خواص چای بابونه در طب سنتی

چای بابونه یکی از محبوب‌ترین چای‌ها می‌باشد که مزایا و کاربردهای زیادی دارد. چای بابونه مدت‌هاست که به عنوان یک داروی سنتی برای طیف گسترده‌ای از مسائل بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه محققان به طور فزاینده‌ای در حال بررسی خواص چای بابونه و کارایی آن در مدیریت بیماری‌ها از جمله سرطان و دیابت هستند. تاکنون تحقیقات بسیاری در مورد پتانسیل چای بابونه برای مبارزه با بیماری‌ها صورت گرفته است. برای بیشتر افراد چای بابونه به عنوان یک مکمل برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌شود، اما در برخی افراد دارای بیماری‌های جدی، نباید جایگزین معالجه پزشکی اصلی آن‌ها شود. از جمله توانایی چای بابونه محافظت از پوست، کاهش استرس، کمک به خواب، بهبود درد قاعدگی، تقویت سیستم ایمنی بدن، مدیریت دیابت و… است.

چای بابونه چیست؟
این گیاه از اعضای خانواده Asteraceae می‌باشد و به شکل‌های مختلفی ظاهر می‌شود. ممکن است چای بابونه در یک قسمت از جهان با جای دیگری از جهان متفاوت باشد، اما اجزای اساسی این گیاه شبیه هم هستند و اثرات مشابهی دارند. مطالعات نشان داده است که گیاه بابونۀ آلمانی و رومی دارای بیشترین ترکیبات مفید و مواد مغذی می‌باشد و می‌تواند برای افرادی مفید باشد که به طور منظم این چای محبوب را مصرف می‌کنند.

چای بابونه
به استثنای طعم دلپذیر چای بابونه، این چای به خاطر فواید بی‌نظیرش مورد ستایش تعداد زیادی از افراد قرار گرفته است. همچنین حاوی بسیاری از فلاونوئیدها، سسکویتپن‌ها و آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی است که می‌توانند تاثیرات قابل توجهی بر بدن انسان داشته باشند.

مزایا و استفاده از چای بابونه
اکثر مردم به طور عمده از چای بابونه استفاده می‌کنند، بنابراین اجازه دهید نگاه دقیق‌تری به خواص چای بابونه داشته باشیم.

مراقبت از پوست
با توجه به اینکه بابونه سرشار از آنتی اکسیدان‌های مفید می‌باشد تنها به عنوان یک نوشیدنی استفاده نمی‌شود، بلکه شما می‌توانید چای بابونه را به طور موضعی به صورت گرم یا سرد در محل سوزش یا محل اگزما قرار دهید. تحقیقات نشان داده است که بابونه می‌تواند به طور قابل توجهی زخم را بهبود بخشد و پلاک‌ها و چین و چروک‌های روی صورت را کاهش دهد.

کاهش چین و چروک صورت با چای بابونه
بابونه می‌تواند به طور قابل توجهی زخم را بهبود بخشد و پلاک‌ها و چین و چروک‌های روی صورت را کاهش دهد

تقویت سیستم ایمنی
یکی از خواص چای بابونه تقویت سیستم ایمنی بدن است، اگر بخواهید سیستم ایمنی بدن را برای جلوگیری از عفونت‌ها تقویت کنید، چای بابونه یک سیستم عالی می‌باشد. چای بابونه حاوی ترکیبات فنلی می‌باشد که به طور خاص برای مبارزه با عفونت‌های باکتریایی مفید است. مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن دو، سه فنجان چای بابونه در هفته به طور قابل توجهی توانایی بدن را برای مبارزه با عفونت بهبود می‌بخشد.

کاهش ناراحتی‌های قاعدگی
طبیعت ضد التهابی و شل کنندگی چای بابونه، انتخاب محبوبی برای زنانی است که در معرض قاعدگی قرار دارند. این درد می‌تواند شامل التهاب، گرفتگی، اضطراب، عرق، ناتوانی در خواب، نوسانات خلقی و غیره باشد. چای بابونه می‌تواند بسیاری از این علائم را تحت تاثیر قرار دهد و باعث تسکین ذهن، درد و کاهش التهاب شود. به عنوان مثال یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان داد که مصرف چای بابونه به مدت یک ماه می‌تواند درد قاعدگی را کاهش دهد. زنان در این مطالعه همچنین اضطراب و پریشانی کمتری را نسبت به ماه‌های پیش گزارش کردند.

