عکس‌های اولین استخراج نفت در ایران

کمتر از ۲۰۰ سال از استخراج نفت در ایران می گذرد کسی قبل از ۲۰۰ سال نمی دانست که ما هم نفت در ایران استخراج  می نماییم و خیلی ها وقتی کسانی را که در حال استخراج  نفت را می دیدند نمی دانستند حفاران در حال استخراج نفت می باشند یک عکاس خلاق۱۸۰ سال قبل عکس های از این حفاریها ثبت کرده است که بسیار جالب می باشند ایران یکی از نفت خیز ترین کشورها در منطقه خاورمیانه می باشد.

عکسهای اولین استخراج نفت در ایران

یکصد و هشت سال قبل قبایل کوچ نشین بختیاری که از مسجد سلیمان عبور می کردند تنها کسانی بودند که در مسیر خود داربست ها و میله های بلند و لوله های ضخیم که ایستاده در زمین فرورفته و مشغلو حفاری بود را مشاهده می کردند؛ آنها نمی دانستند صدایی که از این هیولا در دشت می‌پیچید و تا صدها متر آن سو تر به گوش می رسید به زودی همه جهان را بر می داشت.

عکسهای اولین استخراج نفت در ایران

در خرداد سال ۱۲۸۶ شمسی نخستین چاه نفت ایران که اولین چاه نفت خاورمیانه به شمار رفت به نام “چاه شماره یک” در مسجد سلیمان حفر شد و پس از آن چاه‌های دیگر یکی پس از دیگری در این منطقه کشف شدند.

عکسهای اولین استخراج نفت در ایران

“ویلیام ناکس دارسی” میلیونر انگلیسی که از سالی‌ها قبل برای کشف نفت به جنوب و جنوب غربی ایران آمده بودند نخستین فردی بود که با روش‌های جدید روز و دستگاه‌های حفاری مکانیکی در ایران به اکتشاف نفت و حفر چاه پرداخت. او پیشتر در سال ۱۲۸۱ شمسی امتیاز اکتشاف و استخراج نفت در تمام ایران به جز ایالات شمالی یعنی خراسان، مازندران، استرآباد (گرگان کنونی) و آذربایجان را از مظفرالدین شاه گرفته بود و می خواست وجب به وجب خاک منطقه را برای یافتن نفت جستجو کند.

عکسهای اولین استخراج نفت در ایران

چند سال جستجو در پی طلای سیاه عاقبت در ۵ خرداد سال ۱۲۸۷ در مسجد سلیمان به نتیجه رسید و مته حفاری در نخستین چاه نفت ایران که اولین چاه نفت تاریخ خاورمیانه نیز بود به نفت رسید. تنها ۱۰ روز بعد دومین چاه نیز در عمق ۳۰۷ متری به نفت رسید. با اکتشاف نفت در مسجد سلیمان شرکت نفت ایران و انگلیس نیز تاسیس شد و از همان زمان تا سال ۱۳۰۶ تمام نفت تولیدی ایران را منحصرا از همین منطقه استخراج می‌کرد.

عکسهای اولین استخراج نفت در ایران

اسناد مصور از اولین سال های استخراج نفت در ایران چندان زیاد نیست؛ اما از آنجا که شرکت نفت ایران و انگلیس همان زمان برای نیاز فنی چند عکاس را مامور عکاسی از مناطق تحت اکتشاف کرده بود اکنون عکس هایی وجود دارد که شکل اولیه مناطق تحت استخراج و اکتشاف نفت در ایران را نشان می دهد. این عکسها که عکاس آن نیز مشخص نیست یکی از معدود عکس های برجا مانده از مسجد سلیمان و گچساران در سال های نخستین حضور شرکت نفت ایران و انگلیس در این منطقه است.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.