آمار وحشتناک درخواست طلاق از طرف زنان؛ چه به روزمان آمده است؟

هنگامی که کارد به استخوان می‌رسد و زن تصمیم می‌گیرد با درخواست طلاق، از زندگی‌اش خارج شود، چه باید بکند؟ عوامل زیادی باعث درخواست طلاق از طرف زن است. با توجه به اینکه در قانون ایران زن هم می‌تواند درخواست طلاق دهد، با چه شرایطی این امر برایش امکان‌پذیر است؟ این شرایط چه محدودیت‌هایی را برای زن ایجاد می‌کند؟ آیا زن بدون گرفتن وکیل می‌تواند به‌گونه‌ای طلاق بگیرد که حق و حقوق شرعی‌اش پایمال نشود؟

درخواست طلاق

شرایط درخواست طلاق از طرف زن

در قانون ایران، زن بدون دلیل، حق درخواست طلاق ندارد. گرچه مرد می‌تواند بدون هیچ شرط و شروط و دلیلی زن را طلاق دهد. اما زن باید دلایل محکمه‌پسند برای ارائه درخواست طلاق به دادگاه و قاضی داشته باشد. مگر اینکه درخواست طلاق توافقی باشد و زن معمولاً در این مواقع مجبور است از حقوق شرعی خود گذشت کند. اما در صورتی که مرد به هیچ وجه راضی به توافق در این امر نباشد، زن می‌تواند درخواست طلاق را به دادگاه تقدیم کند. داشتن یک وکیل خانواده خوب، می‌تواند تمامی موارد را برای زن تشریح کند و به او کمک کند. در ادامه با دلایل محکمه‌پسند برای درخواست طلاق از طرف زن آشنا می‌شویم  که توسط گروه حقوقی وکیل با ما گردآوری شده است.

شرایط درخواست طلاق

عدم پرداخت نفقه

طبق ماده ۱۱۰۷ در قانون مدنی، نفقه شامل برآورده ساختن تمام نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن است. این نیازها ممکن است شامل پوشاک، مسکن، خوراک و حتی خدمتکار دائم در منزل باشد. ملاک مناسب برای تشخیص میزان نفقه، شأن زن است. اگر مرد در پرداخت این میزان از نفقه، تعلل کند، زن می‌تواند درخواست طلاق دهد. اگر دادگاه موفق نشود مرد را برای پرداخت نفقه مجبور کند، درخواست طلاق از طرف زوجه به دلیل عدم پرداخت نفقه (به هر دلیلی حتی عدم توانایی مالی و عدم تمایل به پرداخت) ممکن است.

وجود عسر و حرج برای زن

در قانون برای عسر و حرج تعاریفی ذکر شده و مواردی هست که عنوان عسر و حرج به آن‌ها تعلق می‌گیرد. در ادامه این موارد را ذکر می‌کنیم:

  • ترک زندگی توسط شوهر. در صورتی که مرد به مدت ۶ ماه متوالی یا ۹ ماه متاوب در طول یک سال خانه و همسرش را ترک کند، درخواست طلاق از طرف زن امکان‌پذیر است. البته در صورتی که مرد عذر و دلیل موجهی نداشته باشد.
  • اعتیاد شوهر. اعتیاد شوهر به الکل و مواد مخدر که اساس زندگی و خانواده را فروپاشد، می‌تواند ضامن درخواست طلاق از طرف زن باشد. در صورتی که مرد نتواند اعتیادش را ترک و به‌واسطۀ آن مثلاً شغلش را از دست بدهد، زن می‌تواند درخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه کند.
  • محکومیت قطعی شوهر. در صورتی که مرد محکوم به اجرای حکمی ‌شود که اجرای آن حکم، آبروی خانم را تحت تأثیر قرار دهد، درخواست طلاق از طرف زوجه در دادگاه میسر است. به عنوان نمونه مردی که به دلیل قاچاق مواد مخدر، زورگیری، تجاوز به عنف و از این دست جرائم باعث ریخته شدن آبروی زن شده است، همسرش می‌تواند درخواست طلاق را به دادگاه ارائه کند.
  • آسیب بدنی به زن از طرف شوهر. در صورتی که مردی مدام همسرش را مورد آسیب جسمی قرار دهد و زن به لحاظ روحی یا جسمی تاب تحمل این وضعیت را نداشته باشد، درخواست طلاق از طرف زن توسط دادگاه پذیرفتنی است.
  • بیماری سخت شوهر. ابتلا به بیماری‌هایی که ممکن است برای زن خطرآفرین باشد و ادامۀ زندگی با وجود آن بیماری، امکان‌پذیر نباشد، حق طلاق را برای زن ممکن می‌کند. مثلاً مردی که به بیماری نظیر ایدز مبتلا است، همسرش می‌تواند درخواست طلاق یک طرفه بدهد.

