آشنایی با انواع بواسیر

شاید تا کنون برای شما هم سوال پیش آمده باشد که بیماری بواسیر یا هموروئید چیست و چگونه به وجود می‌آید. یکی از دردناک‌ترین و رایج‌ترین بیماری‌های نشیمنگاهی که سبب تورم در قسمت لگن بیمار می‌شود و رنج زیادی را برای او به همراه می‌آورد، بیماری بواسیر است.

این بیماری از طریق رابطه‌ی مقعدی یا یبوست به وجود می‌آید و خود را به شمل یک توده‌ی تیره رنگ یا قرمز رنگ نشان می‌دهد. بیماری هموروئید انواع مختلفی دارد و توسط دکتر داخلی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ادامه با ما همراه باشید تا با هموروئید، انواع آن و راه‌های درمان این بیماری آشنایی بیشتری پیدا کنید.

بواسیر چیست؟

بیماری بواسیر یا hemorrhoids یکی از بیماری‌های مقعدی است که در اثر کشیده شدن مویرگ‌های اطراف مقعد به وجود می‌آید. این بیماری که با درد شدیدی هم همراه است، التهابات زیادی را با خود به همراه دارد.

در واقع زمانی که فردی می‌خواهد مدفوع خود را دفع کند، مویرگ‌ها و رگ‌های خونی موجود در اطراف مقعد کمی کشیده می‌شوند اما تا زمانی که این کشیدگی در سطح پایینی قرار داشته باشد، هیچ انفاقی برای فرد نمی‌افتد.

بیماری هموروئید زمانی خود را نشان می‌دهد که بیمار فشار زیادی را به مقعد وارد کند و کشسانی بیش از حدی را هم از این مویرگ‌ها شاهد باشد. در یبوست که مدفوع شما سفت می‌شود، احتمال وقوع بواسیر بیشتر می‌شود چرا که این بیماری می‌تواند به کشش رگ‌های خونی بینجامد و مشکلات دیگری را به همراه داشته باشد.

از این رو افراد زمانی که با بواسیر مواجه می‌شوند، برای درمان بیماری خود به دکتر داخلی مراجعه می‌کنند.

انواع بواسیر

۱هموروئید داخلی: این نوع از هموروئید همان گونه که از نامش پیدا است، در داخل مقعد به وجود می‌آید. به این صورت که در انتهای راست روده توده‌ای تشکیل می‌شود که به درد می‌انجامد.

به دلیل این که در این قسمت عصب‌های چندانی وجود ندارند، ممکن است برخی از بیماران دردی را هم احساس نکنند اما در زمان‌هایی که به این توده فشار وارد آید و یا مدفوع بیمار قصد خارج شدن از بدن او را داشته باشد، ممکن است بواسیر داخلی خارش پیدا کند و در موارد حادتر دچار خونریزی شود.

میزان بیرون زدگی توده در هموروئید داخلی چندان زیاد نیست اما در مواردی هم دیده می‌شود که بواسیر داخلی طول زیادی دارد و از مقعد خارج شده است.

درمان بواسیر داخلی باید زیر نظر یک دکتر داخلی انجام شود. در غیر این صورت ممکن است بدن شما آسیب‌های جدی‌تری را متحمل گردد.

۲: هموروئید خارجی: بواسیر و هموروئید خارجی که جزو متداول‌ترین نوع هموروئید است و اکثر اوقات در اثر رابطه‌ی مقعدی به وجود می‌آید، برآمدگی کوچکی است که در زیر پوست ناحیه‌ی مقعدی خود را نشان می‌دهد.

این بیماری نسبت بن نوع قبل بسیار شدیدتر است و با هر گونه لمس می‌تواند امان بیمار را ببُرد. خارش، سوزش و درد بالا از نشانه‌های جدی این بیماری هستند.

به همین دلیل زمانی که افراد با بواسیر خارجی مواجه می‌شوند، به دنبال راه‌های درمان بواسیر هستند تا کمی از میزان درد طاقت فرسای این نوع از بیماری‌های داخلی بکاهند.

۳هموروئید پرولاپس: بواسیر داخلی گاهی اوقات ممکن است به بواسیر پروپلاس تبدیل شود. در این شرایط بوایر ملتهب می‌شود و تا حد زیادی پایین می‌آید. به گونه‌ای که ممکن است دهانه‌ی مقعد را هم مسدود کند. سقوط و پایین آمدن بواسیر در این شرایط پوپلاس نامیده می‌شود.

