فتق ناف چیست و درمان خانگی فتق

فتق زمانی اتفاق می افتد که برای برداشتن چیزی زور می زنید و به عضله خود فشار وارد می کنید، این وضعیت کاملا جدی است و باید به عنوان یک بیماری در نظر گرفته شود.

فتق به چه معنی است؟
فتق زمانی صورت می گیرد که عضوی از بدن یا بخشی از بافت چربی در دیواره حفره (دیواره حفره در بدن قرار دارد) دچار شکاف می شود. فتق اغلب در شکم اتفاق می افتد، اما می تواند در بالای ران، ناف و ناحیه کشاله ران نیز رخ دهد.

انواع فتق
فتق انواع مختلفی دارد که در زیر به آن ها اشاره شده است:

فتق هیاتال: زمانی رخ می‌ دهد که قسمتی از معده به سمت بالا و درون دیافراگم کشیده می‌ شود.

فتق ناف: زمانی اتفاق می افتد که بخشی از روده از شکاف موجود بین ماهیچه های شکمی بیرون می زند.

فتق شکمی: فتق هایی هستند که در محل جراحی های قبلی (incisional) یا شکمی (ventral) ایجاد می شوند.

فتق فمورال: زمانی اتفاق می‌ افتد که یک قسمت کوچک از روده باریک وارد کانال فمورال می‌ شود.

فتق کشاله ران یا فتق مغبنی: فتق هایی هستند که در ناحیه کشاله ران (محل تلاقی زیر شکم با ران) رخ می‌ دهند و در این عارضه روده‌ ها یا بافت چربی به کانال مغبنی یا اینگوینال فشار وارد می‌ کند.

توجه داشته باشید: فتق فمورال می تواند برای زنان خطرناک باشد و معمولا به جراحی نیاز داشته باشند.

علل فتق
فتق ممکن است توسط بسیاری از موارد ایجاد شود از جمله:

سرفه و عطسه زدن بیش از حد
زور زدن هنگام بلند کردن وسایل سنگین
ایستادن و نشستن نامناسب
وارد کردن ضربه تیز به شکم

فتق ها به طور جزئی ژنتیکی نیز هستند، بنابراین اگر یکی از اعضای خانواده شما دارای فتق است باید مراقب باشید. عوامل دیگری نیز وجود دارد که می توانند این وضعیت را آسان تر کنند از جمله:

سیگار کشیدن
چاقی
بارداری
بیماری ریوی مزمن

نتق ناف
فتق هیاتال زمانی رخ می‌ دهد که قسمتی از معده به سمت بالا و درون دیافراگم کشیده می‌ شود

علائم
علائم فتق ممکن است از التهاب خفیف تا درد شدید و عوارض کشنده باشد. هر ساله بیش از ۳۰،۰۰۰ نفر به دلیل انواع فتق ها جان خود را از دست می دهند زیرا این بیماری در آن ها به طور مناسب درمان نشده است یا نادیده گرفته شده است. هنگامی که جریان خون در برخی از قسمت های بدن یا ارگان ها خفه می شود، می تواند خونریزی داخلی ایجاد کند.

درمان خانگی فتق
آب آلوئه ورا:
آب آلوئه ورا به عنوان یک ترکیب طبیعی ضد التهابی و تسکین دهنده عمل می کند و اغلب به افرادی که در معرض فتق قرار دارند، توصیه می شود. آب آلوئه ورا را می توان هر روز صبح مصرف کرد.

یخ:
هنگامی که از فتق رنج می برید، در شکم یا کشاله ران التهاب، قرمزی و درد مشاهده می کنید. در حالی که این روش راحت ترین روش درمان نیست، اما استفاده مستقیم از یخ در ناحیه آسیب دیده می تواند باعث انقباض و کاهش التهاب بدن شود و اغلب درد و نفخ را از بین می برد.

ریشه زنجبیل:
ریشه زنجبیل برای درد شکم و کاهش التهاب بسیار مفید است. شما می توانید این دارو را به صورت مایع مصرف کنید، یا اینکه آن را به صورت خام بخورید.

شیرین بیان:
فتق می تواند باعث آسیب به معده و مری شود و ریشه شیرین بیان برای این قسمت های بدن مفید شناخته شده است. چای شیرین بیان رشد مجدد بافت آسیب دیده را تحریک می کند و می تواند درد و التهاب را از بین ببرد.

فلفل سیاه:
فلفل سیاه صرفا طعم دهنده غذا نیست بلکه درد معده را تسکین داده و باعث کاهش التهاب می شود.

آب سبزیجات:
یکی از ساده ترین و موثرترین داروها برای درمان فتق یک لیوان آب سبزی است، به ویژه آب هویج، اسفناج، پیاز، کلم بروکلی و کلم. مواد مغذی متراکم و طبیعت ضد التهابی سبزیجات می توانند نشانه های فتق را خنثی کنند و روند بهبودی حفره شکم را افزایش دهند. اضافه کردن کمی نمک به آب سبزیجات یک راه عالی برای بهبود اثرات آن است.

از بین بردن استرس:
یک عامل مهم برای درمان فتق از بین بردن استرس و اضطراب است. هورمون های اضافی استرس اندام های بدن را تضعیف می کنند و به سوخت و ساز بدن فشار بیشتری وارد می کنند. مسمومیت های معده و ریفلاکس اسید تحت تاثیر استرس قرار می گیرند و خطر ابتلا به فتق را افزایش می دهند. فعالیت های کاهش استرس شامل مراقبه، یوگا، طب سوزنی، ماساژ و همچنین استفاده از روغن های ضروری و آروماتراپی است.

فعالیت بیش از حد:
یکی از علل اصلی فتق این است که در هنگام بلند کردن وسایل سنگین به خودتان فشار وارد می کنید. اگر در گذشته فتق داشته اید بهتر است هنگام بلند کردن وسایل سنگین دقت کنید و بیش از اندازه به خودتان فشار وارد نکنید.

کاهش وزن:
چاقی یکی از عوامل خطرناک برای بیماران فتق می باشد و همچنین می تواند روند بهبودی را کاهش دهد. اگر وزن خود را کاهش دهید، بدن تحت فشار کمتری قرار می گیرد و وضعیت شما بهبود می یابد.

تغییر رژیم غذایی:
اگر می خواهید فتق را پیشگیری یا درمان کنید، باید از غذاهای خاصی اجتناب کنید. اگر در حال حاضر مستعد ابتلا به فتق هستید، باید از غذاهای تند و اسیدی اجتناب کنید. این غذاها می توانند موجب التهاب معده شوند و روند بهبودی را دشوارتر کنند.

ممکن است فتق در دنیای پزشکی مسئله مهمی نباشد. با این حال، اگر فتق های جدی با روش جراحی مناسبی درمان نشوند، خطر عوارض جدی یا مرگ وجود دارد. اگر به خودتان فشار می آورید و احساس می کنید فتق دارید در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.