ضررهای قرص استامینوفن در دوران بارداری

مصرف قُرص استامینوفن در دوران بارداری با بروز مشکلات رفتاری در کودکان ارتباط مستقیم دارد.

تحقیقات منتشر شده در نشریه جاما (JAMA) نشان می دهد زنانی که در هفته ۱۸ تا ۳۲ بارداری خود از این قرص استفاده کرده اند در رفتار کودکانشان تغییرات زیادی به وجود آمده است؛ به خصوص زمانی که کودکان این افراد به سن هفت سالگی می‌رسند، دچار مشکلات رفتاری بیشتری می‌شوند.

همچنین زنانی که در دوران بارداری خود و به خصوص هفته هجدهم بارداری از این قرص استفاده می کنند، ۴۲ درصد بیشتر کودکانشان بیش‌فعال می شوند و ۳۱ درصد نیز بیشتر احتمال دارد کودکانشان مشکلات رفتاری پیدا کنند.

مادرانی که در هفته ۳۲ بارداری، از قرص استامینوفن استفاده می کنند، ۲۹ درصد بیشتر احتمال دارد کودکانشان در سن هفت سالگی با مشکلات روحی و روانی مواجه شوند.

جالب است بدانید کودکانی که از مادرانی متولد می شوند که در هفته های آخر دوران بارداری خود استامینوفن مصرف کرده اند در مقایسه با کودکانی که مادرانشان از این قرص در دوران بارداری استفاده نکرده اند، ۴۶ درصد بیشتر مشکلات رفتاری و عصبی را تجربه می کنند.

بسیاری از تحقیقات نشان می دهد بین مصرف قرص استامینوفن در دوران بارداری و رفتارهای ADHA در کودکان ارتباط مستقیمی وجود دارد. در تحقیقات جدید از زنان باردار در رابطه با مصرف این قرص دردوران بارداری سؤال می شود و بعد از گذشت هفت سال از تولد نوزادشان، احساسات، روحیه و رفتار کودک آن‌ها نیز مورد بررسی قرار می گیرد تا صحت این موضوع و میزان مشکلات رفتاری احتمالی آن مشخص شود.

گفتنی است، چنین تحقیقاتی روی ۷۷۹۶ زن در سال ۱۹۹۱ انجام شد و این موضوع به اثبات رسید.

برخی افراد، مصرف این قرص را در دوران بارداری ایمن می دانند و بیش از نیمی از زنان باردار در آمریکا و اروپا از این قرص در دوران بارداری شان استفاده کرده اند.

توجه داشته باشید در صورت نیاز به این قرص در دوران بارداری باید حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: برگرفته از Los Angeles Times نوشته: ملیساهِلی
ترجمه: فاطمه زرین‌چنگ‌؛ روزنامه نیم‌نگاه

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.