پارتیشن بندی هارد درایو در ویندوز ۱۰، ۸ و ۷

اولین کاری که بعد از نصب هارددیسک انجام می‌شود، پارتیشن‌بندی آن است. شما باید هارددیسک خود را پارتیشن‌بندی کنید و سپس آن را فرمت کرده و در نهایت از آن برای ذخیره اطلاعات استفاده کنید. پارتیشن‌بندی هارددیسک درواقع تقسیم هارددیسک به بخش‌های مختلف است، این تقسیم‌بندی می‌تواند یک روش عالی برای سازمان‌دهی فایل‌ها، پوشه‌ها و برنامه‌های شما در سیستم کامپیوتری‌تان باشد؛ بااین‌حال شما می‌توانید این تقسیم‌بندی را انجام نداده و از همه آن فضا، به‌صورت یک جا استفاده کنید.

البته پارتیشن‌بندی هارددیسک کار بسیار آسانی است که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم. در این مقاله شما با روش‌های پارتیشن‌بندی هارددیسک در ویندوز ۱۰، آشنا می‌شوید.

پارتیشن‌بندی درایو ویندوز ۱۰ با استفاده از قابلیت رایگان Disk Management
Disk Management یک ابزار کاربردی مایکروسافت ویندوز است که به‌صورت داخلی در این سیستم قرار داده شده است، با استفاده از این ابزار می‌توانید عملکردهای زیر را انجام دهید:
• اطلاعات مربوط به درایوها و پارتیشن‌های خود را مشاهده کنید.
• بر روی درایو خود پارتیشن ایجاد کنید.
• پارتیشن‌های روی درایو را فرمت کنید.
• اندازه پارتیشن‌های موجود در درایو را تغییر دهید.
• پارتیشن‌ها را از روی درایو حذف کنید.
• اسم پارتیشن‌های خود را تغییر دهید.
• برچسب پارتیشن‌های درایو را تغییر دهید.
نکته: این دستورالعمل‌ها اگرچه برای ویندوز ۱۰ بیان شده است اما از آن می‌توانید برای ویندوز ۷ و ۸٫۱ نیز استفاده کنید.

مراحل دقیق برای پارتیشن‌بندی هارددیسک ویندوز ۱۰:
• وارد رابط کاربری Disk Management در ویندوز شوید.
از گزینه استارت ویندوز، عبارت Disk Management را جست‌وجو کنید در لیست پیداشده عبارت Create and format hard disk partitions را انتخاب نمایید. این کار را می‌توانید با جست‌وجو hard disk partitions در منو استارت نیز انجام دهید. یک روش دیگر برای پیدا کردن بخش مربوطه، کلیک راست بر روی مای کامپیوتر و انتخاب گزینه MANAGE است، در صفحه با شده و در لیست سمت چپ گزینه Disk Management را مشاهده می‌کنید.

پارتیشن بندی هارد

• بعد از باز شدن پنجره Disk Management، شما با لیست هارد درایو خود مواجه می‌شوید. برای تقسیم هر درایو به پارتیشن‌های بیشتر می‌توانید بر روی آن کلیک راست کرده و عبارت Shrink Volume” را انتخاب کنید در صفحه رابط کاربری New Simple Volume Wizard باز شده حجم را بر حسب مگابایت انتخاب کرده و درنهایت Shrink را انتخاب نمایید.

پارتیشن بندی هارد

• حال شما یک فضای غیراختصاصی خواهید داشت که کنار درایو فیزیکی و در نیمه پایین صفحه Disk Management نمایش داده شده است.

