فیزیوتراپی رباط صلیبی زانو

فیزیوتراپی زانو درد می‌تواند با موفقیت، بسیاری از آسیب‌ها و شرایطی را که باعث زانو درد می‌شود را درمان کند. درد شما ممکن است به دلیل آسیب تروما، یک مشکل بیومکانیکی یا ناهماهنگی زانو باشد و یا ممکن است به دلیل یک وضعیت و یا آسیب مربوط به سال‌های قبل مانند آرتریت باشد. همچنین ممکن است به دلیل پارگی رباط صلیبی زانو اتفاق افتاده باشد.

علائم مرتبط با زانو درد

  • مشکلات رباط زانو:  رباط‌های زانو با حمایت از زانو به آن استحکام و ثبات می‌دهند. آسیب به بافت فیبری که رباط از آن ساخته شده است؛ ممکن است در صورت کشیده شدن بیش از حد و یا پارگی رباط رخ دهد. نتایج آن درد، تورم و احساس بی ثباتی است که گویی قرار است زانو جابجا شود.
  • مشکلات غضروف: غضروف ضربه گیر زانو است. غضروف می‌تواند در یک آسیب تروماتیک پاره شود؛ اما به دلیل ساییدگی و پارگی طبیعی زانو می‌تواند به مرور زمان نیز آسیب ببیند.
  • مشکلات کاسه زانو: مشکلاتی که بر روی کاسه زانو تأثیر می‌گذارند؛ معمولاً با گذشت زمان ایجاد می‌شوند و با زانو زدن یا هر فعالیتی که شامل خم کردن زانو باشد؛ بدتر می‌شود. درد کاسه زانو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. داشتن کف پای صاف، عدم تعادل در عضلات یا سفتی در بافت‌های نرم ناحیه زانو و… باعث درد کاسه زانو می‌شود.
  • انحراف زانو: درمان آرتروز می‌تواند به مشکلات ناهماهنگی زانو مانند انحراف زدن کمک کند. این کار با بهبود هم ترازی بین پا، ساق پا و زانو برای تسکین درد عمل می‌کند.

آیا فیزیوتراپی می‌تواند به مشکلات زانو کمک کند؟

فیزیوتراپی زانو درد می‌تواند برای تمام موارد زیر و همچنین بسیاری از مشکلات دیگر زانو مفید باشد.

  • چه زانوی شما دردناک باشد و یا سفت باشد و چه زانوی شما صدای کلیک ایجاد کند و یا هنگام راه رفتن احساس خراشیدن داشته باشید؛ در فیزیوتراپی چند روش وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند.
  • فیزیوتراپی زانو درد می تواند به بازگرداندن تحرک به زانوی سفت یا ضعیف کمک کرده و با افزایش دامنه حرکت، عملکرد را بازیابی کند.
  • زانو درد و تورم می‌تواند بر عضلات ران نیز تاثیر بگذارد و زمانی که این عضلات تحت تاثیر قرار می‌کیرند؛ مشکلات مداوم زانو می‌تواند ایجاد شود. فیزیوتراپیست با ارائه تمرینات مناسب به تقویت عضلات کمک می‌کند.
  • سفت شدن بافت‌های نرم اطراف زانو می‌تواند به دلیل تشکیل بافت اسکار، التهاب یا عدم تعادل عضلانی رخ دهد و توسط فیزیوتراپیست شما آزاد شود.
  • فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند از تعدادی تکنیک برای کاهش التهاب و درد و کمک به بهبود هر چه سریعتر زانو استفاده کنند.
  • فیزیوتراپی زانو درد به شما کمک می‌کند تا از فعالیت‌هایی که مشکل را بدتر می‌کند؛ اجتناب کنید. آگاهی از اینکه از چه چیزهایی باید اجتناب کنید (مثلاً اگر درد کاسه زانو دارید؛ مانند لانژ یا اسکوات)، به سرعت بخشیدن به بهبودی شما کمک می‌کند.

رباط صلیبی زانو

آیا نگران نیاز به جراحی زانو هستید؟

برخی از مشکلات زانو به درمان‌های سطحی مانند استفاده از زانوبند نیاز دارند. این‌ درمان‌های سطحی به بیماران کمک می‌کنند تا در عین حال که از زانو در برابر آسیب بیشتر محافظت می‌کنند؛ فعال بمانند. اگر جراحی زانو انجام داده‌اید باید بگوییم که فیزیوتراپی زانو درد برای اطمینان از بهترین نتیجه ممکن و سریعترین بازگشت به تناسب اندام، حیاتی است.

