علل و علائم یبوست چیست؟

یبوست یک بیماری گوارشی است که در آن حرکات روده نامنظم هستند و علائم بسیاری دارد. یبوست به علت سفتی مدفوع در نزدیکی روده ها رخ می دهد و به دو درجه تقسیم می شود:

یبوست طبیعی: نیاز به توجه دارد. در این وضعیت فرد یک تا سه بار در هفته دفع مدفوع دارد. این وضعیت با راه های بسیار ساده ای درمان می شود.

یبوست شدید یا حاد: در این وضعیت حرکت روده بیشتر از یکبار در هفته نیست، در این وضعیت فرد هر ۱۵ تا ۲۰ روز یکبار دفع مدفوع دارد. در هر صورت، موارد شدید یا مزمن باید فورا درمان شوند.

علل یبوست

بگذارید در مورد علل یبوست بحث کنیم.

عدم هیدراتاسیون: آب یکی از اجزای اصلی بدن انسان است. به طوری که حدود ۷۰ درصد از بدن را آب تشکیل می دهد و بهترین حمل کننده و حلال است. آب یک عنصر کلیدی در سیستم گوارش بدن است، زیرا غذاهای هضم شده در روده کوچک را جذب می کند و مواد غذایی هضم نشده را از طریق رکتوم و مقعد به روده بزرگ منتقل می کند. در طول این فرآیند، آب یک بافت صاف برای مدفوع ایجاد می کند و به حرکت مداوم آن کمک می کند. عدم آب کافی در روده بزرگ، مدفوع را سفت و سخت می کند، بنابراین حرکت روده خیلی کند می شود.

مصرف داروها: مصرف داروها اغلب نادیده گرفته می شوند، اما انواع خاصی از داروها می توانند باعث یبوست شوند. این داروها شامل آنتی اسیدها، آنتی کولینرژیک ها، داروهای ضد افسردگی، مسدود کننده های کانال کلسیم، کلستیآمین، کلونیدین، دیورتیک ها، لوودوپا، مواد مخدر، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، روانگردان ها و سمپاتومیمتیک هستند.

اثرات یبوست بر بدن
احساس درد هنگام حرکت روده یکی از علائم یبوست می باشد

استرس: داشتن استرس یکی از علل یبوست است. افرادی که از استرس و اضطراب رنج می برند، دارای سطح پایینی از رفلکس گاستروکولی هستند که به نوبه خود باعث ایجاد یبوست می شود. بعضی از مردم به دلایل خاصی از رفتن به دستشویی خودداری می کنند در نتیجه، مدفوع سخت می شود و حتی زمانی که فشار قابل توجهی اعمال می شود مدفوع حرکت نمی کند.

رژیم غذایی نامناسب: رژیم غذایی مهمترین عامل یبوست است. رژیم غذایی نامنظم و بدون فیبر غذایی علت اصلی یبوست است. فیبر، مواد غذایی ناپایدار است که به شکل گیری مدفوع و حرکت آن کمک می کند. فیبر به ایجاد مدفوع شل کمک می کند تا به راحتی بتواند از طریق روده بزرگ عبور کند. بدون فیبر کافی، مدفوع دشوار و سخت می شود. در برخی موارد، افرادی که دارای الگوهای غذایی نامناسب هستند با این شرایط روبرو می شوند. مصرف فرآورده های لبنی و محصولات حیوانی می توانند به افزایش یبوست کمک کنند زیرا این محصولات لبنی و حیوانی فاقد فیبر غذایی هستند.

شرایط فیزیکی: بعضی از بیماری ها مانند دیابت، هیپوکلسیمی، هیپرپاراتیروئیدیسم، هیپوکالمی، هیپوتیروئیدی، بارداری، بیماری ام اس، بیماری پارکینسون و بیماری هیرشپرونگ باعث ایجاد یبوست می شود.

سوء استفاده از ملین: بر خلاف باور عمومی، سوء استفاده از ملین ها باعث ایجاد وضعیتی به نام سندرم کولون تنبل می شود که در آن جنبش های پریستالتیک متوقف می شوند. جنبش های پریستالتیک در روده بزرگ باعث خروج مدفوع می شوند. پس از استفاده طولانی مدت از ملین ها، کولون توانایی خود را برای ایجاد این حرکات از دست می دهد، در نتیجه باعث ایجاد یبوست می شود.

کم شدن آب بدن: کم شدن آب بدن مربوط به خود آب است، اما در شرایط خاص این وضعیت می تواند باعث یبوست شود. یبوست اغلب در طول فصل تابستان دیده می شود زیرا بدن دچار خشکی می شوند. در طول تابستان، آب موجود در سیستم گوارشی برای کنترل دمای بدن هدایت می شود و آب به شکل عرق و بخار آب آزاد می شود. این افت آب باید با بیشترین سرعت تجدید شود تا سیستم گوارش بتواند به فعالیت خود ادامه دهد.

احساس درد هنگام حرکت روده یکی از علائم یبوست
یبوست به ندرت به وضعیت جدی تبدیل می شود و بیشتر یک حالت مزاحمت ایجاد می کند

علائم یبوست:
یبوست به ندرت به وضعیت جدی تبدیل می شود و بیشتر یک حالت مزاحمت ایجاد می کند. گرچه گاهی اوقات یبوست می تواند نشانۀ یک وضعیت خطرناک باشد. علائم یبوست عبارتند از:

دل درد
شکم متورم
مدفوع سخت
مشکل در عبور مدفوع
خونریزی مقعد
حالت تهوع
احساس درد هنگام حرکت روده
باد کردن
بی حالی
کمردرد
یبوست مزمن ممکن است منجر به ایجاد هموروئید، شکاف های مقعدی، تنگ شدن مدفوع و افتادگی مقعد شود، به همین دلیل برای درمان آن باید هر چه سریع تر اقدام کرد.

منبع: Symptoms of constipation

مطالب مرتبط:
آیا خوردن روغن زیتون برای یبوست خوب است؟

علائم یبوست در کودکان و راه های درمان آن

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. […] مطالب مرتبط: علل و علائم یبوست چیست؟ […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.