فواید عسل طبیعی برای سلامتی

عسل خام در طول تاریخ به عنوان یک داروی مردمی مورد استفاده قرار می‌گرفته است و دارای فواید مختلف بهداشتی و استفاده‌های پزشکی است. حتی در بعضی از بیمارستان‌ها به عنوان درمان زخم استفاده می‌شود. عسل ماده شیرین و غلیظی است که توسط زنبوران عسل از شهد گل‌ها جمع‌آوری شده و تغییر شکل می‌یابد و سپس در داخل سلول‌های مومی کندو ذخیره می‌شود. این عسل کاملاً طبیعی و سرشار از مواد غذایی و حیات‌بخش بوده و می‌تواند تمام نیازهای غذایی را برطرف کند، زیرا زنبور تمام املاح و ویتامین‌های موجود در گل را به شکل عسل می‌پروراند و آن را قابل جذب در خون می‌سازد. عطر و طعم از عسل بر اساس گل‌های برداشت شده متفاوت خواهد بود.هر دو فرم خام و پاستوریزه عسل در دسترس هستند. عسل خام از طریق کندو تهیه میشود و به طور مستقیم برداشته میشود و به همین ترتیب مقداری مخمر، موم و گرده را شامل می‌شود. اعتقاد بر این است که مصرف عسل خام محلی به رفع آلرژی‌های فصلی کمک می‌کند. عسل ماده شیرین و غلیظی است که توسط زنبوران عسل از شهد گل‌ها جمع‌آوری شده و تغییر شکل می‌یابد و سپس در داخل سلول‌های مومی کندو ذخیره می‌شود. این عسل کاملاً طبیعی و سرشار از مواد غذایی و حیات‌بخش بوده و می‌تواند تمام نیازهای غذایی را برطرف کند، زیرا زنبور تمام املاح و ویتامین‌های موجود در گل را به شکل عسل می‌پروراند و آن را قابل جذب در خون می‌سازد. عسل دارای سطوح بالای مونوساکاریدها، فروکتوز و گلوکز است و حاوی حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد شکر است که شیرینی آن را فراهم می‌کند. عسل نیز دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری است. علم پزشکی مدرن توانسته است استفاده از عسل را در مدیریت زخم مزمن و مبارزه با عفونت بیشتر کند. در ادامه فواید عسل طبیعی را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

فواید عسل طبیعی

۱- خاصیت عسل برای خراش‌ها و سوختگی‌ها

عسل به دلیل ماهیت آنتی‌ بیوتیکی خود می‌‌تواند به تسکین و درمان زخم‌‌ها و سوختگی‌‌ها کمک کند. مردم هنگام استفاده از عسل در درمان زخم‌ها اثرات مثبتی را گزارش کرده‌اند. عسل موضعی ارزان‌تر از سایر مداخلات است، به ویژه آنتی بیوتیک‌های خوراکی که اغلب استفاده می‌شود و ممکن است عوارض جانبی زیان آور دیگری داشته باشد. با این حال شواهد کمی وجود دارد که به طور کامل از این ادعا پشتیبانی می‌کند. در واقع، یک مطالعه منتشر شده در بیمار‌های عفونی نشان داد که استفاده از عسل درمان زخم‌های بیماران، هیچ مزیتی نسبت به آنتی بیوتیک‌های طبیعی در میان بیماران تحت دیالیز ندارد. عسل نباید به نوزادان داده شود، زیرا می‌تواند بوتولیسم، یک بیماری نادر اما شدید مسمومیت غذایی ایجاد کند.

۲- درمان اسهال

بر اساس بررسی‌های انجام شده روی عسل، نشان داده شده است که عسل رشد و تکثیر جرم‌هایی نظیر میکروب‌های سالمونلا را متوقف و سرکوب می‌نماید. جالب آن است که وقتی این ماده خورده می‌شود قدرت تاثیر آن بر ضد باکتری‌ها در مجاری روده‌ها حفظ می‌شود و موجب کنترل اسهال می‌گردد. این ماده شیرین مدت زمان اسهال را کاهش می‌دهد، همچنین مصرف پتاسیم و آب را افزایش می‌دهد، که در درمان اسهال به ویژه مفید است.

