بیماری لوپوس چیست و علائم بیماری لوپوس

لوپوس بیماری سیستم ایمنی بدن است و زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به بافت ها و اندام های خود حمله می کند. التهاب ناشی از لوپوس می تواند بر بسیاری از سیستم های مختلف بدن تاثیر بگذارد از جمله مفاصل، پوست، کلیه ها، سلول های خونی، مغز، قلب و ریه ها. تشخیص بیماری لوپوس می تواند بسیار دشوار باشد زیرا علائم و نشانه های آن اغلب از بیماری های دیگر تقلید می کند. علائمی که بیماری لوپوس را از بیماری های دیگر متمایز می کند بثورات صورت است که شبیه بال های پروانه است و در هر دو گونه رخ می دهد. این علائم در بسیاری از موارد اتفاق می افتد نه در همه موارد. بعضی از مردم با بیماری لوپوس متولد می شوند که ممکن است به علت عفونت، داروهای خاص یا حتی نور خورشید باشد. در حالی که هیچ درمانی برای لوپوس وجود ندارد، بعضی راه ها می تواند به کنترل علائم آن کمک کند. در ادامه با علائم بیماری لوپوس آشنا می شوید:

علائم بیماری لوپوس چیست؟

علائم بیماری لوپوس از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. بعضی افراد فقط چند نشانه دارند، در حالی که بعضی افراد نشانه های بیشتری دارند. علاوه بر این، لوپوس علائم مختلفی دارد زیرا این بیماری بر روی بخش های مختلف بدن تاثیر می گذارد. برخی از علائم رایج این بیماری عبارتند از:

  • درد مفاصل (آرترالژیا)
  • تب ناشناخته (بیش از ۱۰۰ F)
  • مفاصل متورم (آرتروز)
  • خستگی طولانی مدت یا شدید
  • بثورات پوستی
  • انباشت مایع و تورم در مچ پا
  • درد در قفسه سینه هنگام تنفس عمیق
  • بثورات پروانه ای در بین گونه ها و بینی
  • ریزش مو
  • حساسیت به خورشید یا نور
  • تشنج
  • زخم دهان یا بینی
علائم بیماری لوپوس
از علائم بیماری لوپوس میتوان به بثورات پوستی اشاره کرد

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنید؟
اگر بثورات ناشناخته، تب، درد یا خستگی ادامه پیدا کرد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

علل
لوپوس زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم بدن حمله می کند (بیماری های خود ایمنی). احتمال دارد علت بیماری لوپوس ترکیبی از ژنتیک و محیط باشد.

افرادی که به صورت ارثی دچار بیماری لوپوس هستند، ممکن است هنگام قرار گرفتن در محیط بیماری آن ها تشدید پیدا کند. با این حال، علت بیماری لوپوس در اغلب موارد ناشناخته است. برخی از عوامل بالقوه آن عبارتند از:

نور خورشید: قرار گرفتن در معرض آفتاب می تواند ضایعات پوستی لوپوس ایجاد کند یا در افراد حساس موجب پاسخ داخلی بدن شود.

عفونت: عفونت می تواند باعث بیماری لوپوس شود یا در بعضی افراد بیماری لوپوس عود کند.

داروها: مصرف انواع خاصی از داروها مانند داروهای فشار خون، داروهای ضد تشنج و آنتی بیوتیک ها باعث بیماری لوپوس می شود. افرادی که لوپوس ناشی از مواد مخدر دارند معمولا هنگامی که مصرف دارو را قطع می کنند بهتر می شوند. به ندرت، علائم لوپوس ممکن است پس از قطع دارو ادامه پیدا کند.

عوامل خطر
عواملی که ممکن است خطر ابتلا به لوپوس را افزایش دهند عبارتند از:

جنسیت: بیماری لوپوس در زنان بیشتر از مردان دیده می شود.

سن: اگرچه لوپوس در همه سنین رخ می دهد، اما اغلب در بین ۱۵ تا ۴۵ سالگی تشخیص داده می شود.

نژاد: لوپوس در آفریقایی-آمریکایی ها، اسپانیایی ها و آمریکایی آسیایی ها شایع تر است.

عاقبت بیماری لوپوس
التهاب ناشی از لوپوس می تواند در بسیاری از مناطق بدن تاثیر بگذارد

عوارض جانبی
التهاب ناشی از لوپوس می تواند در بسیاری از مناطق بدن تاثیر بگذارد، از جمله:

کلیه ها: لوپوس می تواند آسیب جدی به کلیه ها وارد کند و نارسایی کلیه یکی از علل اصلی مرگ و میر در افراد مبتلا به لوپوس است.

مغز و سیستم عصبی مرکزی: اگر مغزتان توسط لوپوس آسیب دیده باشد، ممکن است سردرد، سرگیجه، تغییرات رفتاری، مشکلات بینایی و حتی سکته یا تشنج را تجربه کنید. بسیاری از افراد مبتلا به لوپوس مشکلات حافظه دارند و ممکن است به سختی افکار خود را بیان کنند.

خون و رگ های خونی: بیماری لوپوس ممکن است باعث مشکلات خونی از جمله کم خونی و افزایش خطر خونریزی یا لخته شدن خون شود. همچنین می تواند باعث التهاب رگ های خونی (واسکولیت) شود.

ریه ها: بیماری لوپوس التهاب حفره قفسه سینه را افزایش می دهد که باعث تنفس دردناک می شود. خونریزی ریه ها و سینه پهلو نیز امکان پذیر است.

قلب: بیماری لوپوس می تواند باعث التهاب عضلات قلب، شریان ها یا غشاء قلب (پریکاردیت) شود. خطر بیماری قلبی عروقی و حملات قلبی نیز به شدت افزایش می یابد.

انواع عوارض دیگر
بیماری لوپوس همچنین خطر ابتلا به بیماری های زیر را نیز افزایش می دهد:

عفونت: افراد مبتلا به لوپوس بیشتر با عفونت آسیب می بینند.

سرطان: به نظر می رسد بیماری لوپوس خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد؛ با این حال این احتمال ضعیف است.

مرگ بافت استخوان (necrosis avascular): این حالت زمانی اتفاق می افتد که خون به استخوان کاهش می یابد، در نتیجه به شکستن استخوان های کوچک و در نهایت فروپاشی استخوان منجر می شود.

عوارض بارداری زنان: بیماری لوپوس خطر ابتلا به سقط جنین را افزایش می دهند. لوپوس خطر ابتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری (پره اکلامپسی) و زایمان زودرس را افزایش می دهد. برای کاهش این عوارض، پزشکان توصیه می کنند بارداری را به تاخیر بیندازید تا زمانی که بیماری درمان شود.

منبع: Lupus Overview

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.