چند مشکل رایج در مرورگرها و روش ‌های رفع آن

مرورگرها دروازه‌ای به سمت اینترنت هستند که از طریق آن‌ها می‌توانیم به نتایج دلخواه خود برسیم و در وب سایت‌های مختلف جست‌وجو کنیم. در این میان مرورگرهای زیادی وجود دارند که امکانات زیادی در اختیار ما قرار می‌دهند. در مطالب قبلی در مورد بهترین مرورگرها حرف زدیم و ویژگی‌های هر یک از این مرورگرها را معرفی کردیم. در این مقاله می‌خواهیم در مورد مشکلات مرورگرها حرف بزنیم. اگر مرورگر سیستم‌تان دچار مشکل شود، میزان بهره‌وری و کارایی‌تان پایین می‌آید. البته نگران نباشید؛ رفع مشکلات مرورگرها و عیب‌یابی آن‌ها آنقدر ها هم دشوار نیست. بنابراین بهتر است دست به کار شوید و کارایی مرورگرتان را بالاتر ببرید.

سرعت مرورگر کم شده و صفحات را به آرامی باز می‌کند:

مشکلات رایج در مرورگر

۱. مرورگرها را بروز رسانی کنید

فرض کنید سرعت اینترنت شما خوب است اما عملکرد مرورگر ضعیف شده و سرعت باز کردن صفحات بسیار پایین آمده است. برای رفع این مشکل در ابتدا بهتر است مرورگر را بروز رسانی کنید. به قسمت Help then About Google Chrome در کروم بروید، این گزینه در فایرفاکس نیز مشابه است؛ سپس گزینه آپدیت را انتخاب کرده و مرورگر را بروز رسانی کنید.

۲. افزونه‌های بی استفادۀ مرورگر را غیرفعال کنید

این افزونه‌ها قابلیت‌های کاربردی ریادی در اختیارتان قرار می‌دهند؛ اما درصورتی‌که تعداد این افزونه‌ها زیاد شود ممکن است سرعت مرورگر پایین بیایید. بهتر است افزونه‌های بی استفاده را حذف کنید. برای حذف این افزونه‌ها از گزینه Extensions در گوگل کروم و Add-ons در فایرفاکس استفاده کرده و افزونه‌ی موردنظرتان را حذف کنید.

چگونه آدرس‌های (URL) را در نوار جست‌وجو مرورگر پاک کنید:

مشکلات رایج در مرورگر

شما ممکن است در نوار جست‌وجوی مرورگر عباراتی را جست‌وجو کنید و آدرس وب‌سایت‌های ناخواسته‌ای به نمایش دربیاید که تمایل دارید نشان داده نشود. در این نوار لیستی از پیشنهادات مرورگر بر اساس تاریخچه سایت‌های بازدید شده نمایان می‌شود. بهترین راه برای از بین بردن این لینک‌ها در نوار جست‌وجو، پاک کردن حافظه مرورگر است. اگر می‌خواهید تنها یک URL را حذف کنید و بقیه آدرس‌ها در حافظه باقی بماند کافی است در مرورگر کروم و فایرفاکس، آدرس موردنظر را تا آنجایی که بلد هستید تایپ کنید تا لینک آن پیشنهاد داده شود. سپس بر روی آن کلیک کنید تا انتخاب شود و در نهایت کلید ترکیبی Shift + Delete فشار دهید (در مرورگر مک کلید ترکیبی Shift + Fn + Delete لینک موردنظر را پاک می‌کند). این قابلیت در فایرفاکس مشابه است اما در نهایت از کلید Delete یا Backspace استفاده می‌شود.

