مزیت‌های علمی و فواید گیاه نعناع و عصاره‌های آن

نعناع گیاهی معطر در بین خانواده سبزیجات است که در مناطق معتدل و آفتاب‌گیر به‌خوبی رشد می‌کند. این گیاه بومی مناطق اروپا و آسیا می‌باشد که به دلیل طعم دلپذیر و مزایای سلامتی کاربرد بسیاری دارد. نعناع از قدیم الایام بعنوان یک گیاه معطر و اشتها آور و برای ناراحتی‌های دستگاه گوارش بکار رفته است، بقراط پدر علم طب از نعناع در نوشته‌های خود یاد کرده است. این گیاه به عنوان طعم دهنده در آدامس‌ها، آبنبات‌ها و سایر غذاهای دیگر استفاده می‌شود. علاوه بر این، بسیاری از مردم نعناع را به عنوان یک دمنوش بدون کافئین مصرف می‌‌کنند. برگ‌های نعناع حاوی چندین روغن ضروری از جمله منتول، مونتون و لیمونن است. منتول خاصیت خنک کنندگی و معطر به نعناع می‌دهد. مقدر منتول در نعناع بسته به نوع آن از ۳۵% تا ۵۵% تغییر می‌کند که البته اگر نعناع دیر کنده شود مقدر منتول آن تا حدود ۳۰% پائین می‌آید. در حالی که چای نعناع غالبا به دلیل عطر و طعم آن انسان را مست می‌کند فواید زیادی دارد. در اینجا به چند فایده علمی چای و عصاره نعناع اشاره می‌کنیم.

فواید گیاه نعناع

رفع ناراحتی‌های گوارشی

نعناع باعث رفع علائم گوارشی مانند گاز، نفخ و سوء هاضمه می‌شود. در مطالعات حیوانی نشان داده شده است که نعناع دستگاه هضم را تسکین می‌دهد و ممکن است درد را کاهش دهد. همچنین از انقباض عضلات جلوگیری می‌کند و می‌تواند اسپاسم روده را تسکین دهد. مطالعه‌ای که روی ۹۲۶ نفر مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر صورت گرفت نشان داد افرادی که حداقل دو هفته با روغن نعناع تحت درمان قرار گرفتند به طور قابل توجهی درد آن‌ها کاهش یافت. یک مطالعه هم بر روی ۷۲ فرد مبتلا به IBS صورت گرفت، این افراد بعد از چهار هفته مصرف کپسول‌های نعناع موفق شدند این بیماری را به میزان ۴۰% کاهش دهند، در حالی که تنها ۲۴% آن‌ها با دارو درمان شدند.

کاهش سردردهای تنشی و میگرن

همانطور که نعناع به عنوان شل کننده عضلانی و تسکین دهنده درد عمل کند، ممکن است انواع خاصی از سردردها را کاهش دهد. منتول موجود در روغن نعناع باعث افزایش جریان خون و احساس خنکی می‌شود و درد را کاهش می‌دهد. در یک مطالعه بالینی در ۳۵ فرد مبتلا به میگرن مالیدن روغن نعناع به پیشانی در مقایسه با دارو درد را بعد از دو ساعت به طور شگفت انگیزی کاهش می‌دهد. همچنین در یک مطالعه دیگر در صورتی‌که روغن نعناع را روی پیشانی ماساژ دهید در درمان سردرد به اندازه استامینوفن ۱۰۰۰ میلی‌گرمی موثر است. در حالی که عطر نعناع ممکن است به آرامش عضلات و بهبود سردرد کمک کند هیچ مدرک علمی در تایید این اثر وجود ندارد. در یک مطالعه افرادی که تحت عمل جراحی ستون فقرات قرار گرفته‌اند و بدن خود را با روغن نعناع، درخت چای و روغن لیمو ماساژ داده‌اند در مقایسه با افرادی که این کار را نکرده‌اند در درمان موفق‌تر بوده‌اند.

فواید گیاه نعناع
از آنجا که نعناع به عنوان یک نرم کننده عضله کمک می‌کند ممکن است گرفتگی قاعدگی را کاهش دهد

تازه کردن نفس

گیاه نعناع رایحه‌ای رایج برای خمیر دندان‌ها، دهان شویه‌ها و لثه‌ها می‌باشد. این گیاه علاوه‌بر بوی دلپذیر دارای خواص ضد باکتریایی است که به از بین بردن میکروب‌ها و پلاک‌های روی دندان و تازه کردن نفس کمک کند. نوشیدن چای نعناع و جویدن برگ‌های تازه ممکن است بتواند بوی بد دهان و باکتری‌ها را از بین ببرد.

