بعد از بازنشستگی بیکار نباشید

بازنشستگی آغاز دوره جدیدی در زندگی است که شاید با توجه به بالا رفتن سن و سال پذیرفتن تغییرات آن کمی سخت باشد. مخصوصاً کنار آمدن با خانه ماندن و کار نکردن. بسیاری از خانم‌هایی که سال‌ها عادت کرده‌اند زندگی را بین کار و منزل تقسیم کنند، شاید روزهای اول خانه نشستن برایشان جالب باشد اما بعد از مدتی دچار کسالت می‌شوند و بدشان نمی‌آید شغلی داشته باشند. اگر بازنشسته شده اید یا در آستانه بازنشستگی هستید و دوست دارید همچنان در فضای بازار کار حضور داشته باشید باید به نکاتی درباره خودتان و کار توجه کنید:

– اول از همه شرایط جسمی و ذهنی‌تان را در نظر بگیرید. یادتان باشد توانایی سابق را ندارید و باید زمانی را به استراحت اختصاص بدهید. معمولاً کارهای تمام وقت برای بازنشسته‌ها مناسب نیست. اگر می‌توانید کار پاره وقت یا یک روز در میان پیدا کنید که خستگی کمتری برایتان داشته باشد.

– استرس کار را هم در نظر بگیرید. استرس بیش از حد برای شما اصلاً خوب نیست. سعی کنید کاری پیدا کنید که اضطراب کمتری به شما وارد کند.

– اگر هنوز بازنشسته نشده اید کمی پیگیری کنید شاید بتوانید در محل کار فعلی‌تان مشغول به کار شوید. هیچ قانونی نمی‌گوید حتماً باید در سن خاصی در خانه بمانید. اگر از شغل فعلی خود یا مزایای آن لذت می‌برید، دلیلی ندارد که آن را ترک کنید. ادامه کار در محیط قبلی به دلیل آشنایی که با کار، محیط آن و همکاران‌تان دارید برایتان مفیدتر است و استرس ناشی از تغییر شغل را دیگر نخواهید داشت. شاید بتوانید به بخش دیگری با حجم کاری مناسبت‌تر منتقل شوید.

– چرا به فکر راه‌اندازی کسب و کار خودتان نیستید؟ اگر خیاطی‌تان خوب است یا می‌توانید کارهای دستی دیگری انجام دهید، دنبال کردن این هنرها به عنوان شغل هم برایتان تنوع دارد و هم درآمد مناسبی دارد. می‌توانید بیشتر هم در خانه باشید و ساعت کاری‌تان را خودتان مدیریت و تعیین کنید. بسیاری از سرگرمی‌های ما می‌توانند یک شغل مناسب باشند. پس تردید به خودتان راه ندهید. اگر سال‌هاست به کار دیگری فکر می‌کنید اما فرصت انجام آن را نداشته اید حالا وقتش است. مثلاً اگر معلم هستید می‌توانید یک مؤسسه آموزشی راه‌اندازی کنید.

– شاید لازم باشد یک دوره آموزشی خاص بگذرانید و کار جدیدتان را آغاز کنید. از این مسأله اصلاً نترسید. گذراندن دوره به شما انگیزه بیشتری برای ادامه فعالیت می‌دهد.

– تجربه شما بعد از سال‌ها کار و فعالیت بسیار ارزشمند است. این تجربه را دست کم نگیرید. شما می‌توانید در شغلی که در آن تخصص دارید به عنوان مشاور به فعالیت‌تان ادامه دهید. این هم یکی از شغل‌هایی است که برایتان دردسر کمتری دارد و برای بازنشستگی مناسب است.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.