گیاهان مفید در دوران بارداری

در سراسر جهان در اکثر خانواده‌ها و در نزد اکثر مردم از نژادهای مختلف، نوزاد همیشه یک ثروت بزرگ و عامل بقای نسل و اصل و نصب بوده و تولد یک اتفاق مبارک و خوشحال کننده است. در بعضی جوامع از جمله جوامع ایرانی، زن ایرانی از سوی خانواده خود به خصوص همسر مراقبت‌های ویژه‌ای را در این دوران دریافت می‌کند که شامل وضع رژیم‌های غذایی خاص و محدودیت‌های خاصی خواهد بود که پیرو اعتقاداتی پدید آمده است و دستورالعمل‌هایی که معمولاً پزشکان به همسران می‌دهند. علاوه بر مورد توجه بودن زن باردار توسط خانواده این امر به جامعه نیز تعمیم یافته و جامعه نیز در قبال یک زن باردار، احساس مسئولیت می‌کند. رژیم غذایی با بخور و نخورهای متعدد اگرچه گاهاً دردسرساز است، اما یک ضرورت تغذیه‌ای جهت رشد و تکامل جنین در دوران بارداری است و گیاهان از جمله مواد پرمصرف تغذیه‌ای در این دوران بوده‌اند که برخی از آنها تامین کننده حداکثر ویتامین مورد نیاز روزانه مادر و جنین بوده و بسیار مغذی هستند. ما در این مقاله شما را با برخی گیاهان مفید در دوران بارداری و تاثیرات ویژه آنها بر روی بدن آشنا خواهیم کرد.

همانطور که می‌دانید بسیاری از گیاهان دارویی در دوران بارداری و حتی پس از آن و در دوران شیردهی به دلیل عوارض جانبی متعددی همچون اثرات تراتوژنیک جنینی، سقط جنین، تکامل جنین و خطرات عملکردی اعضای مادر و جنین منع مصرف دارند اما برخی دیگر از گیاهان با خواص خارق‌العاده‌ای که دارند یک بمب تغذیه‌ای از ویتامین‌ها و املاح معدنی و آبرسانی بوده که توصیه اکید به مصرف آنها می‌شود. از جمله گیاهانی که بیشترین خاصیت را در دوران بارداری و پس از آن دارند می‌توان به بابونه، برگ سنا، لیمو و بادرنجبویه اشاره کرد که به طور عمده جهت درمان حالت تهوع و سوزش، تپش قلب شدید، سوء هاضمه، نفخ و یبوست روده، درد شکم و روده، اضطراب، استرس و همچنین در درمان ترشح کم شیر در دوران شیردهی اشاره کرد.

بررسی گیاهان مفید در دوران بارداری

بادرنجبویه
گیاه بادرنجبویه یکی از خوش عطرترین گیاهان دارویی است که علاوه بر استفاده به صورت چاشنی غذایی، کاربردهای زیادی در دوران بارداری و پس از آن دارد. این گیاه یک گیاه هضم کننده سریع غذا است و در شاد و سرحال نمودن و تقویت حس نشاط زن باردار بسیار موثر است. همچنین نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی، درمان سرماخوردگی و کنترل فشار خون در دوران بارداری دارد.

کاه یا ساقه جو
این گیاه سرشار از مواد مغذی و غنی از کلسیم و منیزیم است که این دو ماده از ضروری‌ترین نیازهای تغذیه دوران بارداری هستند، همچنین آرام بخش اعصاب، کنترل کننده استرس و اضطراب می‌باشد.

بابونه یکی از گیاهان مفید در دوران بارداری
گیاه بابونه شیر مادر را افزایش می‌دهد و در رفع زردی نوزاد نیز بسیار موثر است

بابونه
بابونه یکی از گیاهان مفید در دوران بارداری و یک گیاه فوق العاده مغذی و مقوی برای مغز است که در تکامل مغز جنین و همچنین تقویت سیستم ایمنی، افزایش حس آرامش مادر و جنین و حتی مادر و نوزاد پس از تولد و درمان نفخ شکم در مادر و نوزاد بسیار توصیه شده است. این گیاه ترشح کننده شیر در پستان‌ها است، همچنین شیر مادر را افزایش می‌دهد و در رفع زردی نوزاد نیز بسیار موثر است. چای بابونه درمان کننده کم خونی است بنابراین به زنان باردار در دوران بارداری و همچنین پس از بارداری و در درمان کاهش خون و کم خونی توصیه اکید به مصرف می‌شود.

گیاه قاصدک
این گیاه سرشار از پتاسیم و منیزیم است، پتاسیم در جذب مایعات در بدن و همچنین در جذب مایعات توسط بندناف برای رسیدن آن به جنین بسیار موثر است، همچنین این گیاه در درمان اسپاسم عضلانی (که یکی از عوارض شایع دوران بارداری است) نیز کاربرد دارد.

