کدام مرورگر بهتر است؟ کروم، فایرفاکس یا مایکروسافت ادج

آیا اینترنت بدون مرورگر فایده‌ای دارد؟ یک پایگاه اطلاعاتی که نمی‌توانید از آن باخبر باشید و این واقعاً آزاردهنده است. مرورگرها دروازه‌هایی به دنیای اینترنت هستند و اجازه می‌دهند به اطلاعات موردنیازتان در سرتاسر جهان دسترسی داشته باشید. تنها با تایپ کلیدواژه‌های موردنظر یا آدرس وب‌سایت در نوار آدرس مرورگر، می‌توانید نتایج موردنظرتان را پیدا کنید. از زمان ظهور اینترنت این مرورگرها نیز پا به میدان نهاده‌اند، آن‌ها پیشرفت زیادی کرده‌اند و امروزه امکانات زیادی در اختیارتان قرار می‌دهند و می‌توانید از این مرورگرها درگوشی همراه، تبلت، لپ‌تاپ و حتی ساعت‌های هوشمند خود استفاده کنید.

در ابتدا کاربران ویندوز باید مرورگری به نام Netscape Browser را نصب می‌کردند، این مرورگر سال‌ها محبوبیت داشت اما با ورود مرورگر Internet Explorer مایکروسافت، طرفداران خود را از دست داد. اینترنت اکسپلورر توانست سال‌ها یکه‌تازی کند، اما کم‌کم این جرقه در ذهن سایر شرکت‌های نرم‌افزاری به وجود آمد که می‌توانند مرورگرهای بهتر و کاربردی‌تری را روانه بازار کنند. کم‌کم مرورگرهایی همچون فایرفاکس، سافاری و مرورگر کروم نیز وارد بازار شدند.

با توجه به تنوع زیاد مرورگرها، کاربران مجبور هستند برای استفاده از اینترنت، بهترین و کارآمدترین مرورگر را انتخاب کنند. در این مطلب قصد داریم سه تا از بهترین مرورگرهای موجود در بازار را باهم مقایسه کنیم. این سه مرورگر بر روی یک لپ‌تاپ برند ایسر با مشخصات زیر آزمایش شده است: پردازنده اینتل Core i7 4510U – 2 گیگاهرتز، رم ۸ گیگابایتی، Nvidia GeForce 840M 2 گیگابایت، ویندوز ۱۰ به همراه یک هارددیسک یک ترا بایتی.

بهترین مرورگر

معیار اول: امنیت و حریم خصوصی

هنگام استفاده از مرورگرها، یکی از نگرانی امنیت اطلاعات است. به‌طور سنتی اینترنت اکسپلورر بدترین رکورد را در حفره‌های امنیتی و از دست دادن اطلاعات داشت، اما توانست با گذشت زمان آن‌ها را رفع کند. اما مرورگرهای امروزی به مبحث حریم خصوصی اهمیت بیشتری می‌دهند، در مرورگر جدید مایکروسافت Edge، ابزار تأیید هویت Windows Hello در نظر گرفته شده است که اعتبار کاربر و وب‌سایت را بررسی می‌کند. مایکروسافت همچنین از قابلیتی به نام SmartScreen برای جلوگیری از خطرات فیشینگ استفاده کرده است. فایرفاکس از برنامه‌ها برای کشف حفره‌های امنیتی استفاده می‌کند، به‌طور مثال قابلیت ضد ردیابی آن به وب‌سایت‌های مختلف اجازه نمی‌دهد، هنگام جستجوی کاربر در فضای اینترنت او را دنبال کنند. موزیلا شرکت پشتیبان فایرفاکس است و خود را متعهد به حفاظت از اطلاعات کاربران می‌داند. در این میان گوگل کروم یکی از امن‌ترین مرورگرها است، اما رکورد حفظ حریم خصوصی آن با نتایج متضاد است و به همین دلیل رهبرِ مرورگرها ازنظر امنیتی به‌حساب نمی‌آید. گوگل روزانه میزان زیادی از اطلاعات افراد را جمع‌آوری می‌کند، موقعیت مکانی، تاریخچه جستجو و بازدیدهای سایت توسط گوگل قابل‌ردیابی است.

بهترین مرورگر

معیار دوم: گرافیک

MotionMark یک معیار گرافیکی است که توانایی مرورگر را برای نشان دادن تصاویر متحرک اندازه‌گیری می‌کند. این مرورگرها در لپ‌تاپ ایسر توانسته‌اند رتبه‌های زیر را به دست آورند:
– مایکروسافت Edge با نمره ۱۵۱٫۲۳
– کروم با نمره ۱۴۷٫۵۵
– فایرفاکس نمره ۹۴٫۲۶
هر چه نمره بالاتر باشد، گرافیک مرورگر بالاتر است که نشان می‌دهد مایکروسافت ادج ازنظر گرافیکی قوی‌تر است.

