طلاق توافقی چیست و شرایط آن چگونه است؟

طلاق توافقی یا طلاق بدون بحث حکم طلاقی است که در آن هیچ یک از طرفین بر سر مسائل حقوقی خود با یکدیگر در حال جنگ و نزاع نیستند. ‌هنگامی که هر دو طرف یعنی زن و شوهر متاهل با طلاق موافقت کنند، تشکیل پرونده طلاق آنها بدون اعتراض طرفین و از طریق روش‌های ساده قانونی بدون اتلاف وقت دادگاه و صرفه‌جویی در طی مراحل قانونی و کارهای حقوقی جاری خواهد شد، زن و شوهر در طلاق توافقی نباید هیچ گونه مشاجره مالی داشته باشند (نفقه، مهریه و بحث تقسیم اموال) و در مورد این مسائل با یکدیگر به تفاهم برسند. اگر یک نفر در دادگاه طلاق به هر دلیلی شرکت نکند این مورد به عنوان توافق در طلاق تلقی می‌شود. اگرچه ممکن است طلاق‌های پیچیده‌تری در این حالت معین، خارج از پارامترهای گفته شده قرار بگیرند اما هنگامی که هر دو طرف رابطه از قوانین مطلع شده و در مورد موضوعات بزرگ پیش آمده در اکثر طلاقها مانند: (حضانت فرزند یا فرزندان، نحوه حمایت از فرزندان، توزیع اموال، نفقه و مهریه که ازجمله حقوق قانونی زن است) به توافق برسند یک طلاق ساده، بدون دردسر و پیچیدگی بینشان جاری می‌شود و به مقادیر قابل ملاحظه‌ای در وقت و هزینه صرفه جویی خواهد شد. در ادامه شرایط طلاق توافقی را ذکر می‌کنیم.

صلاحیت طلاق توافقی

طلاق توافقی به طور کلی در مورد زوج‌هایی جاری می‌شود که هیچ گونه اختلاف نظری در مورد مسائل باقیمانده در طلاق ندارند؛ از جمله حضانت کودک، تقسیم اموال، نحوه حمایت از همسر و سایر مسائلی که قبلا گفته شده است.

مانند یک طلاق پردردسر و مشاجره که غیر توافقی است و یک طرف پرونده طلاق را آغاز نموده، طلاق توافقی معمولاً دارای مدارک ساده‌تری است که در آن اطلاعات مربوط به مالکیت و نحوه حضانت کودک به همراه بیانیه‌ای از دلایل طلاق ذکر شده و به قاضی ارائه می‌شود، اگر طرف مقابل با طلاق موافقت کند به عبارت دیگر آن را مورد اعتراض قرار ندهد و یا ظاهرا مخالفت با جریان طلاق و شرایط آن نداشته باشد حکم طلاق می‌تواند توسط دادگاه اعطا شود اما اگر همسر دیگر موافقت نکرده و با مدارک ارائه شده در پرونده دادگاه مخالفت کند و مدارک لازم را ارائه ندهد طلاق توافقی اجرا نخواهد شد.

مضرات کلی طلاق توافقی
زوج‌هایی که دارای فرزند هستند و یا زوج‌هایی که درگیری‌ها و پیچیدگی‌های حقوقی و مالی در مورد اموال داشته و یا عدم توافق احتمالی در مورد حمایت از همسران دارند باید به شدت مراقب باشند که طلاق غیر قابل اعتراض و یا طلاق توافقی برای مسائل شخصی‌شان مناسب خواهد بود و یا خیر. این نوع همکاری و مبادله در هزینه، سادگی و صرفه جویی در مراحل طلاق می‌تواند برای هر دو طرف به صرفه‌تر بوده و تصمیم گیری‌های پیچیده در مورد حضانت و توزیع ملک را به صورت رضایت بخشی بین دو طرف بر طرف سازد.

زوجین دارای فرزند در صورت تمایل به طلاق توافقی باید در مورد حضانت کودک و نحوه حمایت از او پرونده دیگری تهیه کنند. وقتی زن و شوهر صاحب فرزند باشند، روش ساده طلاق توافقی در مورد آنها اجرا نمی‌‌شود البته این مورد بسیار به قانون حاکم بر کشور بستگی دارد.

اهمیت حل و فصل مشکلات مربوط به حضانت کودک خواستار انجام مراحل تفصیلی بیشتری درمورد طلاق توافقی است، مسائل مربوط به طلاق بسیار زیاد است که چه کسی فرزند را به نحوه صحیح بزرگ و تربیت می‌کند و همچنین اینکه چگونه بدون هیچگونه درگیری اموال خود را با یکدیگر تقسیم خواهند کرد، یک وکیل با تجربه در زمینه طلاق می‌تواند نه تنها به کسب بهترین نتیجه برای شما کمک کند بلکه به شما در یافتن مقرون به صرفه‌ترین راه طلاق نیز کمک خواهد کرد.

مدارک لازم جهت درخواست طلاق توافقی
طلاق توافقی یا طلاق بدون بحث حکم طلاقی است که در آن هیچ یک از طرفین بر سر مسائل حقوقی خود با یکدیگر در حال جنگ و نزاع نیستند

دریافت راهنمایی حقوقی در زمینه طلاق توافقی
طلاق چه مشاجره‌ای باشد و چه توافقی و غیر اعتراضی می‌تواند برای همه طرفین از نظر عاطفی آسیب‌زا باشد در این مورد بهتر است که با یک وکیل طلاق با تجربه تماس بگیرید کسی که می‌تواند شما را از طریق روندهای مشاوره‌ای و حقوقی راهنمایی کند تا از حریم شخصی شما دفاع نموده و امنیت مالی شما را تضمین کند.

