چه چیزی برای درمان خار پاشنه خوب است ؟

چه چیزی برای درمان خار پاشنه خوب است ؟

التهاب پرده کف پا یا خارپاشنه از شایع‌ترین علل درد پاشنه است. علت بروز این بیماری التهاب باند ضخیم عبوری از کف پا است که باعث اتصال استخوان پاشنه به انگشتان پا می‌شود. درد، التهاب و احساس سوزش در پاشنه از مهم‌ترین نشانه‌های ابتلا به این بیماری است. وزن زیاد از عوامل تشدیدکننده علائم خارپاشنه به حساب می‌آید. مصرف دارو، فیزیوتراپی، کمپرس سرد، استفاده از کفی و کفش مناسب و تزریق دارو از جمله مهم‌ترین راه‌های درمان خارپاشنه هستند.

خارپاشنه را بیشتر بشناسید

خارپاشنه یکی از رایج‌ترین علل درد در قسمت پاشنه پا است. بیماران مبتلا به خارپاشنه از دردی تیز در قسمت پاشنه گلایه دارند. گاهی اوقات با این درد، سوزش کف پا نیز وجود دارد و اغلب در صبح‌ها پدید می‌آید. این درد با گرم شدن پا کم می‌شود، اما تغییر وضعیت بیمار از حالت نشسته به ایستاده و همچنین ایستادن طولانی‌مدت باعث می‌شود درد دوباره عود کند. بیشترین میزان شیوع خارپاشنه در افراد دارای اضافه وزن و دونده است. پوشیدن کفش نامناسب خطر ابتلا به این بیماری را افزایش داده و علائم آن را تشدید می‌کند. خبر خوش این است که درمان خارپاشنه توسط پزشک امکان‌پذیر است.

علل بروز خارپاشنه

از جمله مهم‌ترین علل بروز خارپاشنه عبارتند از:

  • داشتن اضافه‌وزن
  • ایستادن بیش‌ازحد
  • استفاده از کفش نامناسب
  • پابرهنه راه رفتن
  • استفاده از کفش بدون کفی روی زمین سفت‌وسخت
  • صافی کف پا
  • زیاد بودن قوس کف پا

علائم خارپاشنه

مهم‌ترین علامت این بیماری، درد در قسمت پاشنه پا گزارش شده است. درد در این ناحیه مخصوصا در اول صبح نشان‌دهنده ابتلای فرد به خارپاشنه است. این درد با چند قدم اول پس از بیدار شدن، راه رفتن و نشستن طولانی‌مدت تشدید می‌شود. احساس سوزش و التهاب نیز از دیگر نشانه‌های این بیماری است. همچنین شخص مبتلا با لمس ناحیه دردناک، ممکن است برآمدگی را حس کند. درصورت داشتن چنین علائمی حتما برای درمان خارپاشنه اقدام کنید.

درمان خارپاشنه

یکی از اصلی‌ترین و موثرترین راه‌های درمان خارپاشنه استفاده از کفش طبی و کفی مناسب است. کفی طبی و مناسب باعث می‌شود چرخش مچ پای بیمار خنثی شود. این خنثی‌سازی از درد بیمار و فشار وارده به پاشنه می‌کاهد. کفی‌هایی که در کلینیک‌های ارتوپدی فنی و با استفاده از اسکن سه‌بعدی و یا اسکن فشاری کف پا طراحی و تولید می‌شوند، بیشترین کارایی را دارند.

در نظر داشته باشید که در صورت عدم درمان خار پاشنه می تواند باعث کمردرد نیز شود.

از دیگر روش‌های درمان خارپاشنه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کمپرس سرد

درصورتی‌که بیمار در طول روز چندین مرتبه و هر بار به‌مدت ۲۰ دقیقه، کمپرس سرد را روی پاشنه خود قرار دهد، به‌طور چشمگیری از درد آن کاسته خواهد شد. لازم به ذکر است یخ نباید مستقیما با پوست در ارتباط باشد. بلکه باید بین پاشنه پا و یخ باید حوله نازکی قرار بگیرد.

