برای درمان سریع یبوست چی بخوریم؟

یبوست مشکلی فوق العاده شایع است. این بیماری حدود ۲۰٪ مردم ایالات متحده را درگیر می‌کند در نتیجه سالانه ۸ میلیون ویزیت پزشک انجام می‌شود. برخی افراد ممکن است به دلیل غذاهای مصرفی، انتخاب سبک زندگی، داروهای تجویز شده یا شرایط خاص پزشکی یبوست را تجربه کنند. در بسیاری از افراد علت یبوست مزمن ناشناخته است که این وضعیت به عنوان یبوست ایدیوپاتیک مزمن شناخته می‌شود.

یبوست با علائم زیر مشخص می‌شود:
کمتر از سه بار اجابت مزاج در هفته
مدفوع سفت، خشک یا گلوله
مشکل یا درد هنگام دفع مدفوع
از عدم دفع کامل مدفوع

یبوست می‌تواند تأثیر منفی وجدی بر کیفیت زندگی و همچنین سلامت جسمی و روانی فرد بگذارد. روش‌های طبیعی زیادی برای کمک به رفع یبوست وجود دارد و افراد می‌توانند این کارها را به راحتی در خانه خود انجام دهند و بیشتر آنها توسط علم ثابت شده است. در اینجا ۷ درمان خانگی طبیعی برای رفع یبوست آورده شده است.

راه‌های درمان سریع یبوست

۱- آب بیشتری بنوشید

افراد مبتلا به یبوست باید آب بیشتری بنوشند زیرا کمبود آب بدن به طور منظم باعث یبوست می‌شود. برای جلوگیری از این امر، نوشیدن آب کافی و هیدراته ماندن بدن بسیار مهم است. این می‌تواند به آنها کمک کند تا بدن خود را آبرسانی کرده و کمک شایانی به رفع یبوست کنند. برخی از افراد با سندرم روده تحریک پذیر (IBS) دریافتند که نوشیدنی‌های گازدار علائم آنها را بدتر می‌کند، بنابراین این افراد بهتر است از مصرف آب گازدار و سایر نوشیدنی‌های گازدار اجتناب کنند.

اثرات یبوست بر بدن
یبوست می‌تواند تأثیر منفی وجدی بر کیفیت زندگی و همچنین سلامت جسمی و روانی فرد بگذارد
۲- فیبر بیشتری مصرف کنید (به خصوص فیبرهای محلول و غیر قابل تخمیر)

پزشکان اغلب توصیه می‌کنند برای درمان یبوست مصرف فیبر غذایی خود را افزایش دهید. این توصیه به این دلیل است که افزایش مصرف فیبر باعث افزایش حجم و قوام حرکات روده می‌شود و دفع آنها راحت‌تر صورت می‌گیرد. همچنین به آنها کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری از سیستم گوارش عبور کنند. با این حال، برخی مطالعات نشان داده‌اند که افزایش مصرف فیبر می‌تواند مشکل را بدتر کند اما برخی دیگر گزارش می‌دهند که فیبر غذایی باعث بهبود دفعات مدفوع می‌شود اما ممکن است به علائم دیگر یبوست مانند قوام مدفوع، درد، نفخ و گاز کمک نکند. دلیل متفاوت بودن آن این است که انواع فیبرهای غذایی تأثیرات متفاوتی بر هضم غذا دارند. انواع فیبرهای غذایی وجود دارند، اما به طور کلی آنها به دو دسته تقسیم می‌شوند: الیاف نامحلول و الیاف محلول.
فیبرهای نامحلول در سبوس گندم، سبزیجات و غلات سبوس‌دار وجود دارند و قسمت عمده‌ای را به مدفوع اضافه می‌کنند و ممکن است به آنها کمک کنند تا با سرعت و سهولت بیشتری از دستگاه گوارش عبور کنند.
فیبرهای محلول در سبوس جو دوسر، جو، آجیل، دانه‌ها، لوبیا، عدس، نخود فرنگی و همچنین برخی میوه‌ها و سبزیجات وجود دارد. این فیبرها آب را جذب می‌کنند و یک خمیر ژل مانند تشکیل می‌دهند که مدفوع را نرم می‌کند و قوام آن را بهبود می‌بخشد. فیبرهای محلول غیر قابل تخمیر، مانند پسیلیوم بهترین انتخاب برای درمان یبوست هستند.

۳- برگ سنا مصرف کنید

برگ سنا یک ملین گیاهی ایمن و موثر است که به درمان یبوست کمک می‌کند و به دو صورت دهانی و مقعدی استفاده می‌شود. برگ سنا حاوی ترکیبات گیاهی به نام گلیکوزیدها می‌باشد که باعث تحریک اعصاب روده شده و به تسریع حرکات روده کمک می‌کند. پزشکان برگ سنا را برای مدت طولانی برای بزرگسالان بی‌خطر می‌دانند، اما اگر علائم آنها بعد از چند روز برطرف نشد باید با پزشک مشورت کنند.

