فواید بذر کتان در سلامتی

دانه های کتان از حدود ۶۰۰۰ سال پیش در بسیاری از کشورها به عنوان غذا مصرف می شدند، در واقع این دانه ها از اولین سوپراستارهای کشت شده در جهان هستند! این دانه های کوچک به رنگ قهوه ای، قهوه ای مایل به زرد و طلایی هستند و گاهی اوقات دانه های روغنی نیز نامیده می شوند، همچنین ثروتمندترین منابع اسید چرب امگا ۳ هستند که به اسم آلفا لینولنیک (ALA) شناخته می شوند! بذر کتان به بهبود هضم کمک می کند، چربی پوست را پایین می آورد، کلسترول را کاهش می دهد و … در مطلب زیر با فواید بذر کتان این دانه های کوچک آشنا می شوید:

بررسی فواید بذر کتان

۱. پیشگیری از گر گرفتگی در دوران یائسگی
ثابت شده است که دانه های کتان حاوی لیگنان ها هستند، لیگنان ها خواص استروژنی دارند و می توانند به عنوان یک جایگزین درمانی برای تولید هورمون استفاده شوند. دانه های کتان برای رنان یائسه مفید است زیرا احتمال ابتلا به گر گرفتگی را کاهش می دهد.

۲. پوست و موی سالم
اگر می خواهید پوست، مو و ناخن سالم داشته باشید ۲ قاشق غذاخوری دانه های کتانِ آسیاب شده یا ۱ قاشق غذاخوری روغن دانه کتان را به غذای روزانه خود اضافه کنید.

۳. کاهش وزن
طبق تحقیقات منتشر شده در مجله تغذیه دانه های کتان چاقی را کاهش می دهند و از کاهش وزن حمایت می کنند.

کاهش کلسترول یکی از فواید بذر کتان
یکی از فواید بذر کتان مبارزه با سرطان سینه، پروستات، تخمدان و کولون است

۴- کاهش کلسترول
افزودن دانه های کتان به رژیم غذایی به طور طبیعی می تواند سطح کلسترول را کاهش دهد.

۵. حفاظت در برابر اشعه‌ ها
در میان سایر حقایق باور نکردنی، دانه های کتان حاوی آنتی اکسیدان های قوی است. لیگنین ها نوعی فیبرهای منحصر به فرد هستند که مزایای آنتی اکسیدانی دارند و از پوست در برابر اشعه ها محافظت می کند.

۶. سلامت گوارشی
شاید بزرگترین مزیت بذر کتان توانایی آن در حفظ سلامتی دستگاه گوارش باشد. بذر کتان از دستگاه گوارش محافظت می کند و باعث کاهش التهاب روده می شود. این بذر برای افرادی که از بیماری کرون یا سایر بیماری های گوارشی رنج می برند مفید است.

۷. مبارزه با سرطان
بارها و بارها ثابت شده است که یکی از فواید بذر کتان مبارزه با سرطان سینه، پروستات، تخمدان و کولون است. ما در مورد مزایای بهداشتی روغن ماهی و یا چربی های امگا ۳ بسیار شنده ایم. روغن ماهی حاوی EPA و DHA است که برای سلامتی حیاتی است. اگرچه دانه های کتان حاوی EPA یا DHA نیستند، اما آن ها حاوی ALA هستند که نوع دیگری از چربی امگا ۳ می باشد. چربی امگا ۳ مانع چسبیدن سلول‌های بدخیم به دیگر سلول‌ها شده و بدین ترتیب از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.

منبع: benefits of flaxseed

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.