برای درمان زانو درد چه تکنیک‌هایی به کار می رود؟

درمان زانو درد در فیزیوتراپی شامل تعدادی تکنیک‌های مختلف می‌شود که ممکن است شامل پیلاتس بالینی، تمرینات تقویتی، تکنیک‌های حرکت مفصل، ماساژ بافت نرم و سوزن خشک باشد. علت مشکل زانوی شما هر چه که باشد؛ دریافت درمان سریع از کلینیک‌های فیزیوتراپی به تسکین درد و التهاب و بازیابی عملکرد و تحرک کمک می‌کند. همچنین  تمرین‌هایی برای نیازهای شما تجویز می‌شود که علت اصلی را درمان کرده و به جلوگیری از عود کردن آن، کمک می‌کند.

فیزیوتراپی رباط صلیبی قدامی زانو

رباط صلیبی قدامی (ACL)  یک ساختار کلیدی در سینماتیک مفصل زانو است. زیرا در برابر انتقال قدامی تیبیا و بارهای چرخشی، مقاومت می‌کند. ACL تقریباً ۸۵٪ از کل نیروی بازدارنده انتقال قدامی را فراهم می‌کند. همچنین از چرخش بیش از حد داخلی و جانبی تیبیا و نیز تنش‌های واروس و والگوس، جلوگیری می‌کند. به‌همین دلیل، آسیب ACL ممکن است به‌عنوان یک اختلال عملکرد عصبی فیزیولوژیکی در نظر گرفته شود و نه به‌عنوان یک آسیب ساده اسکلتی عضلانی محیطی.

در نتیجه نقش پیچیده آن در سینماتیک زانو، هنگامی که آسیب ACL رخ می دهد؛ هم علائم بالینی و هم بی ثباتی ذهنی وجود دارد و بنابراین یک برنامه توانبخشی جامع مورد نیاز است. آسیب‌های ACL، آسیب‌های نسبتاً شایع زانو در بین ورزشکاران است و زنان دو تا هشت برابر بیشتر از مردان در معرض آسیب ACL هستند و اقدام به فیزیوتراپی رباط صلیبی قدامی زانو در آنها شایع‌تر است.

فیزیوتراپی رباط صلیبی خلفی زانو ACL))

در خصوص فیزیوتراپی رباط صلیبی خلفی زانو باید بگوییم که آسیب رباط صلیبی خلفی زانو، زمانی رخ می‌دهد که یکی از رباط‌های داخل زانو بیش از حد کشیده شود. حوادثی که هنگام خم شدن زانو رخ می‌دهند؛ مانند برخورد زانو و ساق پا به داشبورد در هنگام تصادف یا افتادن روی ساق پا از علل شایع آسیب‌های PCL هستند. فیزیوتراپی زانو درد برای افراد مبتلا به آسیب‌های PCL، درمان کاملا موثری است. زیرا به کاهش درد، تورم، سفتی، بی ثباتی و هرگونه ضعف مرتبط در زانو یا اندام تحتانی کمک می‌کند.

فیزیوتراپی رباط صلیبی زانو

آیا زانوهای شما مانع از حرکت آزادانه شما می‌شود؟

اگر در مورد تحرک خود و یا  در مورد صدای کلیک از زانو نگران هستید و یا حتی نگرانی در مورد احتمال نیاز به جراحی زانو دارید؛ بهتر است که همین امروز به یک کلینک فیزیوتراپی مراجعه کنید. فیزیوتراپیست‌ها متخصصان حرکت هستند که کیفیت زندگی را از طریق مراقبت عملی، آموزش بیمار و حرکات تجویز شده بهبود می‌بخشند. برای تمام مشکلات زانو درد تشخیص زودهنگام و صحیح و نیز شروع درمان مناسب برای نتیجه موفقیت آمیز، مهم است. بنابراین  اگر هر یک از علائمی را که در این مطلب توضیح داده شده است تجربه می‌کنید؛ بهتر است یک قرار ملاقات ارزیابی اولیه برای خود در یک کلینیک فیزیوتراپی زانو درد، ترتیب دهید تا به شما کمک کنند تا در اسرع وقت بدون درد باشید و به تحرک کامل برگردید. کلینیک فیزیوتراپی دایان با تجهیزات پیشرفته و با بهره‌گیری از کادر مجرب،  بسیاری از بیماران مبتلا به کشیدگی تاندون‌ها، ماهیچه‌ها، مشکلات غضروف یا رباط‌ها، کمر درد، آسیب‌های ناحیه گردن و  سایر بخش‌های بدن را از طریق تکنیک‌های فیزیوتراپی بهبود می‌بخشند. برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت www.dayanphysiotherapy.com مراجعه نمایید.

5/5 - (3 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.