مهمترین علائم یائسگی و چگونگی تشخیص یائسگی

یائسگی یک تغییر جسمی و روحی در بدن زنان است که عملکرد تخمدان ها را متوقف می کند. روند یائسگی یک شبه رخ نمی دهد، بلکه یک روند تدریجی است. در اصطلاح تجربی این دورۀ انتقال نامنظم برای هر زنی اتفاق می افتد. مهم است که به یاد داشته باشید تجربه هر فردی با فرد دیگر متفاوت است، بعضی از زنان ممکن است علائم یائسگی کم یا بدون نشانه داشته باشند، در حالی که زنان دیگر علائم جسمی و روحی متعددی را تجربه می کنند. میزان و شدت علائم در زنان متفاوت است. همچنین لازم به ذکر است که علائم یائسگی ممکن است برای بعضی از زنان طول بکشد و این نیز بسیار شخصی است. علائم یائسگی در زیر شرح داده شده است.

۱. خونریزی نامنظم واژینال
خونریزی نامنظم واژینال ممکن است به دلیل یائسگی رخ دهد. برخی خانم ها با خونریزی غیرطبیعی در زمان پیش از یائسگی مشکل دارند، در حالیکه دیگران خونریزی غیر قابل پیش بینی دارند. در مانیائسگی، ممکن است دوره های قاعدگی بیشتر اتفاق بیفتد (به این معنی که چرخه قاعدگی در طول زمان کوتاه می شود)، یا ممکن است قبل از متوقف شدن قاعدگی، دوره های قاعدگی به فاصله های بیشتری صورت بگیرد. در طول پرهننسپوز هیچ الگوی خونریزی طبیعی وجود ندارد و الگوهای مختلفی از زنان وجود دارد. بعضی زنان در دوران پیری، ممکن است پس از گذشت چندین ماه یک دوره قاعدگی داشته باشند. همچنین مدت زمان لازم برای گذراندن یائسگی برای یک زن طول می کشد. یک زن می تواند چند سال قبل از رسیدن به یائسگی دوره های نامنظم داشته باشد. مهم این است که به یاد داشته باشید تمام زنان مبتلا به مننژیت نامنظم باید توسط پزشک خود مورد ارزیابی قرار بگیرند تا پزشک تأیید کند که مننژیت نامنظم ناشی از پرهننسپوز است و نشانه ای از وضعیت پزشکی دیگر نیست.

چگونگی تشخیص یائسگی
یائسگی یک تغییر جسمی و روحی در بدن زنان است که عملکرد تخمدان ها را متوقف می کند

ناهنجاریهای قاعدگی که در دوره پریئیموپاپ شروع می شوند با کاهش باروری همراه هستند، زیرا در این دوران تخمک گذاری نامنظم است. با این حال، زنانی که در دوران پیری قرار دارند ممکن است هنوز هم باردار شوند تا زمانیکه به منوپوز واقعی (فقدان دوره ها برای یک سال) رسیده باشند و اگر هنوز نمی خواهند باردار باشند، باید از روش های پیشگیری استفاده کنند.

۲. گرگرفتن و داغ شدن
گاهی در میان زنان یائسه دیده می شود که یک لحظه آنچنان گر می گیرند و داغ می شوند و لحظه دیگر خنک می شوند. گرگرفتگی یک احساس گرما می باشد که بر روی بدن گسترش می یابد و اغلب در سر و سینه برجسته می شود. گرگرفتگی گاهی اوقات با سایه زدن همراه است و گاهی اوقات به دنبال آن صورت می گیرد. داغ شدن ها معمولا از ۳۰ ثانیه تا چند دقیقه طول می کشد. اگر چه علت دقیق گرگرفتگی به طور کامل مشخص نشده است، اما به دلیل ترکیبی از نوسانات هورمونی و بیوشیمیایی رخ می دهد که باعث کاهش سطوح استروژن می شوند.

در حال حاضر هیچ راهی برای پیش بینی زمان گرگرفتگی وجود ندارد. حدود پنجاه درصد زنان گرگرفتگی شان پنج سال طول می کشد و گاهی اوقات (در حدود ۱۰٪ از زنان) گرگرفتگی شان ممکن است تا ۱۰ سال طول بکشد. گاهی اوقات گرگرفتن ها با عرق شبانه همراه است. این ممکن است منجر به بیداری و مشکل دوباره خوابیدن شود، که باعث کم خوابی و خستگی روزانه فرد می شود.

علائم یائسگی پیش از موعد
روند یائسگی یک شبه رخ نمی دهد، بلکه یک روند تدریجی است

علائم و نشانه های دیگر یائسگی چیست؟

۱. علائم واژینال
علائم واژینال به علت بافت های واژن ایجاد می شود که باعث می شود سطح استروژن کاهش یابد، واژن خشکتر شود و انعطاف پذیری آن کاهش یابد. علائم یائسگی ممکن است شامل خشکی واژن، خارش، تحریک یا درد هنگام مقاربت جنسی (dyspareunia) باشد. تغییرات واژن نیز منجر به افزایش خطر عفونت واژن می شود.

۲. علائم ادراری
پوشش مجرای ادراری مانند بافت واژن تحت تغییراتی قرار می گیرد و خشک و نازک می شود. این می تواند منجر به افزایش خطر عفونت ادراری، احساس نیاز به ادرار و یا نشت ادرار (بی اختیاری ادرار) شود. بی اختیاری می تواند ناشی از میل شدید و ناگهانی به ادرار کردن باشد یا ممکن است هنگام سرفه، خنده، یا بلند کردن اجسام سنگین رخ دهد.

۳. علائم احساسی و شناختی
زنان در دوران پیری اغلب انواع مختلفی از تفکر شناختی و علائم عاطفی از جمله خستگی، مشکلات حافظه، تحریک پذیری و تغییرات خلق و خوی را تجربه می کنند. البته دقیقا مشخص است که علائم رفتاری مستقیما به تغییرات هورمونی یائسگی بستگی دارد یا خیر.

منبع: menopause

 

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.