خواص روغن سیاه دانه در طب سنتی

روغن سیاه دانه که روغن زیره سیاه نیز نامیده می شود برای درمان بسیاری از بیماری ها به جز مرگ مفید شناخته شده است. این روغن خواص فراوانی دارد. سیاه دانه نوعی ادویۀ سنتی خاورمیانه است که در شیرینی ها، محصولات لبنی، سالاد و دیگر غذاها کاربرد دارد. این روغن از هزاران سال پیش به طور موضعی مورد استفاده قرار گرفته است و تقریبا برای انواع بیماری ها از جمله کبودی، موی نامساعد، سرماخوردگی، نیش مار، سردرد، سوء هاضمه و بیماری های پوستی کاربرد دارد.

از سال ۱۹۶۵ نزدیک به هزار مقاله علمی به نام Nigella sativa (نام لاتین برای سیاه دانه) منتشر شده است که نشان می دهد روغن سیاه دانه ضد التهاب، آنتی اکسیدان، ضد میکروب، ضد سرطان و افزایش دهنده ایمنی بدن است. در چند سال گذشته، مطالعات انسانی برخی از منافع خاص را مشخص کرده است. در اینجا ۱۰ مزیت روغن سیاه دانه را بیان می کنیم:

خواص روغن سیاه دانه

۱. مبارزه با عفونت های باکتریایی
روغن سیاه دانه توانایی غیرمعمول برای مبارزه با عفونت های باکتریایی دارد. Trevor Cates می گوید: “قطعا تمام روغن ها یا مکمل ها نمی توانند به این اندازه قوی باشند.” او می گوید: “ما همیشه سعی داریم ازشیوه هایی استفاده کنیم که مصرف آنتی بیوتیک ها را کاهش دهیم. با استفاده از این مواد طبیعی می توانیم این خواسته را عملی کنیم.”

۲. کاهش زخم
کیتس توصیه می کند برای جلوگیری از بروز زخم یا بهبود بریدگی کوچک، روغن سیاه دانه را به صورت موضعی روی زخم اعمال کنید. دقت داشته باشید زمانی این کار را انجام دهید که زخم شروع به بهبودی می کند. او می گوید: “این روغن چیزی نیست که در معرض زخم باز قرار داده شود، اما زمانی که شروع به بهبودی می کند، باعث سرعت بهبودی می شود.”

خواص روغن سیاه دانه برای لاغری
افزودن روغن سیاه دانه در یک رژیم کم کالری باعث کاهش وزن می شود

۳. کاهش آلرژی
در مطالعاتی که بین ۱۵۲ فرد مبتلا به آلرژی های مختلف صورت گرفت، ثابت شد که روغن سیاه دانه، علائم تنفسی و اگزما را از بین می برد. دوزهای موثر بین ۱۸ تا ۳۶ میلی گرم در روز است که بر اساس وزن بدن تغییر می کنند.

۴. بالابردن کاهش وزن
یک مطالعه روی ۹۰ خانم چاق نشان داد که افزودن روغن سیاه دانه در یک رژیم کم کالری باعث کاهش وزن می شود. مطالعه روی ۲۵۰ نفر نشان داد که روغن سیاه دانه به تنهایی یا در ترکیب با زردچوبه، باعث کاهش وزن و کاهش عوامل خطر دیابت می شود.

۵. کاهش درد پستان
استفاده موضعی از روغن سیاه دانه باعث کاهش ماستالژی می شود که ممکن است نشانه ای از PMS باشد. این روغن را دو بار در روز به مناطق دردناک اعمال کنید، این روغن همانند دیکلوفناک، یک داروی ضد التهابی مؤثر است.

۶. کاهش علائم آرتریت روماتوئید
در مطالعه ای که روی ۴۰ خانم مبتلا به آرتریت روماتوئید صورت گرفت با مصرف ۱۰۰۰ میلی گرم روغن سیاه دانه در روز این بیماری کاهش یافت. این بیماری یک واکنش خود ایمنی است و روغن به سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل
مصرف روزانۀ روغن سیاه دانه میزان حافظه و توجه را بهبود می بخشد

۷. از بین بردن سوء هاضمه و ناراحتی معده
از خواص روغن سیاه دانه این است که می تواند اختلالات گوارشی را کاهش دهد، اختلالات گوارشی ترکیبی از نشانه هایی است که می تواند شامل سوء هاضمه و یا سوزش معده باشد. مطالعه بر روی ۷۰ نفر از مبتلایان به این بیماری نشان داد که مصرف روزانه ۵ میلی لیتر از روغن سیاه دانه عفونت هلیکوباکتر پیلوری را از بین می برد، هلیکوباکتر پیلوری یک باکتری است که می تواند منجر به زخم معده شود.

۸. بهبود حافظه
مصرف روزانۀ روغن سیاه دانه میزان حافظه و توجه را بهبود می بخشد. دوز ۵۰۰ میلی گرم، دو بار در روز مصرف شود. محققان نتیجه گرفتند که به منظور پیشگیری از بیماری آلزایمر باید روغن سیاه دانه مصرف شود.

۹. افزایش باروری مردان
روغن سیاه دانه یک درمان سنتی برای ناباروری مردانه است، این روغن به طور قابل توجهی تعداد اسپرم و دیگر نشانه های باروری را افزایش می دهد.

۱۰. کاهش کلسترول
در مطالعه ای که بین ۸۸ فرد بزرگسال با کلسترول بالای ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر صورت گرفت، مصرف روغن سیاه دانه، کلسترول کل را در حدود ۴.۷۸ درصد، کلسترول بد را در حدود ۷.۶ درصد و تری گلیسیرید را در حدود ۱۶.۶۵ درصد کاهش داد. دوز مصرف آن ۲ گرم در روز بود.

منبع: black cumin oil benefits

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.