درمان اسهال با عسل
عسل رشد و تکثیر جرم‌هایی نظیر میکروب‌های سالمونلا را متوقف و سرکوب می‌نماید
۳- پیشگیری از ریفلاکس معده

تحقیقات اخیر نشان داده است که عسل می‌تواند جریان اسید معده را کاهش دهد. در واقع عسل، عفونت‌‌های ناشی از هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) درون شکم را بهبود می‌بخشد که این امر می‌تواند باعث کاهش التهاب، ریفلاکس اسید و سوزش سر دل شود‌. عسل، دیواره مری را می‌‌پوشاند و بدین ترتیب به بهبود التهاب یا آسیب مری کمک می‌‌کند؛ این امر در نهایت به کاهش علائم GERD منجر می‌‌شود.

۴- درمان عفونت

عسل ممکن است در کاهش علائم سرماخوردگی یا سرفه مفید باشد. سازمان بهداشتی جهانی عسل را به عنوان یک درمان طبیعی برای سرفه توصیه می‌کند. آکادمی آمریکایی کودکان نیز عسل را برای درمان سرفه‌های کودکان به رسمیت می‌شناسد، با این حال، آنها توصیه می‌کنند که عسل برای کودکان زیر یک سال مناسب نیست. یک مطالعه توسط دانشکده پزشکی در سال ۲۰۰۷ پیشنهاد کرد که عسل سرفه شبانه را کاهش می‌دهد و کیفیت خواب را در کودکان مبتلا به عفونت تنفسی فوقانی به میزان بیشتری نسبت به داروهای پزشکی کاهش می‌دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن با عسل
مصرف منظم عسل، به دلیل خواص ضد باکتریایی و آنتی‌ اکسیدانی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود
۵- تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی برای سلامت بدن بسیار مهم است، زیرا از بدن در مقابل امراض و بیماری‌‌ها محافظت می‌‌کند. در دنیای در حال پیشرفت امروزی که مردم از استرس مزمن رنج می‌‌برند، توانایی استفاده از یک ماده طبیعی جهت تقویت سیستم ایمنی بدن، نوعی موهبت به شمار می‌رود. در صورتی که سیستم ایمنی بدن شما ضعیف شده است، احساس خستگی مفرط کرده و بیشتر مستعد ابتلا به بیماری خواهید بود. در این وضعیت مصرف منظم عسل، به دلیل خواص ضد باکتریایی و آنتی‌ اکسیدانی، می‌تواند باعث تقویت چشمگیر سیستم ایمنی بدن شما شود.

۶- اثرات آنتی اکسیدانی

محققان بر این باورند که برخی از اصلی‌ترین فواید عسل طبیعی از محتوای آنتی اکسیدانی آن ناشی می‌شود. عسل طبیعی حاوی طیف وسیعی از ترکیبات است که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند، از جمله مواد شیمیایی، فلاونوئیدها و اسید اسکوربیک. آنتی اکسیدان‌ها با جمع آوری رادیکال‌های آزاد، استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می‌دهند. دانشمندان استرس اکسیداتیو را با طیف وسیعی از بیماری‌های مزمن سلامتی از جمله انواع سرطان‌ها مرتبط دانسته‌اند. با خوردن یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان افراد می‌توانند خطر ابتلا به بیماری مزمن را کاهش دهند.

نکته: از آنجایی که عسل شیرین‌کننده است، مهم است که بدانید چقدر عسل استفاده می‌شود. استفاده از مصرف دارویی عسل برای درمان مجموعه گسترده‌ای از بیماری‌ها و صدمات استفاده شده است. این ماده را میتوان با سایر داروها مخلوط کرد و به پوست اعمال کرد. تمرین کنندگان پزشکی تلاش کرده‌اند تا از عسل به عنوان یک درمان در موارد زیر استفاده می‌شود:
ضعف، تنش، اختلالات خواب، آسم، اسهال، زخم معده و گاهی اوقات به عنوان یک راه حل لوازم آرایشی برای پوست‌های ترک خورده و خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع: benefits of natural honey

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.