چگونه قابلیت Autofill در مرورگر غیرفعال می‌شود:

مشکلات رایج در مرورگر

علاوه بر پیشنهادات مرورگر بر اساس تاریخچۀ سایت‌های بازدید شده، مرورگرها لیستی از پیشنهادات مشابه را با قابلیتی به نام Autofill ارائه می‌دهد. این قابلیت در مرورگرهای دیگر، به‌عنوان AutoComplete وجود دارد. در برخی موارد ترجیح می‌دهید این کلمات پیشنهادی وجود نداشته باشد؛ بنابراین می‌توانید آن را غیرفعال کنید.
در فایرفاکس در نوار آدرس مرورگر عبارت about:config را وارد کنید. سپس در قسمت Search عبارت browser.urlbar.autoFill. را بنویسد. حال از موارد یافت شده بر روی browser.urlbar.autoFill دوبار کلیک کنید تا مقدار آن از true به false تغییر پیدا کند. با این کار قابلیت Auto Fill در نوار آدرس مرورگر غیرفعال خواهد شد.

عکس و ویدئوها در مرورگر باز نمی‌شوند:

مشکلات رایج در مرورگر

اگر سیستم شما در اتصال اینترنت مشکلی ندارد اما عکس‌ها و فیلم‌ها را باز نمی‌کند، به‌احتمال زیاد مرورگرتان دچار مشکل شده است. برخی از این رسانه‌ها برای اجرا به افزونه Flash نیاز دارند و با نصب این افزونه می‌توانید فیلم‌ها و عکس‌ها را بازکنید. در برخی موارد ممکن است جاوا اسکرین غیرفعال شده است، برای فعالسازی آن در قسمت آدرس بار این عبارت را بنویسید chrome://settings/content
و در صفحه باز شده در قسمت Jaca Script گزینه Allow all sites را انتخاب کنید. درصورتی‌که از این دو روش مشکل‌تان برطرف نشد، ممکن است در تنظیمات مرورگر، افزونه‌های بلاک کردن تبلیغات یا بلاک کردن ویدئو و تصاویر فعال شده باشد و مانع از باز شدن این رسانه‌ها می‌شود. این افزونه‌ها را پیدا کرده و حذف کنید.

پنجره‌های PopUp زیادی به نمایش درمی‌آید:

مشکلات رایج در مرورگر

پنجره‌های PopUp بخش اجتناب آمیزی از وب هستند. این پنجره‌های کوچک بر روی پنجره فعلی باز می‌شوند و معمولاً حاوی یک پیغام، تبلیغ یا پنجره مربوط به کامنتها می‌باشند. اگر تعداد پنجره‌های پاپ آپ بر روی مرورگر شما زیاد است ممکن است برنامه بدافزار و یا مزاحمی بر روی سیستم شما نصب شده باشد. این برنامه‌ها ممکن است به صورت افزونه و یا یک برنامه پنهان باشند. در ابتدای کار بهتر است از برنامه ویروس یاب استفاده کرده و سیستم خود را اسکن کنید. کوکی‌ها و اطلاعات ذخیره شده در مرورگر را حذف کنید. اگر باز هم این پنجره‌های کوچک به نمایش در آمدند، می‌توانید از برنامه‌های کمکی مانند ad blocker استفاده کنید. بعد از نصب این برنامه،سایت‌های موردعلاقه خود را در لیست سفید قرار دهید تا نشان داده شوند.

صفحه اصلی (هوم پیج) مرورگر تغییر می‌کند:

مشکلات رایج در مرورگر

وقتی هوم پیج مرورگر بدون اجازۀ شما عوض شود؛ نشان‌دهنده یک افزونه و یا تروجان مخرب در مرورگر است که شما را به آن سایت هدایت می‌کند. این هوم پیج ها اصولاً آلوده هستند و ممکن است به سیستم‌تان آسیب وارد کنند. برای رفع این مشکل آنتی‌ویروس را فعال کرده و ویروس کشی کنید. در نهایت می‌توانید مرورگر را حذف کرده و مجدداً نصب کنید. البته ممکن است حافظه مرورگر شما پاک شود.

مطالب مرتبط:
دسکتاپ مجازی چیست و راه های دسترسی به تنظیمات آن

رفع مشکلات عمومی در بروز رسانی ویندوز ۱۰

چند روش برای جلوگیری از بروز رسانی خودکار در ویندوز ۱۰

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.