل پاییز

نگاهی به زیباترین کلیسای جلفای اصفهان

تاریخچه شهر زیر زمینی کاریز در جزیره کیش

نگاهی به ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری بیرجند

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.