چرا کیبورد و ماوس کامپیوتر کار نمی کند؟

ممکن است بعد از بروز رسانی و ارتقا در ویندوز ۱۰، متوجه شوید که کیبورد (صفحه‌کلید) و یا ماوس شما به‌درستی کار نمی‌کند. در این موقعیت استفاده از سیستم کامپیوتری مشکل شده و کارهایتان عقب می‌افتد. در این مطلب قصد داریم در مورد این مشکل رایج حرف بزنیم و راهکارهایی را به شما ارائه دهیم. اگر خوش‌شانس باشید با ری استارت کردن کامپیوتر و یا لپ‌تاپ و یا قطع و وصل کردن کیبورد و ماوس، مشکلتان حل می‌شود. اما درصورتی‌که بعدازاین روش‌ها، مشکلتان پا برجا ماند؛ بهتر است از روش‌های کمکی زیر بهره ببرید:

اگر از لپ‌تاپ و یا کامپیوتر لمسی استفاده می‌کنید، بدون نیاز به ماوس و صفحه‌کلید می‌توانید کامپیوتر را روشن کرده و از ویندوز خود استفاده کنید. در این صورت عیب‌یابی سیستم و پیدا کردن دلیل کار نکردن ماوس و کیبورد برایتان آسان‌تر می شود. اما اگر سیستم شما لمسی نیست و صفحه‌کلید شما ازکارافتاده، ورود به سیستم اندکی سخت‌تر می‌شود.

وارد کردن رمز کامپیوتر و لپ‌تاپ، بدون نیاز به صفحه‌کلید

عدم کار نکردن کیبورد و ماوس

سیستم خود را روشن کنید و منتظر صفحه ورود به سیستم باشید. به دنبال گزینه “Ease of Access Center در سمت پایین و راست صفحه‌نمایش باشید. این گزینه شبیه یک صندلی چرخ‌دار است و برای افرادی است که دارای اختلال بینایی هستند. بر روی این نماد کلیک کرده و صفحه‌کلید مجازی را انتخاب نمایید. حال به وسیله ماوس و صفحه‌کلید مجازی رمزتان را تایپ کرده و اینتر را بزنید. در این صورت می‌توانید وارد سیستم شوید. حال که وارد سیستم شدید می‌توانید از طریق روش‌های زیر به عیب‌یابی سیستمتان بپردازید.

۱- صفحه‌کلید و ماوس را بر روی سیستم کامپیوتری دیگری امتحان کنید

به این ترتیب متوجه می‌شوید که مشکل از ماوس یا صفحه‌کلید بوده و یا مشکل از سیستم کامپیوتری است. درصورتی‌که ماوس و صفحه‌کلید دیگری دارید آن را به سیستم مورد نظرتان وصل کرده و آن را امتحان کنید.

۲- اتصال وایفای و بلوتوث را بررسی کنید

درصورتی‌که از ماوس و کیبورد بی‌سیم استفاده می‌کنید، در برخی موارد این اتصالات باعث اختلال در ارتباط لوازم جانبی با کامپیوتر می‌شوند. بنابراین بهتر است این اتصالات را بررسی کرده و دوباره از لوازم جانبی خود استفاده کنید.

۳- کابل کیبورد و ماوس را بررسی کنید

عدم کار نکردن کیبورد و ماوس

درصورتی‌که ماوس و صفحه‌کلید شما سیمی است سیم و کابل را بررسی کنید. علاوه بر این ماوس و کیبورد را به کامپیوتر دیگری وصل کنید تا مطمئن شوید سالم است. اگر سیستم دیگری در دسترس ندارید می‌توانید با استفاده از کابل OTG آن را به گوشی هوشمندتان وصل نمایید.

۴- هاب USB را بررسی کنید

عدم کار نکردن کیبورد و ماوس

اگر برای اتصال همه دستگاه‌های خارجی خود از یک هاب USB استفاده می‌کنید، بررسی کنید که آیا این هاب درست کار می‌کند یا خیر. سعی کنید از یک هاب USB دیگری استفاده کنید و یا ماوس و صفحه‌کلید را به‌طور مستقیم به رایانه وصل نمایید.