گیاه کوهی گزنه
گزنه منبع مغذی از ویتامین c، کلسیم و آهن است و با داشتن درصد بالایی از ویتامین k به کاهش میزان خونریزی پس از زایمان کمک می‌کند.

اسفناج
یک ماده مغذی بسیار عالی در دوران بارداری و شیردهی اسفناج است. اسفناج از کم خونی جلوگیری نموده و در کاهش دردهای زایمانی قبل از زایمان و پس از آن بسیار موثر است. اما بهتر است کسانی که می‌خواهند روش زایمان طبیعی را برگزینند از این ماده استفاده نکنند زیرا زایمان طبیعی را به تعویق می‌اندازد. اسفناج منبع غنی از آهن، پتاسیم و فولات است و در رشد و تکامل ریه جنین نیز بسیار موثر بوده و از بواسیر و یبوست بارداری نیز جلوگیری می‌کند. این گیاه با کلسیم بالایی که دارد در تقویت استخوان‌های مادر در طول دوران بارداری و همچنین شیردهی و همچنین در فراهم نمودن کلسیم مورد نیاز بدن نوزاد نیز موثر است.

عصاره برگ گل محمدی یا گلاب
دمنوش گل محمدی یک آرامبخش طبیعی است و برای درمان استرس، اضطراب و آرامش بخش قلب و کاهش تپش قلب موثر است، همچنین در درمان یبوست (که یکی از شایع‌ترین عوارض بارداری است) موثر است.

فواید اسفناج در دوران بارداری
اسفناج یک ماده مغذی بسیار عالی در دوران بارداری و شیردهی است

برگ تمشک
برگ تمشک یکی از گیاهان مفید در دوران بارداری با خاصیت ضدعفونی کنندگی قوی است که می‌تواند در درمان انواع عفونت‌ها و همچنین زخم‌های دهانی در دوران بارداری (که ناشی از تغییرات فیزیولوژیکی و غددی این دوران است) مناسب باشد.

جوانه شبدر
جوانه شبدر گیاهی پرکاربرد در درمان کم خونی و پلاکت پایین است و اثرات بی‌شماری برای بدن مادر و نوزاد پس از تولد دارد. این گیاه افزایش دهنده شیر است اما زنان شیرده نباید از شبدر قرمز استفاده کنند. شبدر سرشار از ویتامینA ،C، ریبوفلاوین و نیاسین است و یک آرام بخش اعصاب و روان و درمان کننده افسردگی نیز خواهد بود.

برگ بِه
علاوه بر میوه بِه خوردن برگ آن نیز در دوران بارداری جهت درمان سوزش مجاری ادراری، تنگی نفس، عفونت روده و ورم روده بسیار مناسب است. بِه میوه‌ای سرشار از ویتامین‌های A ،C ،B قند و پنتین است و با طبیعت معتدلی که دارد یک منبع تغذیه‌ای عالی جهت رشد و تکامل بدنی جنین به حساب می‌آید. شکوفه بِه در درمان کم خوابی و اضطراب بارداری بسیار موثر است، در طب اسلامی به خانم‌های باردار جهت جلوگیری از سقط جنین و خوش رنگ و لعاب شدن چهره جنین در دوران بارداری توصیه می‌شود که از دمنوش بِه، میوه بِه و یا بِه پخته استفاده کنند.

نعناع
نعناع تند یک بادشکن قوی بوده همچنین می‌تواند برای تسکین سوزش قلب استفاده شود.

فواید نعناع در دوران بارداری
نعناع تند یک بادشکن قوی بوده و می‌تواند برای تسکین سوزش قلب استفاده شود

تمشک قرمز
انقباضات را بهبود می‌بخشد و یبوست را تسکین می‌دهد.

زالزالک
گردش خون را بهبود می‌بخشد و فشار خون را کاهش می‌دهد.

شاهین سیاه
به تسکین گرفتگی پا و جلوگیری از سقط جنین احتمالی کمک می‌کند.

گیاه دم اسب
این گیاه سرشار از مواد معدنی و سیلیس غنی است که برای داشتن استخوان‌هایی قوی ضروری است. استفاده طولانی مدت از آن یک مکمل تیامین و ویتامین B2 است.

گیاه توت مار یا کوهوش سیاه
گیاه توت مار یکی از گیاهان مفید در دوران بارداری است که انقباضات را هنگام تولد تنظیم می‌کند. نکته مهم در مورد این گیاه آن است که باید فقط در سه ماهه سوم مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: Useful plants in pregnancy

2.7/5 - (3 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. […] دوران بارداری آب را نوشیدنی پیش فرض خود قرار دهید، آب به بدن کمک […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.