چگونه یبوست در مسافرت را درمان کنیم؟

یبوست مسافرتی به اندازه پسر عموی ترسناکش، اسهال مسافرتی شایع نیست، اما همچنان می‌تواند بر کیفیت سفر شما تأثیر بگذارد.

بر خلاف اسهال مسافرتی که در مناطق در حال توسعه جهان شایع‌تر است، یبوست می‌تواند در هر جایی که سفر می‌کنید اتفاق بیفتد.

اینکه در روز چند بار باید اجابت مزاج داشته باشید به بدنتان بستگی دارد. یک استاندارد پذیرفته شده معمول از سه بار در روز تا سه بار در هفته است.

به همین دلیل است که یبوست مسافری با موارد زیر مشخص می‌شود:

  • تعداد اجابت مزاج کمتر در سفر یا خارج از خانه
  • داشتن مدفوع خشک یا سفت

دلایل یبوست در مسافرت

از ریتم بدن خود خارج شدن

تحقیقات نشان می‌دهد که بیشتر انسان‌ها به‌طور منظم در صبح مدفوع می‌کنند و به ندرت در شب این کار را انجام می‌دهند.

سفر به منطقه زمانی متفاوت و یا تجربه جت لگ می‌تواند روتین معمول شما را چندین ساعت به جلو یا عقب ببرد، که ممکن است روال دستشویی رفتن تان را به هم بزند.

به عبارت دیگر، اگر عادت دارید دقیقاً بعد از خوردن صبحانه، مثلاً ساعت ۸ صبح مدفوع کنید، ممکن است وقتی به منطقه زمانی دیگری سفر می‌کنید و خیلی زودتر یا دیرتر صبحانه می‌خورید، بدنتان گیج شود.

هنگامی که به منطقه زمانی جدید بر می‌گردید، راحت‌تر می‌توانید مدفوع کنید.

تغییر رژیم غذایی

چه غذای مخصوص تعطیلات، چه غذای هواپیما یا غذای رستوران، احتمالاً برنامه غذایی شما تغییر کرده و شما منوی غذایی جدید و متفاوت از خانه را مصرف می‌کنید.

ما به شما پیشنهاد نمی‌کنیم که وعده‌های غذایی خود را بسته بندی کنید و به همراه داشته باشید و یا غذاهای خاصی را حذف کنید، اما سعی کنید فیبر بیشتر و یک غذای پروبیوتیک مصرف کنید. در صورت امکان روزی دو عدد سیب یا میوه‌های فیبر دار بخورید.

ممکن است بیشتر گوشت و نشاسته بخورید و به همین دلیل فیبر کمتری مصرف کنید.

فیبر فواید زیادی برای بدن و به ویژه هضم غذا دارد: مدفوع را حجیم می‌کند و آن را نرم می‌کند و دفع آن را آسان‌تر می‌کند.

دلایل یبوست در مسافرت

الکل بیشتر و آب کمتر نوشیدن

آب برای کمک به هضم غذا و کمک به دفع یبوست یک اولویت بزرگ و مهم است. از دست دادن مایعات در زمانی که خارج از خانه هستید آسان است.

هواپیماها بسیار خشک هستند و برخی از افرادی که از طریق جاده یا راه آهن سفر می‌کنند، کمتر نوشیدنی می‌نوشند تا از دستشویی عمومی استفاده نکنند.

آب به حرکت غذا در سیستم گوارش شما کمک می‌کند و دفع مدفوع را آسان‌تر می‌کند، بنابراین اثرات کم آبی اغلب شامل یبوست است.

در تعطیلات الکل را در حد اعتدال بنوشید و سعی کنید یک بطری آب به همراه داشته باشید که بتوانید آن را در طول روز پر کنید تا بدن تان همیشه هیدراته بماند.

زیاد حرکت نکردن

سفر اغلب مستلزم صرف زمان زیادی برای نشستن در هواپیما، قطار و اتومبیل است.

هنگامی که به مقصد رسیدید، ممکن است بیشتر در حال استراحت باشید. از نظر علمی ثابت شده که عدم فعالیت بدنی خطر یبوست را افزایش می‌دهد، بنابراین اگر بتوانید فعالیت خود را بیشتر کنید کمتر دچار مشکل خواهید شد.

پیاده روی نیم ساعت در روز ایده آل است.

استرس بیشتر

شلوغ کاری بچه‌ها و خانواده، تاخیرهای احتمالی سفر، آشنایی با شهر و کشور جدید و بسیاری از جنبه‌های “مفرح ” سفرها می‌توانند سطوح بالاتری از استرس را ایجاد کنند.

