ورزش پیلاتس برای چه افرادی مناسب نیست؟

پیلاتس یک ورزش محبوب با تحرک کم است که هدف آن تقویت عضلات و انعطاف‌پذیری آن‌ها می‌باشد. در پیلاتس بیشتر عضلات میانی یا هسته بدن (شکم و کمر) درگیر می‌شوند؛ البته در برخی از حرکت‌های آن عضلات دیگر بدن نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند. پیلاتس باعث تقویت عضلات هسته بدن، بهبود کلی وضعیت، انعطاف‌پذیری و تحرک آن می‌شود. بااین‌حال این ورزش برای همه افراد کاربردی نیست. در ادامه با ما همراه باشید تا به این سؤال پاسخ دهیم که ورزش پیلاتس برای چه افرادی مناسب نیست؟
ورزش پیلاتس
پیلاتس یک فعالیت بدنی و ذهنی است که شامل تمرکز نیز می‌شود. آنچه پیلاتس را از یوگا و تای چی متمایز می‌کند؛ این است که در پیلاتس مقاومت و کشش بدنی زیادی وجود دارد. درواقع در این ورزش ما از حرکات کششی و قدرتی در کنار تمرکز استفاده می‌کنیم. کشش باعث قوی‌تر شدن و درعین‌حال کشیدگی و مقاومت عضلات می‌شود. ترکیب کشیدگی باقدرت مشخصه بارز ورزش پیلاتس است. البته به افراد توصیه می‌شود آن را با پیاده‌روی یا سایر فعالیت‌های هوازی تکمیل کنند.
علاوه بر قدرت و کشش، تنفس صحیح نیز یکی دیگر از اهداف پیلاتس می‌باشد؛ بنابراین علاوه بر سلامت جسمانی، سلامت روح و روان شما نیز مورد هدف قرار می‌گیرد. به‌طورمعمول، یک تمرین پیلاتس حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد و نیاز به تجهیزات خاصی ندارد.

آیا ورزش پیلاتس بازدهی دارد؟

برخی افراد پیلاتس را یک ورزش تناسب‌اندام و مؤثر می‌دانند که برای آن‌ها بهترین بازدهی را داشته است؛ درحالی‌که برخی دیگر از زمانی که برای این ورزش گذاشته‌اند؛ پشیمان‌اند و به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌اند. ورزش پیلاتس نسبت به سایر ورزش‌ها به توجه و زمان بیشتری نیاز دارد. بنابراین برخی افراد ممکن است درصورتی‌که نتایج قابل مشهودی نبیند؛ دلسرد شده و آن را کنار بگذراند. هدف پیلاتس تقویت انواع ماهیچه‌های بدن (شکم، باسن، ران‌های خارجی و داخلی و پشت)، بهبود انعطاف‌پذیری و بهبود وضعیت بدن است. بنابراین شما در طی یک کلاس، یک تمرین کلی بدن را تجربه می‌کنید. برای به دست آوردن بهترین نتایج بایستی تمرینات آن بسیار دقیق انجام شوند.

پیلاتس

پیلاتس برای کاهش وزن مناسب نیست!

پیلاتس یک ورزش محبوب است که برای سلامتی انسان بسیار مفید می‌باشد؛ اما ممکن است در کاهش وزن نتیجه دلخواهی را ایجاد نکند. شنا یا دویدن یک تمرین بدنی شدیدتری نسبت به پیلاتس هستند؛ درنتیجه با انجام این ورزش‌ها به نتایج سریع‌تری خواهید رسید. بنابراین Pilates برای کاهش وزن سریع مناسب نیست. اگر اضافه‌وزن دارید بهتر است در کنار پیلاتس از ورزش‌های هوازی نیز بهره ببرید. پیلاتس یک تمرین بی‌هوازی است، بنابراین شما به‌اندازه ورزش‌ها سنگین دیگر کالری نمی‌سوزانید. البته ازآنجاکه در این ورزش به ماهیچه‌ها فشار وارد می‌شود؛ فرایند چربی سوزی و عضله سازی در طی استراحت نیز انجام خواهد گرفت.

ورزش پیلاتس برای چه کسانی مناسب نیست؟

افرادی که در سلامت کامل جسمی به سر می‌برند؛ می‌توانند از ورزش پیلاتس در کنار سایر ورزش‌های هوازی دیگری مانند دو و شنا استفاده کنند. اما اگر سابقه بیماری خاصی دارید؛ بهتر است قبل از شروع با پزشک خود مشورت کنید.

آیا پوکی استخوان دارید؟
پوکی استخوان یکی از مواردی است که باید در نظر گرفته شود. در افرادی که پوکی استخوان دارند؛ استخوان‌ها نمی‌توانند نیرو وارده را تحمل کنند؛ درنتیجه ممکن است به علت فشاری که در برخی حرکات پیلاتس به استخوان‌های کمر و پا وارد می‌شود؛ فرد دچار آسیب شود.