نکته: پزشکان معمولاً برگ‌های سنا را برای زنان باردار، زنان شیرده و افراد مبتلا به برخی از مشکلات سلامتی مانند بیماری التهابی روده توصیه نمی‌کنند.

علائم یبوست
برگ سنا یک ملین گیاهی ایمن و موثر است که به درمان یبوست کمک می‌کند
۴- غذاهای پروبیوتیک بخورید یا مکمل‌های پروبیوتیک مصرف کنید

پروبیوتیک‌ها ممکن است به جلوگیری از یبوست مزمن کمک کنند. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفید و زنده‌ای هستند که به طور طبیعی در روده وجود دارند. آنها شامل بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیلوس هستند. افراد می‌توانند با خوردن غذاهای پروبیوتیک سطح باکتری‌های خوب بدن را افزایش دهند. برخی افرادی که به یبوست مزمن مبتلا هستند با عدم تعادل باکتری در روده روبرو می‌شوند. مصرف بیشتر غذاهای پروبیوتیک می‌تواند به بهبود این تعادل و جلوگیری از یبوست کمک کند.
غذاهای پری بیوتیک شامل موارد زیر است:
ماست
کلم ترش
کیمچی
آنها همچنین می‌توانند با تولید اسیدهای چرب به درمان یبوست کمک کنند. این ممکن است حرکات روده را بهبود بخشد و دفع مدفوع را آسان‌تر کند.

۵- غذاهای پری بیوتیک بخورید

پری بیوتیک‌ها یک فیبر کربوهیدرات قابل هضم و سرشار از الیگوساکارید و اینولین هستند. اگرچه فیبرهای غذایی می‌توانند یبوست را کاهش دهند، اما پربیوتیک‌ها با بهبود سلامت دستگاه گوارش تاثیرات بیشتری دارند. فیبرهای پری بیوتیک با تغذیه باکتری‌های مفید روده، باعث تقویت پروبیوتیک‌ها و بهبود تعادل باکتری‌های روده می‌شوند و سلامت هضم را بهبود می‌بخشند. در حقیقت برخی از پروبیوتیک‌ها ممکن است به افزایش دفعات حرکات روده و همچنین نرم شدن مدفوع کمک کنند. غذاهای پری‌بیوتیک در واقع باکتری‌های روده را تغذیه می‌کنند. غذاهای پری بیوتیک شامل موارد زیر است:
چیچوری
کنگر فرنگی اورشلیم
سیر، پیازها، موز، تره فرنگی، نخود
خلاصه؛ غذاهایی که حاوی فیبرهای پروبیوتیک هستند می‌توانند سلامت هضم و تعادل باکتری‌های مفید روده را بهبود بخشند.

درمان یبوست
فیبرهای پری بیوتیک با تغذیه باکتری‌های مفید روده، باعث تقویت پروبیوتیک‌ها و بهبود تعادل باکتری‌های روده می‌شوند
۶- ملین‌های بدون نسخه یا نسخه دارویی مصرف کنید

تعدادی از روش‌های موثر وجود دارد که پزشک ممکن است یکی از انواع زیر را توصیه کند:

مواد حجیم کننده: اینها ملین‌های مبتنی بر فیبر هستند که محتوای آب مدفوع را افزایش می‌دهند.
نرم کننده‌های مدفوع: این نرم کننده‌ها برای نرم شدن مدفوع و سهولت عبور آنها از روده حاوی روغن هستند.
ملین‌های محرک: این مواد باعث تحریک اعصاب روده برای افزایش حرکات روده می‌شوند.
ملین های اسمزی: اینها با کشیدن آب از بافت‌های اطراف به سیستم هضم، مدفوع را نرم می‌کنند.
با این حال، مردم نباید بیشتر این ملین‌ها را به طور منظم و بدون مشورت با پزشک مصرف کنند.

۷- آلو خشک بخورید

آلو خشک یک ملین طبیعی است که از الیافی مانند پسیلیوم موثرتر است. آلو خشک علاوه بر فیبر حاوی الکل قندی سوربیتول است که دارای اثر ملین است. آلو خشک می‌تواند یک درمان بسیار موثر برای یبوست باشد.

منبع: Prompt treatment of constipation

مطالب مرتبط:
علل و علائم یبوست چیست؟

آیا خوردن روغن زیتون برای یبوست خوب است؟

علائم یبوست در کودکان و راه های درمان آن

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.