آیا خوردن روغن زیتون برای یبوست خوب است؟

درمان یبوست با روغن زیتون یکی از روش هایی است که از گذشته های دور مورد استفاده قرار می گرفت. چربی های موجود در روغن زیتون باعث نرم شدن روده می شوند و در نتیجه مدفوع راحت تر صورت می گیرد.

یبوست
یبوست یکی از شایع‌ ترین مشکلات گوارشی است که بسیاری از افراد با آن رو به رو می شوند. اگر چه حرکت روزانۀ روده ضروری است، اما همیشه اینطور نیست. برخی افراد هر روز روده شان در حال حرکت است در حالی که مدفوع خشک و سختی دارند، اما در مقابل بعضی افراد تنها سه بار در هفته حرکات روده ای دارند اما مدفوع آن ها منظم و نرم است. یبوست علت های مختلفی دارد، مسافرت، تغییرات روتین یا غذاهای خاص ممکن است در کوتاه مدت باعث یبوست شوند. اگرچه یبوست معمولا جدی نیست، اما اغلب ناراحت کننده است، زیرا یبوست باعث درد معده، نفخ و تهوع می شود. یبوست کوتاه مدت معمولا زود از بین می رود، اما در بعضی موارد، یبوست می تواند هفته ها یا ماه ها طول بکشد. این امر می تواند باعث مشکلاتی در درازمدت شود، به همین دلیل باید سریع آن را درمان کنید.

درمان یبوست با روغن زیتون

روغن زیتون راهی امن و سالم برای رفع یبوست می باشد. چربی های موجود در روغن زیتون باعث نرم شدن روده می شوند و در نتیجه مدفوع راحت تر صورت می گیرد. روغن زیتون همچنین مدفوع را در آب بیشتری حفظ می کند و آن را نرم تر نگه می دارد.

خوردن یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، هنگام صبح و ناشتا یبوست را در بسیاری از بزرگسالان از بین می برد. مصرف بیش از حد روغن زیتون می تواند منجر به اسهال شود به همین دلیل مصرف بیش از حد آن توصیه نمی شود.

روغن زیتون برای نوزادان و کودکان مبتلا به یبوست توصیه نمی شود. توصیه می شود برای درمان یبوست در کودکان مقدار کمی آب سیب، آب گلابی، شربت کارو یا آلو خرد شده به کودکان نوپای خود بدهید. کودکان بزرگتر بهتر است از مواد غذایی با فیبر بالا مانند آلو، زردآلو و غلات کامل استفاده کنند. اگر تغییرات تغذیه ای به درمان یبوست کودکان کمک نکرد، برای درمان باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان یبوست با روغن زیتون
درمان یبوست با روغن زیتون به این دلیل توصیه می شود که روغن زیتون مدفوع را در آب بیشتری حفظ میکند

سایر مزایای سلامتی روغن زیتون
روغن زیتون نه تنها برای یبوست مفید است بلکه دارای مزایای دیگری نیز می باشد. روغن زیتون یک عنصر غذایی در رژیم غذایی مدیترانه ای است که با درمان بسیاری از بیماری های خاص ارتباط دارد.

روغن زیتون دارای اثرات ضد التهابی است و ممکن است خطر ابتلا به دیابت، بیماری قلبی، سرطان های خاص، آرتریت، بیماری آلزایمر یا پارکینسون را کاهش دهد.

همچنین ممکن است خطر ابتلا به افسردگی را نیز کاهش دهد.

روغن زیتون حاوی ویتامین E و مواد مغذی مهمی است که فواید بسیاری دارد.

روغن های مفید دیگر برای درمان یبوست
استفاده از روغن برای تسکین یبوست یک درمان جدید نیست، بلکه از سال ها پیش برای درمان یبوست از روغن کرچک استفاده می شد. روغن کرچک بر ماهیچه های روده تاثیر می گذارد و باعث می شود آنها به حالت منعطف و نرم درآیند. این روغن باعث تحریک روده می شود و مدفوع را راحت تر منتقل می کند.

روغن مایع روغن دیگری است که به درمان یبوست کمک می کند و باعث نرم شدن مدفوع می شود.

راه های دیگر درمان یبوست
برای درمان یبوست روش های دیگری نیز وجود دارد مانند:
– تغییر سبک زندگی
– نوشیدن آب بیشتر
– خوردن فیبر بیشتر.

اگر این اقدامات نتواند موثر عمل کند، حنماً به پزشک مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:
علائم یبوست در کودکان و راه های درمان آن

روغن زیتون و دلایل مصرف آن

منبع: Treat constipation with olive oil

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. […] آیا خوردن روغن زیتون برای یبوست خوب است؟ […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.