شرایط طلاق توافقی

پایان دادن به ازدواج هرگز یک روند ساده نبوده است، اما با این وجود در بعضی شرایط می‌تواند این فرآیند ساده‌تر باشد. زوجه می‌تواند با وجود اختلاف‌های بینشان اندکی در زندگی زناشویی خود بماند و مسائل حقوقی و مسائل مربوط به حضانت فرزند، مهریه، نفقه، جهیزیه و اموال را ما بین خود حل و فصل نماید، این طلاق می‌تواند مزایای بسیار بهتری نسبت به طلاق‌های وقت گیر و هزینه‌بردار دیگر داشته باشد.

طلاق توافقی همچنین به همسران این فرصت را می‌دهد که بی سر و صدا و با عزت به ازدواج خود پایان دهند و حقوق یکدیگر را رعایت نمایند. بارزترین مزیت طلاق بدون بحث و توافقی، هزینه آن است و همچنین این نوع طلاق یک طلاق خصوصی، مشارکتی و همچنین طلاقی است که احتمالا بیشتر دارایی‌هاتان، بین خودتان تقسیم می‌شود و از دست وکلا، حسابداران و همچنین سِرورهای مسئول پردازش به رسیدگی به پرونده‌های طلاق و شکایت‌های متعددتان محفوظ می‌ماند.

طلاق توافقی در مواردی که یکی از همسران در حال ضرب و شتم طرف دیگر است ایده نامناسبی است، اگر سابقه خشونت خانوادگی، سوء استفاده‌‌های عاطفی و یا برخی اختلافات دیگر در روابط وجود داشته باشد باعث می‌شود که یکی از طرفین یک مزیت ناعادلانه نسبت به دیگری دریافت کند و دیگری از‌ حقوق خود محروم شود، در این مورد همسر محروم مانده ازحقوق احتمالاً به یک وکیل با تجربه نیاز دارد تا در وضعیت دشوارتری از خود دفاع کند.

طلاق توافقی را می‌توانید به تنهایی و یا با کمک یک وکیل حقوقی انجام دهید؛ اگر از وکالت استفاده می‌کنید وکیل مورد علاقه شما برای انجام طلاق توافقی نمی‌تواند نماینده هردوی شما در اجرای فرآیند طلاق باشد زیرا هر یک از همسران منافع مخصوص به خود را دارند و اصول اخلاقی وکلا ایجاد می‌کند که یک وکیل فقط یکی از طرفین را معرفی نموده و از حقوق همان دفاع کند. وکیل باید نماینده یکی از طرفین باشد و باید بداند که کدام یک از شما موکل او هستید.

مضرات طلاق توافقی برای فرزندان
طلاق چه مشاجره‌ای باشد و چه توافقی و غیر اعتراضی می‌تواند برای همه طرفین از نظر عاطفی آسیب‌زا باشد

پس از تهیه اسناد و مدارک و پس از مطالعه هر دو طرف درخواست کننده طلاق توافقی از شرایط، طرفین باید اسناد را امضا نموده و تشکیل پرونده دهند. در صورت نداشتن هیچ گونه اعتراضی به حقوق در نظر گرفته شده از طرف دادگاه، پرونده بر اساس مستندات رسیدگی شده و طرفین حکم طلاق را با نامه دریافت خواهند کرد، البته در بعضی حوزه‌های قضایی دو طرف را فرا خوانده و از هر دو می‌خواهند که همه موارد موجود در پرونده طلاق را مطالعه نموده و در حضور قاضی قسم یاد کنند که تحت هیچ شرایطی تحت فشار نبوده و در صحت کامل عقلی حکم را پذیرفته‌اند.

طلاق توافقی در دوران عقد
در دوران عقد به دلیل آن که دختر و پسر هنوز در کنار خانواده‌های خود حضور داشته و زیر یک سقف مشترک قرار نگرفته‌اند و احتمالا عروس هنوز دخترباکره است و هیچگونه رابطه زناشویی مابینشان برقرارنگشته است در هنگام طلاق چه به صورت توافقی و یا چه به درخواست یکی از طرفین مهریه نصف مبلغ ذکر شده به دختر خواهد رسید مگر آن که زوجه (دختر) مهریه را بخشیده باشد و یا توافق دیگری داشته باشند.

مرحله نهایی:
تنظیم دادخواست نهایی و ارائه مدارک کامل که البته بهتر است یک وکیل حقوقی آن را تنظیم و آماده سازد و آن را به دادگاه خانواده ارائه نماید از جمله مراحل پایانی دادخواست طلاق از جانب شما خواهد بود و مراحل و پیگیری‌های بعدی توسط وکیل قانونی و توسط دادگاه تا صدور رای نهایی انجام خواهد شد.

منبع: agreed divorce

مطالب مرتبط:
شرایط طلاق توافقی در سال ۹۹

پیامدهای طلاق عاطفی

راهکارهایی برای جلوگیری از طلاق

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. […] طلاق توافقی چیست و شرایط آن چگونه است؟ […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.