تسهیل فرایند شیردهی به کودک

محققان باور دارند که فواید گیاه نعناع این است که در درمان درد ناشی از شیردهی به کودک بسیار مؤثر است. تحقیق منتشر شده در مجلۀ (Breastfeeding) نشان می‌دهد که آب نعناع جلوی ترک خوردن نوک پستان‌ها و درد آنها را خواهد گرفت.

تسکین گرفتگی سینوس‌ها

نعناع خاصیت ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد التهابی دارد به همین دلیل در درمان عفونت، سرماخوردگی و آلرژی مفید است و می‌تواند با سینوس‌های مسدود شده مبارزه کند. علاوه بر این تحقیقات نشان می‌دهد که منتول یک ماده ضدعفونی کننده موثر بینی است که می‌تواند گرفتگی بینی را درمان کند و جریان هوا و تنفس را بهبود بخشد.

مهمترین خواص نعناع
یکی از فواید گیاه نعناع این است که باعث رفع علائم گوارشی مانند گاز، نفخ و سوء هاضمه می‌شود

کمک به رفع گرفتگی قاعدگی

از آنجا که نعناع به عنوان یک نرم کننده عضله کمک می‌کند ممکن است گرفتگی قاعدگی را کاهش دهد. ترکیبات موجود در نعناع باعث بهبود علائم قاعدگی می‌شود. در یک مطالعه صورت گرفته روی ۱۲۷ زن مبتلا به قاعدگی دردناک مصرف کپسول‌های عصاره نعناع به اندازه یک داروی آرام بخش در کاهش درد موثر بود.

درمان خارش پوست

از نعناع می‌توانید برای درمان خارش پوست ناشی از گزش حشرات، حساسیت و جوش استفاده کنید. شما می‌توانید به صورت موضعی، نعناع را روی پوست قرار دهید و سبب آرامش آن شوید.

تنظیم خواب

چای نعناع به دلیل اینکه بدون کافئین است خواب شما را تنظیم می‌کند. علاوه بر این مزیت دیگر نعناع خاصیت شل کنندگی عضلات است که می‌تواند در استراحت قبل از خواب کمک کننده باشد. در یک مطالعه روغن نعناع باعث کاهش زمان خواب موش‌ها به عنوان یک داروی آرام بخش شد.

خواص دمنوش نعناع و زنجبیل
چای نعناع بسیار خوشمزه است و به راحتی می‌توانید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید‌

کاهش آلرژی فصلی

نعناع نوعی آنتی‌اکسیدان به نام اسید رزمارینیک دارد. این آنتی‌اکسیدان در انواع گیاهان وجود دارد اما هیچ‌‌یک به اندازۀ نعناع دارای این مادۀ ارزشمند نیستند. تحقیقات زیادی روی اثر این ماده بر آلرژی‌های فصلی انجام شده است و به‌خاطر خواص ضدالتهابی‌اش، یکی از مؤثرترین روش‌های درمانی علائم آلرژی است. در یک مطالعه ۲۱ روزه روی ۲۹ نفر مبتلا به آلرژی فصلی نتیجه‌گیری شد افرادی که مکمل خوراکی حاوی رزمارینیک مصرف می‌کردند نسبت به افرادی که دارو استفاده می‌کردند کمتر علائم خارش بینی، خارش چشم و سایر علائم آلرژی داشتند‌.

اضافه کردن آسان به رژِیم غذایی
چای نعناع بسیار خوشمزه است و به راحتی می‌توانید آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید‌ شما می‌توانید آن را مانند تی‌بگ یک بار مصرف استفاده کنید یا به سادگی چای نعناع دم کنید. برای تهیه چای نعناع ابتدا دو فنجان آب را بجوشانید و بعد از به جوش آمدن آب را داخل فنجان یا لیوان خود بریزید و چند برگ از نعناع را داخل آب جوش ریخته و روی لیوان یا فنجان را با درپوش یا نعلبکی بپوشانید و اجازه دهید به مدت پنج دقیقه دم بکشد بعد نعناع را خارج کرده و چای نعناع را میل کنید.

از آنجا که چای نعناع به طور طبیعی فاقد کافئین است می‌توانید در هر ساعت از روز آن را بنوشید. همچنین می‌توانید از آن به عنوان یک درمان برای کمک به هضم غذا، تقویت انرژی و یا تنظیم خواب استفاده کنید.

منبع: benefits of mint leaves

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.