هفت قدم تا بهبود روابط

تجربیات زندگی زمانی باعث ارتقای زندگی ما می‌شود که آن‌ها را با دیگران سهیم می‌شویم. در واقع یک رابطه بخش مهمی از خوشبختی افراد است. از این رو برای ایجاد یک رابطه خوب در نظر داشتن نکاتی بسیار مهم و حیاتی است.

جالب است که تحقیقات زیادی از رابطه قوی میان شادکامی و رابطه خوب و با کیفیت خبر می‌دهند. در تشریح یک رابطه خوب به ۷ گامی که می‌تواند به بهبود روابط کمک کنند اشاره می‌شود:

تعهد
پایه یک رابطه مستحکم، تعهد است. تعهد رابطه را مستحکم و سالم می‌کند، زیرا می‌تواند بستری برای رشد و پیشرفت افراد باشد. هر رابطه احتیاج به فعالیت و تلاش دارد. رابطه مانند زندگی پویا است، مانند خودمان هر لحظه تغییر می‌کند و مانند کودک تازه متولد شده، احتیاج به تغذیه و مراقبت طولانی مدت دارد، چیزی که خود می‌تواند تعهد را ایجاد کند.
تعهد به این معنا است که بدون قید و شرط در یک رابطه باقی بمانیم و آن را بهبود ببخشیم، چه در خشم باشیم چه در ناراحتی.
بسیار پیش می‌آید ما با دوست یا همسرمان اختلاف نظر پیدا کنیم اما به دلیل احساس تعهد سعی در ایجاد یک رابطه خوب داریم.

آزادی برای من بودن
شاید آزادی مهمترین مولفه، برای ایجاد یک رابطه خوب و شاید مهمترین عنصر بعد از تعهد باشد. همه انسان‌ها گرایش به آزادی دارند. تحقیقات زیادی (تحلیل عامل) نشان داده‌اند که آزادی یکی از نیازهای روانشناختی ما است.
کودک انسان از سنین دو سالگی نشانه‌های آزادی را به شکل جملاتی مثل” من خودم می‌توانم انجام بدهم” و لجبازی‌های گوناگون نشان می‌دهد.
همان‌طور که ما تمایل به آزادی داریم، دیگران نیز به آن نیازمندند. اما مشکل زمانی پیش می‌آید که آزادی ما با آزادی دیگران، تداخل و تزاحم پیدا می‌کند. در این زمان است که سعی می‌کنیم دیگران را به نفع آزادی خود کنترل کنیم و مطمئنا این کنترل به رابطه ما لطمه می‌زند.
وقتی آزادی فرد مقابل را به رسمیت می‌شناسید، نتیجه نهایی عشق بدون قید و شرط می‌شود. در واقع آزادی در عشق بدون قید و شرط وجود دارد، جایی که می‌تواند منبع عزت نفس و اتکای نفس باشد. این‌چنین است که می‌توانیم دیگران را به سوی خود بخوانیم.

احترام به یکدیگر
احترام یکی از مولفه‌های مهم آزادی است. در واقع، یار و یاور آزادی در احترام به شایستگی و فردیت دیگران است.
تضاد بین این دو مولفه مانند آن است که به دیگران بگویید شما در جلو حرکت کن، هرجا شما رفتی من پشت سر شما می‌آیم، اما هرجا دلتان خواست بروید.

حمایت کردن
حمایت کردن نیز یکی از مولفه‌های مهم هر رابطه است. به موازات نزدیک شدن افراد به هم و با وجود بالا و پایینی در هر رابطه، ارتباط حمایت گرایانه می‌تواند احساس قدرت و اطمینان را به دو طرف انتقال دهد. در واقع، حمایت باعث بازیابی انرژی و تازگی رابطه می‌شود.

با دیگران برابر بودن
برابری یعنی در ارتباطمان با هر عنصری برابر هستیم. اگرچه رعایت این برابری در ارتباط با کودکان زیر ده سال کار سختی است اما در بزرگسالان بدون برابری، احترام محدود می‌شود، حمایت به کنترل تغییر شکل پیدا می‌کند و ممکن است تعهد راهش را از سمت رشد و پیشرفت به سمت مانع بودن کج کند.

مهارت‌های حل مساله
مهارت‌های حل مساله نیز یکی دیگر از مولفه‌های مهم هر رابطه است که لبه‌های خشن هر رابطه را نرم می‌کند. لبه‌ها خشن هر رابطه، عدم توافقات، تفاوت‌های نظری و تضادهای رفتاری است. شناخت تکنیک‌ها و به‌کارگیری آن ها برای حل تضادها، آن هم با احترام و به صورت حمایت گرایانه و برابر می‌تواند به روابط تان استحکام بخشد.

صداقت چسب رابطه
صداقت، نگرشی است که باید از آن به عنوان گام اول نام برد. بدون صداقت نمی‌توانیم آزادی را تضمین کنیم، نمی‌توانیم برابر و حمایت‌گرایانه برخورد کنیم.

بعضی‌ها بر این باورند که می‌توانند صداقت را بعد از رابطه به‌دست آورند اما صداقت باید به‌عنوان یک پیش فرض در نگرشمان برای پایه گذاری تعهد وجود داشته باشد.

لزومی به رعایت گام به گام مراحل بالا وجود ندارد. همه آن‌ها مهم هستند و باید همزمان در رابطه شما حضور داشته باشند. اگرچه می‌توان به چشم گام‌هایی برای ساختن یک رابطه خوب به آن‌ها نگریست.

منبع: برنا

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.