مصرف ویتامین D به تنهایی فایده‌ای ندارد

پزشکان تنها مکمل‌های ویتامین D را برای کاهش خطر شکستگی استخوان تجویز می‌کنند، اما تحقیقات جدید خلاف آن را ثابت کرده است.

تا به امروز پزشکان معتقد بودند ویتامین D می‌تواند به تراکم استخوان کمک کند. اما آیا این نظریه هنوز هم درست است؟

تراکم استخوان ممکن است در جوانی مهم نباشد، اما پس از رسیدن به اوج توده استخوانی در سنین ۲۵ تا ۳۰ سالگی، استخوان‌های شما به مرور زمان تجزیه می‌شوند.

استخوان‌های شما کلسیم و سایر مواد معدنی را از دست می‌دهند و  در برابر آسیب‌های مربوط ضعیف و آسیب‌پذیر می‌شوند.

به همین دلیل است که متخصصان پزشکی، توصیه می‌کنند تغذیه مناسب و ورزش اصولی داشته باشید و میزان کافی ویتامین D دریافت کنید.

با این حال، در یک مطالعه اخیر منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند محققان ادعا می‌کند که مصرف ویتامین D نمی‌تواند به جلوگیری از شکستگی استخوان کمک کند.

این نظریه با آنچه کارشناسان سابق پزشکی به آن معتقد بودند در تناقض است.

تحقیقات نشان می‌دهد ویتامین D به تنهایی نمی‌تواند از ضعف استخوان جلوگیری کند.

پس از بررسی ۲۵۸۷۱ شرکت‌کننده در یک بازه زمانی پنج ساله، محققان هیچ تفاوتی از نظر میزان شکستگی‌های استخوانی بین گروهی که مکمل ویتامین D3 مصرف کردند و گروهی که دارونما مصرف کردند، پیدا نکردند.

آنها به این نتیجه رسیدند که به طور قابل‌توجهی مصرف مکمل‌های ویتامین D3  خطر شکستگی کمتری نسبت به گروه معیار به وجود نیاورده است.

این ادعا با آنچه کارشناسان قبلاً در مورد مکمل‌های ویتامین D اظهار داشتند، در تناقض است.

در حالی که مصرف ویتامین D هرگز به عنوان دارویی برای پیشگیری از شکستگی استخوان تجویز نمی‌شد، اما متخصصان از این ویتامین برای کمک به تقویت استخوان‌های ضعیف استفاده می‌کردند. (پیشینه‌ی مطالعات در این زمینه حتی به سال ۱۹۹۷ بازمی گردد).

با این حال، در حالی که  این مطالعه اشاره کرده مصرف مکمل‌های ویتامین D3 به تنهایی به جلوگیری از شکست استخوان کمک نمی‌کند، ترکیب ویتامین D همراه با کلسیم را بررسی نکرده است.

ترکیبی از ویتامین D و کلسیم

دریافت ویتامین D چه از منابع غذایی و چه از نور خورشید؛ به عنوان هورمونی عمل می‌کند که با حفظ سطح طبیعی کلسیم در خون به جذب کلسیم در بدن کمک خواهد کرد.

داشتن سطح طبیعی کلسیم بسیار اهمیت دارد، زیرا بدن از کلسیم ذخیره شده در استخوان‌ها استفاده کرده و در طول زمان آنها را تجزیه می‌کند.

از آنجایی که با افزایش سن استخوان‌ها تجزیه می‌شوند، مصرف مکمل‌های ویتامین D و دریافت مقدار کافی کلسیم به افراد مسن توصیه می‌شود.

کمبود ویتامین D به معنای کمبود جذب کلسیم است که می‌تواند خطر سقوط، شکستگی استخوان و همچنین بیماری‌های جدی مانند بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.

بنابراین اگر کلسیم کافی نداشته باشید، مکمل ویتامین D به تنهایی نمی‌تواند کار مهمی انجام دهد و مصرف بیشتر آن مشکل را حل نمی‌کند.

اگر نگران پیری استخوان‌ها و افزایش شکستگی و بیماری‌های مرتبط با آن هستید، بهتر است با پزشک خود در مورد استفاده از ویتامین D و کلسیم کافی در هفته مشورت کنید.

منبع: thehealthy

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.