معیار سوم: پاسخگویی در برنامه‌های کاربردی وب

درنهایت، معیار Speedometer را اجرا کردیم که پاسخ‌پذیری برنامه‌های وب را در این مرورگرها اندازه‌گیری می‌کند. در این آزمایش کروم رتبه اول، مایکروسافت Edge رتیه دوم و سپس فایرفاکس قرار گرفت.

معیار چهارم: طراحی

هر سه مرورگر ازنظر طراحی به هم شباهت دارند اما برخی تفاوت‌های قابل‌توجهی در آن‌ها وجود دارد.
کروم طراحی مینیمالیستی دارد، زبانه‌ها در بالای صفحه خاکستری رنگ هستند و نوار جست‌وجو حالت خمیده دارد. اگرچه کروم اولین مرورگری نبود که از قابلیت تب در جست‌وجوها استفاده کرده است؛ بااین‌حال این قابلیت در کروم محبوبیت زیادی دارد. درنهایت ویژگی Omnibox کروم فرایند جستجو ر ا برای کاربران آسان‌تر کرده است.
فایرفاکس بسیار به کروم شباهت دارد اما طراحی آن زاویه‌دارتر و کلاسیک‌تر است. زبانه‌ها تیره‌تر هستند اما این به معنای زیبایی کمتر نیست. شما می‌توانید قابلیت‌های زیادی در فایرفاکس به کار گرفته و آن را سفارشی‌سازی کنید.
مایکروسافت Edge چیز جدیدتری ارائه نمی‌دهد و تنها توانسته با زبانه‌های بزرگ‌تر و برخی ویژگی‌های حاشیه‌ای تفاوت ایجاد کند.

معیار پنجم: نسخه سازگار با گوشی‌های هوشمند

هر سه مرورگر دارای نسخه سازگار با گوشی هستند که با مرورگرهای دسکتاپ همگام‌سازی می‌شود. اگر شما Edge، Chrome یا Firefox را در دستگاه iOS یا Android خود نصب کرده باشید، همه نشانک‌هایتان در هر دو مرورگر دسکتاپ و موبایل منتقل خواهند شد. این همگام‌سازی در سه مرورگر به شرح زیر است:
در همگام‌سازی کروم تنها باید مرورگرهای خود را به آدرس جیمیلتان متصل کنید که در این صورت تمام تنظیمات بین دو مرورگر منتقل و همگام‌سازی می‌شود.
این عمل در فایرفاکس نیز مشابه است و باید در هردو نسخه آن از حساب کاربری مشترکی استفاده کنید. البته Edge در مک در دسترس نیست و شما تنها می‌توانید این همگام‌سازی را از روی گوشی اندروید و آیفون بر روی ویندوز انجام دهید.

بهترین مرورگر

معیار ششم: ویژگی‌های دیگر

مایکروسافت ادج در ویندوز ۱۰ توانسته برخی از ویژگی‌های مفیدی را اضافه کند، تب preview bar، تنظیم تب‌ها به‌صورت جداگانه، گزینه‌های «open a New window» یا «New InPrivate window»، فاصله گرفتن از فلش و استفاده از HTML5، همگام‌سازی با فضای ابری، دستیار صوتی کورتانا، استفاده از Edge به‌عنوان کتاب‌خوان از ویژگی‌های جذاب این مرورگر است.
شما از طریق کروم و برنامه‌های شخص ثالث که در آن قرار گرفته است می توانید به‌راحتی به سرویس‌های گوگل دسترسی داشته باشید و این برای کاربران گوگل بسیار مفید است. علاوه بر این قابلیت‌هایی مانند، غیرفعال کردن ورود خودکار به‌ وب‌سایت‌ها و هماهنگ شدن گوگل کروم با اعلان‌های ویندوز۱۰ از دیگر ویژگی‌های جذاب این مرورگر است.
فایرفاکس نیز افزونه‌ای زیادتر و متنوعی‌تری را به کاربران ارائه می‌دهد، امکان تعویض تم مرورگر از تاریک به روشن، استفاده از قابلیت تاچ در سیستم‌های لمسی، قابلیت تکنولوژی Multi-Process برای حداکثر بهره‌وری از سی پی یو، تنها تعدادی از قابلیت‌های این مرورگر به‌حساب می‌آید.

بهترین مرورگر

نتیجه‌گیری:
طبق نتایج کروم توانست از بیشتر جنبه‌ها بهتر عمل کند، سرعت آن بیشتر و قابلیت‌های متنوع‌تری دارد و نسبتاً امن است. البته پیشنهاد ما این است که حداقل دو مرورگر در سیستم خود داشته باشید. شما می‌توانید وظایف روزانه را در Chrome انجام دهید، اما فیلم‌ها را با استفاده از قابلیت‌های گرافیکی Edge تماشا کنید. اگر شما در مورد حریم خصوصی نگران هستید اما هنوز هم می‌خواهید یک تجربه خوب داشته باشید، فایرفاکس برای شما مناسب است.

مطالب مرتبط:
چگونه مشکل اتصال اینترنت در ویندوز ۱۰ را حل کنیم؟

بروز رسانی درایورهای گرافیک در لپ تاپ

روش فعالسازی اثر انگشت Fingerprint در لپ تاپ

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.