ایمونوزاسیون در بارداری

بسیاری از زنان ممکن است در دوران بارداری متوجه شوند که واکسیناسیون آن ها به روز نشده است و به بیماری هایی مبتلا هستند که می توانند به آنها یا نوزادشان آسیب برسانند. زنان باردار باید با پزشک خود صحبت کنند تا مشخص شود به کدام واکسن نیاز دارند.

واکسن‌ها با تحریک سیستم ایمنی بدن برای تولید آنتی بادی کار می‌کنند که می‌توانند با عفونت مبارزه کنند و از بیماری شما جلوگیری کنند. برخی از واکسن‌ها در طول بارداری می‌توانند ایمن باشند، در حالی که تزریق بعضی دیگر باید حداقل یک ماه قبل ازبارداری باشد. بعضی از واکسن‌ها برای همه زنان در دوران بارداری توصیه می‌شود، در حالی که برخی دیگر ممکن است برای خانم‌هایی که در دوران بارداری خطر ابتلا به بیماری در آنها بالاست، توصیه شود اما برای تمام زنان باردار توصیه نشود.

به همین دلیل قبل از اقدام به بارداری مهم است که وضعیت واکسیناسیون شما طبق برنامه واکسیناسیون کشوری مورد ارزیابی از طرف تیم مراقبتی قرار گیرد.

قبل از بارداری باید از وضعیت ایمنی و واکسیناسیون علیه بیماری‌های سرخک، سرخجه، اوریون و آبله مرغان اطمینان حاصل شود، چرا که تزریق این واکسن‌ها در دوران بارداری ممنوع است. از طرفی ابتلا به هریک از این بیماری ها باتوجه به تأثیراتی که بر مادر و جنین دارد می‌تواند لطمات جبران‌ناپذیری به هر کدام وارد آورد. پزشک می‌تواند با درخواست آزمایش خون از ایمنی شما اطلاع حاصل کند.در صورت نداشتن ایمنی، واکسنMMRحداقل یک ماه قبل از بارداری باید تجویز شود. در صورتی که مادر باردار شده است و ایمن نباشد بلافاصله بعد از زایمان باید واکسیناسیون علیه این بیماری ها انجام شود.

تزریق واکسن علیه ویروس HPV (هیومن پاپیلوماویروس) در زنان ۱۹تا ۲۶ سال توصیه می‌شود،تزریق این واکسن در بارداری توصیه نمی‌شود، هر چند در تزریق سهوی آن خطری گزارش نشده است.

تمام زنانی که در فصل آنفلوانزا خصوصاً آبان تا اسفند حامله شوند، صرفنظر از سن حاملگی باید واکسن آنفلوانزا (ساخته شده از ویروس غیر فعال) دریافت کنند.در برخی مطالعات واکسیناسیون مادران در مراقبت‌های بارداری منجر به کاهش ۶۰ درصدی بروز آنفلوانزا در ۶ماهه اول زندگی در نوزادان شده است.از مصرف واکسن آنفلوانزا به صورت اسپری داخل بینی خودداری کنید چراکه از ویروس زنده ضعیف شده ساخته شده است.

واکسن توکسویید کزاز، توکسویید ضعیف شده دیفتری و واکسن بدون سلول سیاه سرفه(Tdap) برای زنان باردار در هر بارداری توصیه می‌شود. بهتر است این تزریق بین هفته‌های ۲۷ تا ۳۶ حاملگی انجام شود تا انتقال غیر فعال آنتی بادی به جنین به حداکثر برسد.

بعضی واکسن‌ها در شرایط عادی در بارداری توصیه نمی‌شوند ولی در شرایطی که احتمال خطر ابتلا بالاست، تزریق آنها اجتناب‌ناپذیر است. مثلاً واکسن هپاتیت Aدر زنان حامله قبل ازتماس یا بعد از تماس در زنانی که در معرض خطر عفونت قرار دارند مانند مسافرت بین‌المللی به مناطق پر خطر اجتناب ناپذیر است.همچنین تزریق واکسن هپاتیت B، قبل از تماس یا بعد از تماس در زنانی که در معرض خطر عفونت قرار دارند و ایمنی آنها در برابر ویروس کافی نیست، لازم است. همچنین در صورتی که تزریق دوزهای بعدی سری واکسیناسیون مثلاً دوز سوم واکسن هپاتیتBدر زمان حاملگی باشد تزریق آن بلامانع است.

جهت تزریق واکسن‌هایی مثل پنوموکوک ومننگوکوک، بارداری تغییری در شرایط الزام به تزریق واکسن ایجاد نمی‌کند. در مورد لزوم تزریق واکسن هاری، مرکز معتبر بهداشتی منطقه تصمیم‌گیری می‌کند.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.