مادام کلود، صاحب روسپی‌خانه‌ای که محمدرضا شاه یکی از مشتریان آن بود درگذشت

مادام کلود، صاحب یکی از معروف‌ترین و ثروتمندترین روسپی‌خانه‌های پاریس روز ١٩ دسامبر، در سن ۹۲ سالگی درگذشت. مطبوعات فرانسوی در اینباره مطالب مختلفی نوشته اند و به مشتریان مادام کلود، از جمله شاه ایران، نیز اشاره کرده اند، اما با اینکه علم وزیر دربار شاه نیز به این روابط اشاره داشته است در بعضی از سایتها خارج از کشور، این اطلاع سانسور شده است.

“مادام کلود”، بعد از جنگ دوم جهانی به تأسیس بزرگترین و گرانبهاترین روسپی خانه پاریس همت گماشت و در دهه ١٩۶٠ تا ٧٠ میلادی، به معروفیت بین‌المللی دست یافت تا جایی که نام بسیاری مردان سیاسی، بازرگانان ثروتمند، دیپلمات‌های فرانسوی و خارجی و برخی از رهبران کشورها، در دفتر تلفن سری مادام کلود، نوشته شده بود. مادام کلود هرگز در دوران فعالیتش، حاضر به افشای اسامی فهرست مشتریان خود نشد، زیرا بر این باور بود که می تواند خطر جانی برای وی درپی داشته باشد. ولی یک روزنامه‌نگار جوان به نام “ویلیام استیدم”، سال‌ها بعد، در سال ۲۰۱۴، توانست برخی از رازهای پنهان مادام کلود را از زبان او بشنود که برای مثال محمد رضا شاه، جان کندی، مارک شاگال نقاش سرشناس دهه ۶٠ میلادی، جانی انلی رئیس شرکت فیات، نظامیانی چون موشه دایان از مشتریان او بوده اند. او در این مصاحبه که در مجله ونیتی فر منتشر شد، می گوید که شاه پاداش روسپیها را با جواهر می داده است. در دهه ۷۰ میلادی، روسپیهای مادام کلود، که از کشورهای مختلف می آمدند، شبی بیش از ۱۰۰۰۰ فرانک دریافت می کردند که ۳۰ درصد این مبلغ را به مادام کلود می دادند. فعالیتهای مادام کلود تا سال ۱۹۷۶ بدون تعقیب قضائی در فرانسه ادامه یافت. گفته می شود که دولت فرانسه به دو جهت از آن چشمپوشی کرد:

۱- عده‌ای از دولتمردان فرانسه مشتری مادم کلود بودند. به نوشته مطبوعات، مادام کلود با مردان سیاسی دهه ۶٠ فرانسه چنان نزدیک شده بود که توانسته بود روسپی‌خانه خود را به طور علنی اداره نماید.

۲- در ازا دادن اطلاعاتی که روسپیهان از ارتباطهای خود با مشتریان پر قدرت جهان بدست می آوردند. با این حال، در سال ١٩٧۶، مادام کلود توسط یک قاضی معروف فرانسوی به نام “ژان لویی بروگیر” به اتهام پااندازی و دایر کردن روسپی خانه، تحت تعقیب قرار گرفت و اداره مالیات فرانسه دادنامه‌ای برای دریافت ١١میلیون فرانک فرانسه از مادام کلود، تسلیم دستگاه قضایی کرد. به دنبال این محکومیت مادام کلود از فرانسه خارج و به آمریکا پناه برد، تا اینکه درسال ١٩٨۵ به کشورش بازگشت، ولی به فاصله کوتاهی در ١٩٨۶بار دیگر از سوی اداره مالیات تحت تعقیب قرار گرفت و با بازگشایی پرونده روسپی‌خانه‌داری در ١٩٩٢ محکوم و به زندان برده شد. در دهه ٧٠ میلادی، سینمای فرانسه به سراغ زندگی مادام کلود رفت و “فرانسواز فابیان” هنرپیشه فرانسوی، نقش مادام کلود را در فیلم “سکس دروغ و راست” بازی کرد.

مادام کلود در دهۀ ٩٠ میلادی از زندان آزاد شد و زندگی خود را به یک آپارتمان کوچک در شهر نیس در جنوب فرانسه محدود نمود و در آخر عمر، در فقر و تنهائی زندگی کرد.

در خاطرات اسدالله علم، وزیر دربار شاه، او می نویسد که یکی از وظایف او تهیه دختران، از جمله دخترهای خارجی برای «تفریح» شاه بوده است.

از جمله می نویسد: امروز اعلیحضرت همایونی قضیه را برای من تعریف کردند. به این صورت که سگ دختر فرانسوی که همراه بوده است به سگ کوچک اعلیحضرت همایونی عشق‌ورزی می‌کرده. سگ بزرگ و مورد علاقه شاهنشاه به این علت به سگ دخترک پریده است. شاهنشاه خواسته‌اند سگ‌ها را از هم جدا کنند، سگ دخترک ماهیچه پای شاهنشاه را دندان خطرناکی گرفته است به طوری که زخم عمیقی برداشته و در آنجا مجبور شده‌اند بخیه بزنند. (ص ۳۱۸). در باره یک روسپی دیگر فرانسوی که در دربار تقریبا تا مرز دیوانگی پیش رفت، (ص ۴۸۹) او می نویسد: «اگر اتفاقی برای او بیفتد دیگر آبرویی برای ما نمی‌ماند. شاهنشاه فوق العاده ناراحت شدند. عرض کردم این جا به بیمارستان هم نمی‌توانیم او را بفرستیم. چون احمق و پرحرف و پرگو و بی‌پرواست. فرمودند خوب هرچه می‌توانید بکنید. پس ما بعد از ظهر چه کنیم؟‌ (ص ۴۹۳). مشکل این بود که مادر این دختر فرانسوی در حزب کمونیست فرانسه و کارمند یک روزنامه بود. هر لحظه امکان داشت خبر این ماجرا رسوایی ببار آورد. شاهنشاه خیلی ناراحت شدند از این که مادرش کمونیست است. عرض کردم:‌ نگران نباشید. میخ اسلام را در کشور کمونیستی هم فرو کردید. خندیدند (ص ۴۹۴)

منابع:
پشت درهای مادام کلود
http://www.vanityfair.com/style/society/2014/09/madame-claude-paris-prostitution

کتاب خاطرات اسدالله علم
ششمین جلد خاطرات اسدالله علم از تاریخ اول فروردین ماه ۵۵ آغاز شده و با تاریخ هفتم مهرماه ۱۳۵۶ خاتمه می‌یابد. این جلد در سال (۲۰۰۸) توسط انتشارات Ibex با ویرایش علینقی علیخانی در امریکا منتشر شده است.

روزنامه فرانسوی لوموند

http://www.lemonde.fr/disparitions/article/2015/12/22/mort-de-madame-claude-la-proxenete-la-plus-celebre-de-france_4836669_3382.html

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.