بیماری هپاتیت و شرحی از انواع هپاتیت ویروسی

هپاتیت به بیماری التهاب کبد اشاره دارد و معمولا توسط ویروس عفونی ایجاد می شود، اما عوامل دیگری نیز در این بیماری اثرگذار هستند. در این مطلب به بررسی بیماری هپاتیت و شرحی از انواع هپاتیت ویروسی می پردازیم:

کبد در قسمت فوقانی سمت راست شکم واقع شده است و یکی از اعضای مهم و حیاتی بدن است که متابولیسم بدن را تحت تاثیر قرار می دهد، از جمله:

– تولید صفرا، که برای هضم ضروری است
– فیلتر کردن سموم از بدن
– دفع بیلی روبین (محصول گلبول قرمز شکسته)، کلسترول، هورمون ها و داروها
– تجزیه کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها
– فعال شدن آنزیم ها و پروتئین های تخصصی که برای عملکرد بدن ضروری هستند
– ذخیره سازی گلیکوژن (شکل شکر)، مواد معدنی و ویتامین ها (A، D، E و K)
– سنتز پروتئین های خون مانند آلبومین
– سنتز عوامل لخته شدن

شیوه های درمان بسته به نوع هپاتیت متفاوت هستند. شما می توانید انواع بیماری هپاتیت را از طریق ایمن سازی و تغییر شیوه زندگی درمان کنید.

هپاتیت ویروسی، از جمله هپاتیت A، هپاتیت B و هپاتیت C، گروهی از بیماری های متمایز هستند که بر کبد تاثیر می گذارند. هر کدام از آن ها علائم و درمان های خاصی دارند. آزمایش ها می توانند نوع هپاتیت را تعیین کنند.

هپاتیت A یکی از انواع هپاتیت ویروسی
عفونت های ویروسی کبد که به عنوان بیماری هپاتیت طبقه بندی می شوند عبارتند از: هپاتیت A ،B ،C ،D و E

انواع هپاتیت ویروسی

عفونت های ویروسی کبد که به عنوان بیماری هپاتیت طبقه بندی می شوند عبارتند از: هپاتیت A ،B ،C ،D و E. ویروس های مختلفی مسئول انتقال هر نوع از هپاتیت هستند.

هپاتیت A یک بیماری حاد و کوتاه مدت است، در حالی که هپاتیت B ،C و D به احتمال زیاد طولانی تر است و در گروه بیماری های مزمن قرار می گیرند. هپاتیت E معمولا حاد است اما می تواند به خصوص در زنان باردار خطرناک باشد.

هپاتیت A

هپاتیت A بوسیله عفونتی با ویروس هپاتیت A یا (HAV) ایجاد می شود. این نوع هپاتیت اغلب توسط مصرف مواد غذایی، آب آلوده و مدفوع فرد بیمار به دیگری منتقل می شود.

هپاتیت B

هپاتیت B از طریق تماس با مایعات بدن مانند خون، ترشحات واژینال یا مایع منی منقل می شود که حاوی ویروس هپاتیت B یا (HBV) هستند. استفاده از داروهای تزریقی و داشتن رابطه جنسی با شریک آلوده، خطر ابتلا به ویروس هپاتیت B را افزایش می دهد. CDC تخمین زده است که حدود ۱.۲ میلیون نفر در ایالات متحده و ۳۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان از این بیماری مزمن رنج می برند.

هپاتیت C یکی از انواع هپاتیت ویروسی
هپاتیت C یکی از انواع هپاتیت ویروسی می باشد که طریق تماس مستقیم با مایعات بدن فرد آلوده منتقل می شود

هپاتیت C

هپاتیت C از ویروس هپاتیت C یا (HCV) بدست می آید. هپاتیت C از طریق تماس مستقیم با مایعات بدن فرد آلوده منتقل می شود و به طور معمول از طریق مصرف تزریق مواد مخدر و تماس جنسی منتقل می شود. HCV یکی از رایج ترین عفونت های ویروسی در کشور است.

هپاتیت D

هپاتیت دلتا یا هپاتیت D بیماری کبد ناشی از ویروس هپاتیت D یا (HDV) می باشد. HDV از طریق تماس مستقیم با خون فرد آلوده منتقل می شود. هپاتیت D نوعی نادر از هپاتیت است که تنها در ارتباط با عفونت هپاتیت B اتفاق می افتد. ویروس هپاتیت D بدون وجود هپاتیت B نمی تواند ضرب شود.

هپاتیت E

هپاتیت E بیماری موجود در آب است که توسط ویروس هپاتیت E یا (HEV) ایجاد می شود. هپاتیت E به طور عمده در مناطقی حاصل می شود که دارای وضعیت بهداشتی و سلامتی ضعیف هستند. این بیماری در ایالات متحده غیر معمول است. با این حال، هپاتیت E در خاورمیانه، آسیا، آمریکای مرکزی و آفریقا بسیار گزارش شده است.

منبع: Types of viral hepatitis

مطالب مرتبط:
ویروس زیکا و راه‌های جلوگیری از آن

ویروس ابولا، ویروسی کاملا مرگبار

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.