مزایای روغن کنجد برای سلامتی بدن

مزایای روغن کنجد عبارت است از توانایی آن برای سلامت پوست و مو، کمک به رشد استخوان، کاهش فشار خون، حفظ سلامت قلب و همچنین کنترل اضطراب و افسردگی. همچنین برای محافظت از بهداشت نوزادان، درمان بیماری های دهان و دندان، جلوگیری از سرطان، بهبود پروسه گوارش و کاهش التهاب نیز مفید است.

روغن کنجد چیست؟
روغن کنجد یا روغن گوشتی که از دانه های کنجد بدست می آید یکی از روغن های گیاهی کمتر شناخته شده است. در واقع، این روغن یکی از بهترین روغن های گیاهی است که فواید بسیاری دارد. دانه های کنجد، که با نام علمی Sesamum indicum شناخته می شوند، دانه های قهوه ای مایل به زرد هستند که عمدتا در آفریقا یافت می شوند، اما در شبه قاره هند نیز دیده می شوند.

روغن کنجد در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته است، زیرا مقادیر قابل توجهی از ویتامین ها، مواد معدنی، ترکیبات ارگانیک و سایر مولفه های مفید در آن دیده می شود. با این حال، بهترین زمان برای گرفتن روغن کنجد زمانی است که بذر آن کاملا رسیده باشد، بدین معنی که پوسته های بیرونی آن شکافته شده باشند. امروزه بیشتر افراد به دنبال این هستند که به صورت دستی روغن کنجد بگیرند زیرا سالم تر است.

مزایای بهداشتی روغن کنجد

بگذارید نگاهی دقیق تر به مزایای بهداشتی روغن کنجد داشته باشیم.

مراقبت از مو
روغن کنجد به طور سنتی برای سلامت مو مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن می تواند به حفظ رنگ موی طبیعی و به حداقل رساندن ریزش مو کمک کند. علاوه بر این، اثرات ضد باکتریایی روغن کنجد می تواند پاتوژن ها یا باکتری های موجود در پوست سر و مو را از بین ببرند.

محافظت از قلب از مزایای بهداشتی روغن کنجد
از مزایای روغن کنجد می توان به حفظ رنگ موی طبیعی و به حداقل رساندن ریزش مو اشاره کرد

مراقبت از پوست
روغن کنجد، غنی از روی است که یکی از مهمترین مواد معدنی برای پوست است. این روغن می تواند قابلیت ارتجاعی بودن و صاف بودن پوست را افزایش دهد، همچنین لکه های سنی پوست را کاهش داده و شرایط پوستی را از بین می برد. روغن کنجد می تواند به عنوان یک کرم ضد آفتاب استفاده شود، زیرا یک لایۀ محافظ روی پوست ایجاد می کند که یکی دیگر از راه های محافظت از بدن در برابر مواد خارجی یا سمی است که از طریق پوست وارد می شود. در بعضی نقاط، از روغن کنجد برای درمان بیماری های قارچی روی پوست استفاده می کنند.

محافظت از قلب
روغن کنجد مانند بسیاری از روغن های گیاهی سرشار از اسیدهای چرب مفید و خوشمزه است. این روغن شامل طیف گسترده ای از اسیدهای چرب اشباع نشده مانند sesamol و sesamin است. این اسیدهای چرب باعث تقویت سیستم قلبی عروقی و پایین بودن سطح کلسترول LDL (بد) می شوند، بنابراین از بیماری آترواسکلروز جلوگیری می کنند. این به این معنی است که اگر روغن کنجد را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، از حمله قلبی و سکته مغزی در امان می مانید.

بهبود کیفیت استخوان
مس، روی و کلسیم موجود در کنجد، به رشد استخوان کمک می کنند. بنابراین با افزودن روغن کنجد به رژیم غذایی می توانید میزان رشد و توسعه استخوان را افزایش دهید. روغن کنجد می تواند به جلوگیری از پوکی استخوان و ضعف های مختلف استخوان ها نیز کمک کند.

کاهش اضطراب
تیروستین، موجود در روغن به طور مستقیم به فعالیت های سروتونین در مغز متصل می شود. این روغن می تواند با آنزیم ها و هورمون های موجود موجب تقویت خلق و خو شود و باعث خوشحالی فرد شود. به عبارت دیگر، هنگامی که از اضطراب یا افسردگی رنج می برید، روغن کنجد می تواند اضطراب را کاهش دهد.

بهداشت دهان و دندان از مزایای بهداشتی روغن کنجد
یکی از مزایای بهداشتی روغن کنجد افزایش گردش خون و متابولیسم است

بهداشت دهان و دندان
روغن کنجد توسط متخصصان دندانپزشکی به شدت توصیه می شود زیرا اثر ضد باکتری قوی این روغن باعث سلامتی دندان ها می شود. با روغن کنجد دندان ها سفیدتر می شود و سطوح پلاک آن کمتر می شود.

جلوگیری از سرطان
روغن کنجد حاوی یک ترکیب ارگانیک به نام فیتات است که به طور مستقیم با کاهش رشد سرطان ارتباط دارد. علاوه بر این، سطح منیزیم روغن کنجد بسیار بالا است و این ماده معدنی به طور مستقیم با احتمال سرطان کولورکتال ارتباط دارد. محتوای کلسیم نیز برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ مفید است.

افزایش گردش خون و متابولیسم
محتوای مس و روی بالا به این معنی است که بدن قادر به سطح عملکرد بهینه است، در واقع مس برای تولید گلبول های قرمز مورد نیاز است. با داشتن درصد قابل توجهی از مس در روغن کنجد، مطمئنا مقدار خون مناسبی به اندام ها و بافت های بدن می رسد و یک شیوه زندگی سالم تر را فراهم می کند.

کاهش التهاب
مس یک ماده ضد التهابی طبیعی است که می تواند باعث کاهش التهاب و ناراحتی های مختلفی نظیر نقرس و آرتریت شود. این روغن تورم مفاصل را کاهش می دهد و استخوان ها و رگ های خونی را تقویت می کند. این فرایند بدن را سالم نگه می دارد و التهاب را از بین می برد.

استفاده از روغن کنجد
روغن کنجد در آشپزی استفاده می شود و بیشتر در غذاهای آسیایی، از جمله غذاهای چینی، ژاپنی و آسیایی جنوب شرقی و همچنین غذاهای خاورمیانه استفاده می شود.
روغن کنجد به دلیل تاثیرات مثبت آن بر بدن و پوست، در ماساژ نیز استفاده می شود.
این روغن کاربرد بسیاری دارد، حتی به عنوان یک روغن برای محصولات آرایشی مختلف نیز استفاده می شود.

توجه:
در صورت استفاده از داروهای ضد انعقاد قبل از اضافه کردن روغن کنجد به رژیم غذایی با دکتر خود صحبت کنید، زیرا روغن کنجد فشار خون را کاهش می دهد. بنابراین، ترکیب آنها می تواند به طور بالقوه خطرناک باشد، در غیر این صورت، از خوردن آن لذت ببرید.

منبع: advantages of sesame oil

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.