مدارک لازم برای درخواست طلاق توافقی

طلاق پدیده شایع این روزهاست و تقریباً اکثر خانواده‌ها با این معضل روبه ‌رو شده‌اند اما وجود قوانین دست و پا گیر و مراحل قانونی پیچیده و وقت گیر و البته هزینه‌بردار (که درگیری‌های متعددی نیز در این فرآیند صورت می‌گیرد) باعث شده که بسیاری از زوجین فرآیند طلاق توافقی را انتخاب نموده تا علاوه بر صرفه‌جویی در وقت و هزینه، کرامت انسانی یکدیگر را نیز حفظ کرده باشند و در کمال آرامش و بدون درگیری از یکدیگر جدا شوند. در این میان فرزند یا فرزندان نیز اگر حضور داشته باشند آسیب روحی و روانی کمتری از رفت وآمدها ودرگیری‌های متعدد می‌بینند. طلاق توافقی طلاقی است که در آن زوجین در مورد همه مسائل حقوقی و شخصی خود به تفاهم رسیده و تفاهم خود را قانونی می‌کنند از جمله این توافق‌ها و تفاهم‌ها حضانت فرزند، مهریه، نفقه، بحث اموال مشترک و غیرمشترک و جهیزیه است. در ادامه مدارک لازم برای درخواست طلاق توافقی را بیان می‌کنیم:

مدارک لازم جهت درخواست طلاق توافقی

زن و مرد در جریان طلاق توافقی باید در مورد مسائل مختلفی به توافق رسیده و مدارک لازم آن را جهت ارائه به دادگاه حاضر نمایند، از جمله مسائلی که باید زن و مرد در مورد شرایط آن اطلاعات کافی داشته باشند و با بررسی شرایط خود موارد را بپذیرند و یا در مورد آن به توافق برسند و مدارک آن را نیز به دادگاه ارائه دهند موارد اساسی بیان شده در مطلب زیر است.

گواهی رضایت زوجین به طلاق توافقی
پس از تصمیم نهایی به جدایی، طلاق توافقی یکی از بهترین و سریع‌ترین روش‌های طلاق است که این روزها خواهان بسیاری دارد. زن و شوهری که تقاضای طلاق دارند می‌توانند با گفت‌وگو در مورد مسائل حقوقی و شخصی خود و به تفاهم رسیدن در مورد این مسائل به یک توافق نهایی رسیده و رضایت دو طرف را در مورد هر مسئله جلب نمایند که از جمله این مسائل بحث مهریه، نفقه، حضانت فرزند، نحوه تقسیم اموال، دیدارهای هفتگی فرزند و حضور یا عدم حضور زوج یا زوجه در این جلسات است (از جمله نکات قابل ذکر در مورد حضانت فرزند این است که حضانت فرزند زیر ۷ سال همچنان با مادر است). پس از رسیدن به تفاهم و جلب رضایت یکدیگر، زن و شوهر می‌توانند هر یک وکیل جداگانه گرفته تا در صورت لزوم در دادگاه برای رسیدن به حقوق قانونی خود اقدامات حقوقی لازم را انجام دهند.

گواهی نامه کتبی توافقات و رضایت نامه
پس از گفتگوی زوجین با یکدیگر و گرفتن تصمیم نهایی و رسیدن به تفاهم لازم است که یک مشاور حقوقی و یک وکیل مورد اعتماد دو طرف این تفاهم نامه را تنظیم و گواهی نامه کتبی توافقات را حاضر نماید که یکی از مدارک لازم جهت ارائه به دادگاه است.

مدارک لازم جهت درخواست طلاق توافقی
یکی از مدارک لازم جهت درخواست طلاق توافقی گواهی نظریه کتبی مشاوره و دادگاه خانواده می‌باشد

مدارک شخصی لازم جهت درخواست طلاق توافقی
هر یک از طرفین طلاق لازم است که مدارک زیر را به طور جداگانه به دادگاه ارائه نمایند.

  • مدارک شناسایی شامل: شناسنامه و کارت ملی (اصل و کپی)
  • در صورت حضور وکیل (وکالت نامه مذکور)
  • گواهی عدم امکان سازش که از مدت اخذ آن بیش از سه ماه نگذشته باشد
  • گواهی نظریه کتبی مشاوره و دادگاه خانواده
  • وکالت نامه محضری طلاق در صورتی که حق طلاق با زن باشد
  • عقدنامه (اصل و کپی)
  • توافق نامه کتبی توافقات صورت گرفته ما بین زن و مرد در مورد نفقه، مهریه، بحث تقسیم اموال، جهیزیه، حضانت و موارد دیگر
  • گواهی عدم بارداری
  • در صورت تقاضای طلاق در مدت زمان جاری شدن عقد؛ گواهی باکره بودن دختر
  • گواهی ثبت درخواست دادخواست طلاق *(جدید)*

نکته مهم در مورد قانون جدید وضع شده در مورد طلاق توافقی یعنی گواهی ثبت درخواست یا دادخواست طلاق این است که هر یک از زوجین باید به صورت جداگانه به سامانه نوبت دهی طلاق مراجعه نموده و درخواست طلاق توافقی را تکمیل نمایند و سپس در وقت و زمان مشخص شده توسط سامانه حتما به مراکز مشاوره خانواده مراجعه نموده و پس از انجام مشاوره‌های لازم “گواهی عدم انصراف از طلاق” را از این مراکز دریافت نمایند. سپس با ارائه این گواهی به دفتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست طلاق را تنظیم و ثبت نمایند. مراکز خدمات الکترونیک قضایی دادخواست طلاق را تنظیم نموده و سپس به دادگاه ارجاع می‌دهند. لازم است زوجین در وقت و زمان مقرر شده توسط دادگاه با دریافت نامه‌ای از جانب دادگاه به دادگاه احضار شوند و تفاهم نامه‌های تنظیم شده را در دادگاه به ثبت و تایید برسانند و با کامل کردن مدارک طلاق توافقی مراحل نهایی طلاق توافقی را طی نمایند.

مطالب مرتبط:
شرایط طلاق توافقی در سال ۹۹

اثر طلاق بر سلامت مردان

در میان گذاشتن طلاق با فرزندان

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. […] مدارک لازم برای درخواست طلاق توافقی […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.