ویژگی‌های یک مدیر قدرتمند

طبیعی است که هر مدیری دوست داشته باشد به عنوان مدیر قدرتمند شناخته شود. اما این توانایی بدون داشتن ویژگی‌های خاص به دست نمی‌آید. البته این ویژگی‌ها ذاتی نیستند و با کمی تجربه و دقت در رفتار مدیران موفق و تمرین می‌توانید شما هم آنها را به دست بیاورید. قدرتمند بودن شما در مدیریت به معنای شدت عمل و بداخلاقی نیست بلکه به این معناست که کارمندان خیال شان بابت حضور مدیری که می‌توانند به او تکیه کنند راحت باشد. برای قدرتمند بودن باید این ویژگی‌ها را داشته باشید:

از کشمکش و چالش نترسید. شما می‌توانید طوری حرکت کنید که درگیر هیچ چالش و کشمکش درون مجموعه یا در بازار رقابت با دیگران نشوید اما این راهش نیست. شما باید یاد بگیرید مستقیم با مشکلات مربوط به کار یا کارمندان روبه رو شوید و بهترین راه حل را پیدا کنید. این هنر شماست نه اینکه خودتان را از ترس مشکلات قایم کنید!

به علاقه خودتان فکر نکنید. شما باید وقت تان را جایی صرف کنید که مجموعه نیاز دارد. طرح ها و برنامه‌های مهم نیازمند بیشترین وقت و توجه شما هستند و اینکه شما بخواهید این وقت را در بخشی که به آن علاقه دارید صرف کنید، امکان موفقیت را کم می‌کند. شما ممکن است از حل مشکلات کارمندان خوشتان نیاید اما اگر سراغ این مسأله نروید نمی‌توانید انتظار موفقیت داشته باشید.

همه را به یک چشم ببینید. ممکن است شما از یک کارمند خوشتان نیاید و درعوض کار کردن با کارمند دیگری برایتان راحت باشد. اما نباید چشم‌تان را بر توانایی‌های کارمندی که مورد علاقه‌ تان نیست ببندید. باید بپذیرید ملاک هوش،توانایی و کارآمدی یک کارمند است و در این صورت اگر برایتان کارکردن با کارمندی که چنین ویژگی‌هایی دارد راحت نیست، باید کمی صبور باشید و احساسات منفی خود را کنترل کنید.

کارها را تقسیم کنید. اصرارتان برای اینکه همه کارها را خودتان انجام دهید باعث می‌شود خسته شده و کارآیی تان کم شود. از طرفی اگر همه کارها را به کارمندان محول کنید آنها را تحت فشار می‌گذارید. باید در این زمینه به تعادل برسید و تنها کارهایی را خودتان انجام دهید که واقعاً نیاز به حضور و نظارت مستقیم شما دارند. بقیه کارها را با اعتماد کردن به کارمندان بسپارید. اینکه این نقطه تعادل را پیدا کرده و تشخیص دهید کدام کار را باید خودتان انجام دهید و کدام را محول کنید، از نشانه‌های قدرتمندی و تسلط شما بر کار است.

کمک کنید کارمندان رشد کنند. شما باید زمان مشخص و ثابتی را برای کمک به کارمندان در نظر بگیرید و برنامه‌هایی را طراحی کنید که آنها آموزش ببینند و در مسیر موفقیت قدم بردارند. مدیرانی که زمان لازم برای این کار را می‌گذارند هم مورد تحسین کارمندان قرار می‌گیرند و هم باعث بالا رفتن بهره‌ وری کارمندان می‌شوند.

منبع: مجلۀ ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.