عوامل اصلی خطر سرطان سینه

سرطان پستان به دلیل رشد خارج از قاعده سلول های غیرطبیعی در پستان صورت می گیرد. چون سرطان پستان در پستان صورت می گیرد زنان بیشتر در معرض خطر هستند، اگر چه ممکن است سرطان پستان برای مردان هم اتفاق بیفتد اما احتمال آن بسیار کم است. علت اصلی سرطان سینه شناخته شده نیست، در برخی مواقع ممکن است به طور تصادفی در طول زمان ایجاد شود، در حالی که در برخی مواقع ممکن است در نتیجه اثرات محیطی یا عوامل شیوه زندگی باشد، در برخی مواقع هم ممکن است افراد آن را به ارث ببرند.

سرطان پستان اکثرا در زنان بالای ۵۰ سال تشخیص داده می شود، اما مشخص نیست که چرا برخی از زنان در صورتی که هیچ علائم خطری ندارند به سرطان سینه مبتلا می شوند و در مقابل برخی افراد با اینکه عوامل خطر دارند دچار این بیماری نمی شوند.

برخی از خطرات سرطان پستان ممکن است قابل پیشگیری باشند، اگرچه شما نمی توانید تمام خطرات را کنترل کنید. در اینجا با عوامل اصلی خطرات سرطان سینه آشنا می شوید.

عوامل سرطان سینه

سن و جنس
با گذشت زمان و افزایش سن، خطر ابتلا به سرطان پستان افزایش پیدا می کند. این خطر پس از ۴۰ سالگی افزایش می یابد و در ۷۰ سالگی به اوج می رسد.

علت سرطان سینه
سرطان سینه بیشتر زنان آمریکایی-آفریقایی و سپس زنان اسپانیایی را تحت تاثیر قرار می‌ دهد

سابقه خانوادگی
داشتن یک رابطه نزدیک با فردی که به سرطان سینه مبتلاست، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. اگر مادر، خواهر یا دختر شما به سرطان پستان مبتلا باشد، خطر ابتلا به سرطان سینه در شما دو برابر افزایش می یابد.

بافت متراکم پستان
تغییرات پستان، داشتن سینه های متراکم و یا سابقه تومورهای پستان یکی از عوامل سرطان سینه هستند.

قومیت
این سرطان بیشتر زنان آمریکایی-آفریقایی و سپس زنان اسپانیایی را تحت تاثیر قرار می‌ دهد. زنان آسیایی و زنان سفیدپوست غیر اسپانیایی کمتر در معرض خطر ابتلا به این نوع سرطان هستند، در عوض زنان آفریقایی آمریکایی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند.

مصرف الکل علت سرطان سینه
تغییرات پستان، داشتن سینه های متراکم و یا سابقه تومورهای پستان خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد

وزن
زنان مبتلا به اضافه وزن و چاقی پس از یائسگی بیشتر دچار سرطان پستان می شوند. علت دقیق آن روشن نیست، اما ممکن است به دلیل سطوح بالای استروژن توسط سلول های چربی باشد. اضافه وزن سبب افزایش سطح انسولین خون می شود که ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

مصرف دی اتیل استرادیول یا DES
در ایالات متحده آمریکا، استفاده از داروی DES در سال های ۱۹۴۰ تا ۱۹۷۱ در برخی خانم های باردار به منظور پیشگیری از سقط رایج شد. خانم هایی که در طول دوران بارداری از این دارو استفاده می کردند در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار گرفتند.

مصرف الکل
مطالعات نشان می دهد زنانی که دو یا چند نوشیدنی الکلی مصرف می کنند بیشتر از افرادی که هیچ نوشیدنی مصرف نمی کنند در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار دارند. خطر ابتلا به سرطان پستان با مصرف الکل افزایش می یابد، در ضمن مصرف الکل خطر ابتلا به سرطان های دیگر را نیز افزایش می دهد. به همین دلیل، انجمن سرطان آمریکا (ACS) توصیه می کند که زنان روزانه از یک نوشیدنی استفاده کنند.

منبع: breast cancer

مطالب مرتبط:
چگونه سرطان سینه را تشخیص دهیم

سرطان سینه و چگونگی پیشگیری از آن

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.