درمان استرس و اضطراب
یکی از محبوب‌ترین خواص چای بابونه درمان استرس و اضطراب می‌باشد. پس از یک روز طولانی در محل کار، طبیعت گرم و آرامش بخش این چای می‌تواند باعث افزایش سطح سروتونین و ملاتونین در بدن شود. این هورمون می‌تواند استرس و نگرانی را با موفقیت از بین ببرد و باعث کاهش اضطراب شود. ۱-۲ فنجان چای بابونه در روز می‌تواند کمک بزرگی به رفع استرس مزمن کند. در حالی که این نوشیدنی می‌تواند برای رفع استرس مفید باشد، مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به خطر سقط جنین شود.

بهبود خواب
به طرز مشابهی چای بابونه می‌تواند استرس و نگرانی را کاهش دهد و به خواب عمومی کمک کند. حتی کسانی که در معرض آپنه خواب و اختلالات دیگر قرار دارند ممکن است از اثرات چای بابونه بهره‌مند شوند. نوشیدن یک فنجان گرم از چای بابونه بدون کافئین به شما کمک می‌کند سریع‌تر بخوابید.

درمان دیابت
تحقیقات نشان داده است که چای بابونه ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد. این چای با کمک به کاهش سطح قند خون و تنظیم مقدار انسولین در خون کمک می‌کند تا قطره‌های قند خون از بین برود. طبق تحقیقات انجام گرفته بابونه نمی‌تواند یک جایگزین مناسب برای داروهای دیابت باشد، اما ممکن است یک مکمل مفید برای درمان‌های موجود باشد. به طور مشابه یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ در مورد موش‌ها نشان داد که مصرف مداوم چای بابونه ممکن است از افزایش قند خون جلوگیری کند. این اثر باعث کاهش خطر درازمدت عوارض دیابت می‌شود و نشان می‌دهد که بابونه می‌تواند نتایج دیابت را بهبود بخشد.

درمان دیابت با نوشیدن چای بابونه
مصرف مداوم چای بابونه ممکن است از افزایش قند خون جلوگیری کند

کاهش سرعت یا جلوگیری از پوکی استخوان
پوکی استخوان از بین رفتن تدریجی تراکم استخوان است. این بیماری خطر شکستگی استخوان را افزایش می‌دهد. در حالی که هر فردی می‌تواند به پوکی استخوان مبتلا شود، اما این بیماری بیشتر در بین زنان یائسه دیده می‌شود. این تمایل ممکن است به دلیل اثرات استروژن باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۰۴ نشان داد که چای بابونه ممکن است اثرات ضد استروژنی داشته باشد. همچنین به تقویت تراکم استخوان کمک می‌کند اما نویسندگان این مطالعه هشدار داده‌اند که برای اثبات این مزیت آشکار، تحقیقات بیشتری لازم است.

کاهش التهاب
التهاب، واکنش سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت است. چای بابونه حاوی ترکیبات شیمیایی است که ممکن است التهاب را کاهش دهد. با این وجود، التهاب طولانی مدت با طیف گسترده‌ای از مشکلات سلامتی از جمله بواسیر، درد دستگاه گوارش، آرتروز، اختلالات خود ایمنی و حتی افسردگی مرتبط است.

درمان و پیشگیری از سرطان
برخی مطالعات حاکی از آن است که چای بابونه ممکن است سلول‌های سرطانی را هدف قرار داده و یا حتی در وهله اول از رشد آن سلول‌ها جلوگیری کند. با این حال تحقیقات تاکنون بی‌نتیجه است و دانشمندان می‌گویند تحقیقات بیشتری برای اثبات ادعاهای ضد سرطانی بودن بابونه لازم است. همچنین، اکثر تحقیقات، مدل‌های بالینی را در حیوانات بررسی کرده‌اند، نه در انسان. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ به مقایسه قدرت مقابله با سرطان با نوشیدن چای گل همیشه بهار و بابونه پرداخت. هر دو قادر بودند تومورهای سرطانی را به صورت انتخابی هدف قرار دهند اما اثرات چای گل همیشه بهار قدرتمندتر بود.

درمان علائم سرماخوردگی
برخی مطالعات نشان می‌دهد که استنشاق بخار با عصاره بابونه می‌تواند برخی از علائم سرماخوردگی را تسکین دهد. اما این مزیت هنوز اثبات نشده است.

منبع: properties of chamomile tea

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.