مضرات مصرف نوشابه های گازدار

امروز مصرف نوشابه های گازدار به طور فزاینده در میان مردم باب گردیده است. اما آیا از مضرات آن باخبر هستید. در مطلب زیر برخی مضرات مصرف نوشابه های گازدار را بیان می کنیم:

پوسیدگی دندان
انجمن دندانپزشکان انگلیس با انتشار گزارشی در نشریه تخصصی دندانپزشکی انگلیس هشدار داد که مصرف نوشابه های گازدار، تاثیر به شدت مخربی بر دندان های افراد دارد. این تحقیق نشان می دهد که شکر و گاز موجود در نوشابه های گازدار، دلیل تخریب دندان هاست. بر اساس این تحقیق، نوشیدن نوشابه های گازدار امکان تخریب بخش های مختلف دندان را بیش از ۵ برابر افزایش می دهد. PH یا قدرت اسیدی متوسط نوشابه ها در حدود ¾ است و این میزان اسید می تواند به دندان ها آسیب جدی وارد کند. به دنبال مصرف نوشابه، ماده سخت مینای دندان در این اسید حل می شود و حدود ۸ تا ۱۸ درصد آن همراه با ادرار دفع می شود. پژوهش دانشمندان انگلیسی نشان می دهد که مصرف این نوشابه ها حتی یکبار در روز، تاثیر مخربی بر بافت دندان دارد و باعث پوسیدگی دندان می شود.

چاقی
نوشابه های گازدار به خاطر میزان قند بالایشان دارای کالری زیادی می باشند و سبب چاقی در فرد مصرف کننده می گردند. در نوشابه های رژیمی نیز به جای شکر معمولی از آسپارتام استفاده می کنند. ضمن آن که یک ماده اشتها آور می باشد و برای سلامتی نیز مضر بوده و مصرف آن میگرن، سر گیجه و کاهش توان حافظه را به دنبال دارد. یک عدد نوشابه به اندازه شش بشقاب برنج چاق کننده است.

سوء هاضمه
گاز نوشابه های صنعتی به سبب وجود اسید فسفریک و دی اکسید کربن در ترکیباتشان سبب اسیدی گشتن این گونه محصولات نیز می گردد. PH نوشابه های گازدار موجب پدید آمدن محیطی اسیدی در معده می گردد. در کلِ مسیرِ سیستم گوارش، تنها معده قادر به مقاوت در چنین محیط اسیدی می باشد. اما در دیگر اعضای سیستم گوارش بدن مانند دهان، گلو و مری در پی مصرف نوشابه های گازدار محیط اسیدی ناهنجاری ایجاد می گردد. چرا که مخاط دهان، گلو و مری بسیار در برابر اسید حساس و آسیب پذیر می باشند. اسید فسفریک موجود در این نوشابه ها نیز با رقابت با اسید هیدروکلریدریک معده، عملکرد صحیح معده را تحت تاثیر قرار می دهد. هنگامی که معده ناکارآمد می گردد غذای مصرفی، گوارش نیافته باقی مانده و سبب سوء هاضمه و نفخ می گردد. افرادی که از نوشابه استفاده می کنند معمولا غذا را خوب نمی جوند و همین امر موجب می گردد که غدد بزاقی، غدد زیر زبانی و غدد زیر فکی کاملا آنزیم های بزاقی ترشح نکنند. در این حالت غذاهای نشاسته ای خوب هضم نمی شوند و همین امر موجب یبوست می شود. یکی از بیماری های صعب العلاجی که در این رابطه عارض می شود خرابی دریچه فم المعده یا دریچه کاردینال است که باعث می شود به هنگام خواب، محتوای معده وارد حلق شود که می تواند بسیار خطر آفرین باشد. یکی دیگر از عوارض ناگوار آن تضعیف معده و دستگاه گوارش است. مصرف نوشابه موجب می شود آنزیم های گوارشی به اندازه کافی تولید نشود و در واقع هضم غذا بواسطه نوشابه انجام شود. مساله مهم دیگری که لازم به ذکر است این است که شیرینی نوشابه ها جزءِ قندهای مصنوعی یا راست گرا است. یکی از افزودنی هایی که به نوشابه اضافه می کنند “بنزوات سدیم” است که از مواد آروماتیک و حلقوی است. این ماده در مجموع فوق العاده خطرناک بوده و باعث بیش فعالی در کودکان و سرطان می شود.

تاثیر بر روی کلیه ها
هنگامی که میزان اسید فسفریک خون افزایش می یابد کلیه ها قادر به دفع سریع آن نمی باشند. بنابراین فشار مضاعفی بر کلیه ها تحمیل می گردد. مصرف نوشابه های گازدار سبب می گردد تا کلسیم از استخوان ها برداشته شده و درون خون جریان یابد. این امر موجب رسوب کلسیم اضافی در کلیه ها گردیده که در نهایت منجر به سنگ کلیه می گردد.

تاثیر بر روی پوست
خون اسیدی بر عملکرد گلوتانیون تاثیر می گذارد. علاوه بر آن نوشابه های گازدار فاقد هرگونه مواد معدنی و ویتامین می باشند. افرادی که نوشابه مصرف می کنند معمولا مصرف آبمیوه، شیر و حتی آب را کاهش می دهند و بدن خود را از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری محروم می سازند. بنابراین دچار چین و چروک پوست می شوند.

تاثیر بر روی استخوان
اسید فسفریک موجود در نوشابه های گازدار ماده ای بسیار سمی می باشد. در صنعت از اسید به عنوان سختی گیر آب استفاده می گردد. اسید فسفریک در بدن نیز دارای عملکردِ مشابهی می باشد یون کلسیم را از استخوان ها برداشته و پوکی استخوان را سبب می گردد.

بیشتر بخوانید:
کدام مواد غذایی نباید با نوشابه ها مصرف شوند؟

پس از خوردن نوشابه و آب پرتقال مسواک نزنید

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.