مصرف دارو

مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن نقش مهمی در کاهش درد و التهاب دارد.

اسپلینت شبانه

اسپلینت شبانه از منقبض شدن پاشنه پا و درنهایت درد صبح فردای آن روز می‌کاهد.

اسپلینت شبانه در درمان این بیماری موثر است

تزریق دارو

پزشک در برخی موارد برای کاهش درد و التهاب، به بیمار کورتیکواستروئید تزریق می‌کند. این دارو در دردناک‌ترین قسمت پا تزریق می‌شود. بلافاصله بعد از تزریق، محل آن پانسمان خواهد شد.

پزشکان این دارو را در قسمت داخلی و یا میانی پاشنه پا ( نه زیر پاشنه) تزریق می‌کنند. این تزریق باعث می‌شود بیمار تا چند ماه دردی را احساس نکند. پزشکان پس از تزریق به بیمار توصیه می‌کنند تا حرکات کششی پا را انجام دهند. البته بیمار تا چند روز بعد از تزریق نباید فعالیت سنگینی را انجام دهد.

فیزیوتراپی

یکی از راه‌های موثر در درمان خارپاشنه، انجام فیزیوتراپی کامل است.

انجام ورزش و حرکات اصلاحی

یکی از عوامل تشدیدکننده درد ناشی از خارپاشنه، سفتی عضلات ساق و کف پا است. کشش عضلات پشت ساق پا یکی از بهترین حرکات اصلاحی برای کاهش درد ناشی از خارپاشنه و درمان آن به شمار می‌آید. پاشنه یکی از پاهای خود را به صورت کامل روی زمین قرار داده و پای دیگر خود را کمی جلوتر بگذارید و کمی آن را خم کنید. سپس به‌طرف دیوار روبرو خم شوید. پس‌ازآن باسن خود را به سمت دیوار بکشانید. این حرکت را ۲۰ بار در روز و هر مرتبه به مدت ۱۰ ثانیه انجام بدهید.

کشش عضلات پشت ساق پا به‌عنوان یک حرکت اصلاحی

حرکت اصلاحی موثر دیگر در درمان خارپاشنه، کشش عضلات کف پا است. این حرکت اصلاحی در وضعیت نشسته صورت می‌پذیرد. پایی که آسیب‌دیده است را روی زانوی پای مخالف قرار دهید. انگشتان پای آسیب‌دیده را توسط یک حوله به‌آرامی به طرف خود بکشید. این حرکت اصلاحی را ۲۰ مرتبه در روز و هر مرتبه به مدت ۱۰ ثانیه انجام بدهید. مناسب‌ترین زمان برای انجام این حرکت اصلاحی، اول صبح و قبل از راه رفتن و یا ایستادن است.

استراحت

از مهم‌ترین راه‌های کاهش درد ناشی از خارپاشنه و غلبه بر این بیماری، استراحت و عدم انجام فعالیت‌های سنگین است.

جراحی خارپاشنه

درصورتی‌که هیچ‌یک از روش‌های ذکرشده موثر نباشند و درد تا حدود ۱ سال طول بکشد، پزشک ممکن است اقدام به انجام عمل جراحی بکند.

سخن پایانی
خارپاشنه یکی از اصلی‌ترین علل درد در قسمت پاشنه پا است. استفاده از کفش نامناسب و ایستادن طولانی‌مدت از مهم‌ترین علل بروز این بیماری هستند. از مهم‌ترین نشانه‌های این بیماری می‌توان به درد صبحگاهی، التهاب و احساس سوزش اشاره کرد. استفاده از کفی و کفش طبی و مناسب، مصرف دارو، کمپرس سرد، اسپلینت شبانه، تزریق دارو، فیزیوتراپی، انجام حرکات اصلاحی و… از روش‌های درمان خارپاشنه به شمار می‌آیند.

اگر به دنبال راهکارهایی برای کاهش درد خارپاشنه هستید، از فوق تخصص کنترل و درمان درد، دکتر حسین عدل خو به صورت رایگان مشاوره بگیرید.

3.7/5 - (3 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.