پارتیشن بندی هارد

• روی فضای غیراختصاصی (که به رنگ مشکی نشان داده شده است) کلیک راست کنید و از منوی حاصل گزینه New Simple Volume را انتخاب کنید.
• دستورالعمل‌ها را جلو رفته و اندازه درایو را تعیین کنید. درصورتی‌که اندازه را تعیین نکنید، تمام فضای هارد غیراختصاصی به پارتیشن جدیدتان اختصاص داده می‌شود.
• بعد از ایجاد این پارتیشن؛ درایوها فرمت می‌شوند. در پنجره باز شده در قسمت File System گزینه NTFS را انتخاب کنید در قسمت Allocation Unit sSize عبارت Default را وارد کنید. در این قسمت می‌توانید نام و برچسب درایو را نیز سفارشی‌سازی نمایید و درنهایت دکمه Next را زده و عملیات را با انتخاب Finish به پایان برسانید. در نهایت روی آن کلیک راست کرده و پارتیشن را فرمت کنید.

ابزارهایی که پارتیشن‌بندی درایو را آسان‌تر می‌کنند
به یاد داشته باشید که ابزار مدیریت دیسک، یک ابزار داخلی سیستم‌عامل ویندوز است که در برخی شرایط برای انجام وظایف پارتیشن‌بندی، به‌درستی عمل نمی‌کند. بنابراین آشنایی با برنامه‌های دیگر می‌تواند به شما کمک کند. در این قسمت دو برنامه در راستا پارتیشن‌بندی درایو به شما معرفی می‌کنیم که برنامه اولی برای پارتیشن‌بندی و برنامه دوم برای بازیابی اطلاعات از دست رفته در حین پارتیشن‌بندی، استفاده می‌شوند.

نرم‌افزار شخص ثالث برای پارتیشن‌بندی درایو:
• برنامه Minitool Partition Wizard
این برنامه یک نرم‌افزار کاربردی برای ادغام پارتیشن‌ها، ایجاد پارتیشن جدید و تغییر سایز و جابه‌جایی پارتیشن‌ها، تغییر سایز کلاستر، کپی دیسک، ساختن، پاک کردن و فرمت کردن پارتیشن، تبدیل و بررسی پارتیشن، پنهان‌سازی یا آشکار کردن پارتیشن، تبدیل Dynamic disk به Basic disk و … می‌باشد. این برنامه سطح بالایی از امنیت برای اطلاعات شما را به ارمغان می‌آورد.

نرم‌افزار بازیابی اطلاعات در پارتیشن‌بندی درایو
همان‌طور که می‌دانید ممکن است در حین عملیات پارتیشن‌بندی، تعدادی از اطلاعات خود را از دست بدهید، درصورتی‌که این اطلاعات مهم باشند و شما از آن نسخه پشتیبانی نداشته باشید، می‌توانید از برنامه زیر برای بازگرداندن اطلاعاتتان استفاده نمایید:
• برنامه Recoverit Data Recovery
این برنامه بازیابی اطلاعات، هر اطلاعاتی را که در هنگام پارتیشن‌بندی و فرمت درایورها و دیسک‌های خود از دست داده‌اید را؛ به آسانی باز می‌گرداند. این برنامه یک راه امن و مطمئن برای بازیابی ایمیل‌ های از دست رفته، اسناد، فیلم‌ها و عکس‌ها در کامپیوتر شما محسوب می‌شود.

نکته آخر
در هنگام پارتیشن‌بندی درایوها به این نکات توجه کنید تا از بروز مشکلات جلوگیری شود.
• در مرحله اول باید تمام نکات و مراحل پارتیشن‌بندی دیسک را مرور کرده و سپس به سراغ این کار بروید.
• قبل از شروع عملیات پارتیشن‌بندی؛ از تمام اطلاعات مانند عکس‌ها، فیلم‌ها، اسناد و سایر مدارک خود کپی تهیه کنید.

مطالب مرتبط:
چگونه فایل های غیرقابل حذف در ویندوز را پاک کنیم؟

آیا ویندوز ۱۱ به بازار می‌آید؟

برنامه CamScanner بهترین نرم‌افزار اسکنر مخصوص اندروید و iOS

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.