جزییات درخواست طلاق از طرف زوجه

نکته مهمی که اغلب از طرف خانم‌ها نادیده گرفته می‌شود این است که مرد قبل از خواندن خطبۀ عقد، باید زیر این شروط را امضا کرده باشد. از طرفی، این دلایل باید توسط خانم در دادگاه توسط مدارک و شواهد اثبات شود. در صورت اثبات این موارد، دادگاه حکم طلاق را صادر می‌کند. زن به مدت شش ماه فرصت دارد از این حکم طلاق برای جاری شدن خطبه در دفاتر رسمی طلاق استفاده کند. در صورتی که شوهر از حضور در دادگاه ممانعت نماید، نماینده‌ای از دادگاه به اجرای صیغۀ طلاق به جای شوهر اقدام می‌کند.

مراحل درخواست طلاق از طرف زوجه

برای انجام مراحل طلاق، ابتدا زن باید درخواست خود را در دفاتر الکترونیک قضایی ثبت کند. پس از تنظیم دادخواست و ثبت آن در دفاتر خدمات قضایی توسط زوجه یا وکیل وی، دادخواست طلاق وی به یکی از شعب دادگاه‌های خانواده ارسال می‌شود. پس از تعیین وقت مقرر توسط دادگاه، جلسه‌ای با حضور طرفین برگزار می‌شود. در صورتی که مرد در جلسات دادگاه حضور پیدا نکند، قاضی به کار خود ادامه می‌دهد و روند بررسی مدارک و شواهد تعطیل نمی‌شود. پس از ارجاع مدارک به داوری و عدم نتیجه‌گیری در باب آشتی و سازش، مسائل مالی و مسائل مربوط به حضانت فرزندان با توجه به صحبت‌های طرفین و در دادگاه توسط داوران تعیین می‌شود. پس از صدور حکم تا ۲۰ روز، ضمانت برای اعتراض و درخواست تجدیدنظر دارد. اما پس از گذشت این مدت حکم قابل اجرا خواهد بود.

مراحل درخواست طلاق

گرفتن وکیل خانواده خوب، راهی برای طلاق بی دردسر

گرچه زن می‌تواند بدون وکیل درخواست خود را به دادگاه ارائه کند، اما گاهی دلایل موجهی ارائه نمی‌دهد یا دلایل موجهش را در قالب مشخص محکمه‌پسند ارائه نمی‌کند، از این رو مشورت با وکیل خانواده خوب و مجرب می‌تواند به او کمک کند تا احتمال موفقیتش در پرونده بیشتر شود. یک وکیل خانواده خوب به دلیل تجربیاتش و اشراف بر قانون بهتر می‌تواند مراحل رسیدگی به درخواست طلاق از طرف زوجه را پیش ببرد.

گروه حقوقی وکیل باما

در صورتی که تمام راه‌ها را رفته‌اید و هر کاری کرده‌اید که زندگی شما سر و سامان بگیرد و شوهرتان سر به راه شود، اما نتیجه نگرفته‌اید. در صورتی که حقوق عادی و شرعی شما در زندگی نادیده گرفته می‌شود، ما به شما کمک می‌کنیم تا این مسیر را آسان‌تر و آرام‌تر طی کنید. شما می‌توانید از طریق تماس با گروه وکیل با ما راهنمایی‌های لازم برای امور حقوقی مربوط به پرونده خود را بگیرید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.