اگرچه بواسیر داخلی دردهای زیادی ندارد اما اگر این هموروئید به بیماری پرولاپس تبدیل شود، خونریزی زیادی پیدا می‌کند و ممکن است خارش و سوزش شدیدی را هم به همراه داشته باشد.

پرولاپس به درجه‌های مختلفی تقسیم می‌شود که این درجه بندی بر اساس میزان بیرون زدگی توده‌ی بیماری هموروئید مشخص می‌شوند.

درمان بواسیر

۴هموروئید ترومبوزه: نوع دیگری از هموروئید وجود دارد که به هموروئید ترومبوزه معروف است. در این بیماری که هم در خارج و هم در داخل مقعد خود را نشان می‌دهد، دردهای شدیدی در سه روز اول متوجه بیمار می‌شود و حتی ممکن است لخته‌های خونی سبب افزایش خونریزی مقعدی در این فرد شوند.

حال زمانی که ما دچار این بیماری شوید، تنها باید زیر نظر دکتر داخلی درمان شوید و از راهکارهای درمانی لیزری و … استفاده کنید.

درمان بواسیر

امروزه دکتر داخلی و تمامی پزشکانی که در زمینه‌ی درمان بواسیر فعالیت دارند، به دنبال این هستند که بهترین راهکارها را برای درمان این بیماری به بیماران خود عرضه کنند.

راهکارهای درمانی برای از بین بردن توده‌های هموروئید زیاد هستند اما شما باید بر اساس شدت بیماری خود، بهترین راهکار را انتخاب کنید.

یکی از این راه‌ها، استفاده از پمادهای درمانی و روغن‌های ضد هموروئید است اما این را بدانید که این پمادها تنها برای درمان بیماری هموروئید به صورت کوتاه مدت مؤثر هستند. از این رو شما باید به دنبال راه‌های درمانی بلند مدت باشید.

در اوایل این بیماری که هنوز توده‌ی هموروئید چندان بیرون نزده است، می‌توانید از راهکارهای درمانی خانگی مثل استراحت و استفاده از خوراکی‌های مفید بهره ببرید اما اگر می‌دانید که بیماری شما شدت دارد، باید سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنید.

در این مراکز با استفاده از لیزر و فناوری‌های مدرن اقدام به درمان بیماری شما می‌کنند که شما می‌توانید در کوتاه مدت درمان شوید و از شر این توده هم خلاص شوید اما گاهی اوقات ممکن است دکتر داخلی با توجه به علم ‌خود، استفاده از وازلین را برای بیمارش تجویز کند.

نشستن در لگن آب گرم نیز یکی دیگر از راهکارهای درمانی در این زمینه است.

وازلین برای درمان بواسیر

همان طور که گفتیم، وازلین نیز یکی از روغن‌هایی است که امروزه برای درمان بواسیر به خصوص بواسیر خارجی تجویز می‌شود‌.

این روغن با نرم کردن ناحیه‌ی مقعد و خون رسانی بهینه به رگ‌های خونی این قسمت کمک فراوانی می‌کند و در نهایت هم توده‌ی به وجود آمده را از بین می‌برد.

بنابراین سعی کنید که حداقل دو بار در هفته این دارو را مورد استفاده قرار دهید. به این صورت که ابتدا مقعد را می‌شویید و سپس کمی از این روغن را بر روی توده زده و آن را ماساژ می‌دهید.

ممکن است این فرآیند با درد و سوزش همراه باشد اما در نهایت به درمان بواسیر کمک زیادی می‌کند.

درمان بواسیر

برای درمان بواسیر به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

اگر بواسیر باعث خونریزی مقعد شده است یا درد و ناراحتی ایجاد می‌کند، باید به دکتر داخلی، متخصص گوارش یا دکتر اورولوژی مراجعه کنید.

گاهی ممکن است خونریزی ارتباطی به هموروئید نداشته باشد و دچار بیماری دیگری باشید. به همین دلیل باید این علامت را جدی بگیرید. پزشک باتوجه‌به علائم و نوع هموروئید بهترین درمان را به شما توصیه می‌کند. خوشبختانه این عارضه قابل‌درمان است و می‌توان علائم آن را تسکین داد.

دکتر متخصص داخلی خوب در تهران

متخصص داخلی تهران به ارائه خدماتی می‌پردازد که مرتبط با بیماری‌های داخلی و اندام‌های داخلی بدن هستند. دکتر متخصص داخلی در حیطه‌ی اندام‌ها و سیستم‌های داخلی بدن تخصص دارد. هر زمانی که مشکلی داشتید که نمی‌دانستید به کدام دکتر مرتبط می‌شود،‌ احتمالا دکتر داخلی به شما کمک می‌کند!

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.