۵- کامپیوتر را در حالت Clean Boot اجرا کنید

استفاده از Clean Boot ساده‌ترین روش برای رفع مسائل مربوط به درایوها و نرم‌افزار است. سیستم را در حالت Clean Boot باز کنید و بررسی کنید که آیا این وسایل کار می‌کنند یا خیر. کلین بوت یا بوت تمیز؛ در ویندوز به بالا آمدن ویندوز با حداقل درایورها و سرویس‌ها و نرم‌افزارهای موجود اشاره دارد. به عبارتی شما در این حالت خود ویندوز را بالا می‌آورید و به سایر برنامه‌ها و سرویس‌هایی که در هنگام بالا آمدن ویندوز اجرا می‌شدند اجازه اجرا نمی‌دهید.

۶- درایوها را بررسی کنید

اگر ماوس و صفحه‌کلید شما کار نمی‌کند، ممکن است درایوهای سیستمتان بروز رسانی نشده باشند. اگرچه ماوس و صفحه‌کلید بلوتوثی و بی‌سیم نیاز به نصب نرم‌افزار در ویندوز ۱۰ ندارد، اما اگر از مدل‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنید بهتر است درایو خود را برزو رسانی کنید.

۷- صفحه عیب‌یابی صفحه‌کلید را اجرا نمایید

عدم کار نکردن کیبورد و ماوس

صفحه عیب‌یابی در ویندوز ۱۰ را باز کرده و به قسمت عیب‌یابی صفحه‌کلید بروید. در این صورت می‌توانید مشکل صفحه‌کلیدتان را شناسایی کنید. برای این کار در جعبه جست‌وجوی نوار ابزار ویندوز troubleshoot را تایپ کرده و دستور troubleshoot را انتخاب کنید که زیر آن System settings لیست شده است. سپس در troubleshoot، گزینه Program Compatibility Troubleshooter و سپس Run the troubleshooter را انتخاب کنید. در این قسمت می‌توانید به بخش کیبورد و ماوس رفته و مشکل یابی کنید.

۸- حالت Hybrid shutdown را غیرفعال کنید

این روش ممکن است مشکل شما را حل کند؛ Hybrid Shutdown یک قابلیت برای افزایش دادن سرعت در خاموش شدن سیستم می‌باشد. برای غیر فعال‌سازی آن به کنترل پنل رفته گزینه Power Options را انتخاب کنید. در پنجره power option روی گزینه change plane settings کلیک کنید سپس در پنجره edit plan settings روی گزینه change advance power option کلیک نمایید. در پنجره باز شده با نام power option روی گزینه sleep کلیک کرده و سپس گزینه allow hybrid sleep را انتخاب کنید و در آخر روی گزینه setting کلیک کنید و سپس گزینه on انتخاب کرده و آن را off کنید. درصورتی‌که این گزینه به شما کمک نکرد بهتر است از همین مسیر رفته و آن را به حالت ابتدایی خود بازگردانید.

۹- تنظیمات صفحه‌کلید بلوتوث را بررسی کنید

هر زمان که یک گیرنده بلوتوث را به رایانه خود وصل می‌کنید یا از قابلیت بلوتوث داخلی استفاده کنید، می‌توانید آن را در بخش Devices and Printers کنترل پنل ذخیره کنید. بنابراین کنترل پنل را باز کنید، روی گزینه Bluetooth Keyboard راست کلیک کرده و Properties را انتخاب کنید. به تب Services بروید و اطمینان حاصل کنید که درایور برای صفحه‌کلید، ماوس و غیره نصب است.

مطالب مرتبط:
چگونه تنظیمات ماوس را در ویندوز ۱۰ تغییر دهیم؟

نکات مهمی درباره انتخاب دقیق یک موش دیجیتالی

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.