کمردرد و گردن درد و زانودرد
در ورزش پیلاتس برخی از حرکات فشار مستقیم بر روی عضلات کمر وارد می‌کند؛ حال اگر فردی دارای بیماری دیسک کمر و دیسک گردن باشد؛ این فشار برای بدن او زیاد شده و ممکن است به او آسیب وارد کند. زانودرد نیز می‌تواند با برخی حرکات شدید شده و پیشرفت کند. درصورتی‌که شما از حرکات پیلاتس با دامنه حرکت زیاد استفاده می‌کنید؛ این فشار به مفاصل زانو می‌تواند مشکل‌ساز شود.

پیلاتس

بیماری‌هایی که باعث عدم تعادل می‌شوند

از آنجایی که یکی از ارکان مهم ورزش پیلاتس تعادل است؛ درصورتی‌که فردی به بیماری‌هایی مانند ام‌اس دچار شود؛ ممکن است در حین اجرا حرکات دچار عدم تعادل شده و به بدن خود آسیب وارد کند.

صرع
افزایش ضربان قلب و زیاد شدن حرارت بدن در افرادی که به بیماری صرع کنترل نشده دچار هستند؛ می‌تواند خطرناک باشد. بنابراین بهتر است قبل از شروع این ورزش با پزشک خود مشورت کنید.

جراحی
درصورتی‌که عمل جراحی خاصی انجام داده‌اید و به بهبودی رسیده اید؛ قبل از شروع ورزش پیلاتس با پزشک خود مشورت کنید. ازآنجاکه در طول حرکات ممکن است ضربان قلب فرد بالا رود؛ افرادی که ناراحتی قلبی داشته و یا جراحی قلب انجام داده‌اند؛ باید قبل از شروع این ورزش از پزشک خود اجازه بگیرند.

مزایای ورزش پیلاتس

بعد از آگاهی از ورزش پیلاتس و محدودیت‌های آن بهتر است؛ با مزایای این ورزش نیز آشنا شوید. درصورتی‌که مشکل جسمانی خاصی ندارید؛ پیلاتس یک برنامه مفید و کاربردی برای شما به‌حساب می‌آید که می‌توانید آن را در کنار سایر ورزش‌های هوازی انجام دهید.

افزایش استقامت عضلانی
ماهیچه‌های شما در مقابل این فشار، مقاومت می‌کنند و این امر باعث افزایش مقاومت عضلانی آن‌ها می‌شود. افزایش استقامت باعث می‌شود تا کارهای روزمره را بدون خستگی انجام دهید.

افزایش قدرت ناحیه هسته بدن
تمرکز این ورزش بر روی عضلات هسته بدن، شکم و عضلات کمر است. یک هسته قوی باعث می‌شود موقعیت بدنی بهتری داشته باشید و تمرینات دیگر را با اثربخشی بیشتری انجام دهید.

ورزش پیلاتس

بهبود وضعیت بدن
ورزش پیلاتس باعث می‌شود ستون فقرات شما در موقعیت بهتری قرار بگیرد که این امر باعث می‌شود تا عدم تعادل عضلانی اصلاح‌شده و خطر آسیب‌دیدگی، به‌ویژه در قسمت تحتانی کمر کاهش یابد. آگاهی از وضعیت مناسب هنگام ورزش باعث افزایش آگاهی از وضعیت مناسب هنگام انجام حرکات روزمره می‌شود.

افزایش انعطاف‌پذیری
انعطاف‌پذیری بهبودیافته باعث کاهش فشار و استرس در مفاصل و ماهیچه‌های شما می‌شود. عضلات با افزایش کارایی منقبض می‌شوند و تمرینات مؤثرتر خواهند شد. انعطاف‌پذیری بهبودیافته، درد و احتمال آسیب را کاهش می‌دهد و شما می‌توانید حرکات روزمره را با فشار و خستگی کمتری انجام دهید.

بهبود تنفس
تمرینات پیلاتس بر تنفس مناسب تأکید دارد. تنفس عمیق‌تر باعث می‌شود آرامش بیشتری داشته باشید. مزایای تنفس در این رشته، شامل افزایش ظرفیت ریه و راندمان تنفس در حین تمرین و استراحت است. ریه‌های شما برای تأمین اکسیژن بدن در حین تمرین بهتر عمل می‌کنند و درنهایت سطح انرژی در حین ورزش و در حالت استراحت افزایش می‌یابد.

کاهش چربی بدن
به طور کلی ورزش باعث افزایش متابولیسم بدن و توانایی آن در سوزاندن کالری می‌شود. ورزش پیلاتس نیز باعث کالری سوزی خواهد شد؛ البته تأثیر پیلاتس در چربی سوزی همانند ورزش‌های هوازی نیست.

منبع: webmd

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.