استرس می‌تواند از چند طریق هضم غذا را مختل کند، بنابراین قبل از حرکت، از روش‌هایی برای کاهش استرس استفاده کنید.

هر نوع اضطرابی، استرس سفر به ویژه در دوران کووید-۱۹ممکن است روتین مدفوع شما را بهم بریزد. ترس در مورد مدفوع در سفر نیز ممکن است باعث شود مدفوع خود را نگه دارید، که می‌تواند منجر به یبوست شود.

قرار گرفتن در آفتاب و عرق کردن

قرار گرفتن در یک محیط گرم و مرطوب نیز می‌تواند باعث کم آبی بدن شما شود، به خصوص اگر به آن عادت ندارید.

بیماری ارتفاع

سفر به منطقه ای با ارتفاع بسیار بالاتر از آنچه قبلاً به آن عادت کرده‌اید، می‌تواند منجر به یبوست شود. البته جالب اینجاست که ارتفاع زیاد نیز می‌تواند در برخی افراد باعث اسهال شود.

به طور مشابه، ممکن است پس از پرواز یبوست داشته باشید. این مربوط به شرایطی است که به HAFE (خروج گاز در ارتفاع بالا) شناخته می‌شود، که باعث می‌شود گاز روده شما منبسط شود و منجر به ناراحتی و نفخ شود.

برخی افراد در خطر بیشتری هستند.  افرادی که سطح تیروئید پایینی دارند یا از داروهای ضد درد مخدر استفاده می‌کنند؛ بیشتر در خطرند.

چگونه از یبوست سفر جلوگیری کنیم

هر یک از علل بالقوه یبوست راه حل نسبتاً ساده‌ای دارد. در اینجا بهترین راه‌ها آورده شده است:

مقدار زیادی آب و آبمیوه بنوشید

دکتر مدوری توصیه می‌کند که هر روز به ازای هر کیلو وزن بدن باید حدود یک اونس بنوشید. بنابراین اگر به عنوان مثال ۶۸ کیلوگرم وزن دارید، باید حدود ۶۸ اونس آب در روز یا حدود هشت فنجان آب بنوشید. اگر ۹۱ کیلوگرم وزن دارید، باید حدود ۱۱ فنجان اب بنوشید.

فیبر بیشتر مصرف کنید

مصرف فیبر بیشتر می‌تواند به شما کمک کند زمانی که مواد غذایی شما محدود است، فیبر دریافت کنید. میوه‌ها و سبزیجات نیز منبع خوبی از فیبر هستند، اما مطمئن شوید که در آب تمیز شسته شده‌اند یا اینکه خودتان پوست آن‌ها را جدا کنید.

فیبر را بیش از حد مصرف نکنید، که می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. کلینیک کلیولند روزانه یک تا دو وعده سبزیجات و یک تا دو وعده میوه را توصیه می‌کند.

 زیاده روی نکنید

غذاهای پرچرب و پر نشاسته را به حداقل برسانید، زیرا این مواد می‌توانند سیستم گوارشی شما را مشکل دار کنند.

هر وقت احساس مدفوع داشتید سریع به دستشویی بروید

آکادمی تغذیه و رژیم غذایی توصیه می‌کند اگر نیاز به دستشویی رفتن دارید، بروید و معطل نکنید. همانطور که اشاره کردیم، نگه داشتن مدفوع می‌تواند منجر به یبوست یا بدتر شدن آن شود.

تا جایی که ممکن است به یک روتین پایبند باشید

این به معنای استراحت، خواب، رژیم غذایی، ورزش و دستشویی رفتن است. معمولاً برنامه‌ها در تعطیلات به هم می‌ریزند، اما یک روتین به منظم نگه داشتن حرکات روده کمک می‌کنند.

ورزش کنید

در حین پرواز بایستید و راه بروید و اگر در مسافت‌های طولانی رانندگی می‌کنید، برای استراحت برنامه ریزی کنید. پس از رسیدن به مقصد، فعالیت‌هایی مانند پیاده روی یا دوچرخه سواری داشته باشید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر دو تا سه روز است که اجابت مزاج نداشته‌اید و این طبق روتین بدن شما نیست، از نرم کننده یا مکمل مدفوع بدون نسخه استفاده کنید.

اگر چه همه افراد متفاوت هستند، اما اگر پنج روز است مدفوع نکرده‌اید به پزشک مراجعه کنید. یبوست طولانی مدت می‌تواند منجر به نهفتگی مدفوع (مدفوع گیر کرده در روده) شود.

منبع: yahoo

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.