چگونه رمز عبور ایمن بسازیم؟

امروزه برای باز کردن سیستم‌ها تکنولوژی‌هایی مانند اثر انگشت و اسکن چهره به کار برده می‌شود؛ بااین‌حال هنوز هم بسیاری از کاربران از پسورد استفاده می‌کنند. استفاده از پسورد مزایا و معایب خودش را دارد و ما قصد نداریم آن را رد کرده و یا پیشنهاد دهیم. کلمه عبور و رمز شما باید به‌قدری قوی و غیرقابل حدس باشد که خودتان نیز آن را به‌سختی به یاد بیاورید. بهتراست در رمز عبور خود از مجموعه‌ی اعداد، کلمات و کارکتر ها استفاده کرده و آن‌ها را ادغام کنید تا امنیت بیشتر شود. انتخاب یک رمز عبور مناسب و ایمن و به خاطر سپردن آن بسیار دشوار است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم قابلیت‌هایی را به شما پیشنهاد دهیم تا از طریق آن‌ها رمزهای قوی و ایمنی ایجاد کرده و به خاطر بسپارید.

۱. استفاده از قابلیت‌های مرورگر

مرورگرهای امروزی قابلیت‌هایی دارند که از طریق آن‌ها می‌توانید رمز خود را به خاطر بسپارید؛ در نتیجه پسوردهای جدید و قوی بسازید و امنیت آن‌ها را بیشتر کنید. علاوه بر این مرورگرها قادر هستند در صورت انتخاب یک پسورد مشابه با سایر حساب‌هایتان، شما را مطلع سازند. فایرفاکس یکی از مرورگرهای رایج بین کاربران است. زمانی که با استفاده از این مرورگر وارد یک سایت می‌شود و رمز و پسورد را وارد می‌کنید؛ فایرفاکس از شما می‌خواهد تا آن را ذخیره کنید با این کار در دفعات بعدی بدون ورود رمز وارد سایت خواهید شد.

رمز عبور

شما می‌توانید در مرورگر فایرفاکس رمزهای ذخیره شده را مشاهده کنید و آن‌ها را حذف و یا تغییر دهید. برای این کار وارد بخش Options فایرفاکس شده و در قسمت Privacy & Security بخش Saved Logins را از قسمت Forms & Passwords انتخاب کنید. در این قسمت می‌توانید اسم سایت، زمان ورود و نام کاربری‌تان را مشاهده کرده و به‌طور کلی آن را حذف کنید. علاوه بر این می‌توانید از طریق Show Passwords رمزهای خود را مشاهده نمایید. درصورتی‌که قصد دارید رمز را از مرورگر دیگری وارد فایرفاکس کنید از گزینه Import استفاده کنید.

رمز عبور

البته مشاهده پسوردها از طریق روش بالا امنیت اطلاعات را پایین می‌آورد. در این راستا فایرفاکس از یک قابلیت کمکی بهره گرفته است. قابلیت Master Password این ضعف را پوشانده و امنیت رمزها را بیشتر کرده است. در این قابلیت کاربر پیش از آنکه به اطلاعات ذخیره شده دسترسی پیدا کند، باید یک گذرواژه اصلی و مادر را وارد نماید. درواقع همه‌چیز به این کلمه مادر بستگی دارد. برای فعال‌سازی آن بر روی منوی فایرفاکس کلیک کرده و گزینه Options را انتخاب کنید. در پنجره تنظیمات به تب Security رفته و گزینه‌‌ی مربوط به فعال‌سازی Master Password. را با ایجاد تیک در کنار آن فعال نمایید.

رمز عبور

با فعال کردن این گزینه، پیامی را مشاهده می‌کنید و از شما می‌خواهد تا یک Master Password را برای فایرفاکس انتخاب کنید. سعی کنید گذرواژه قوی باشد تا امنیت تمامی گذرواژه‌های‌تان حفظ شود. درنهایت گزینه اوکی را بزنید. برای بررسی صحت این قابلیت روی منوی فایرفاکس کلیک کرده و گزینه Options را مجدداً انتخاب کنید. سپس به تب Security بروید و روی دکمه Saved Passwords کلیک کنید. پیامی نمایش داده می‌شود که از شما درخواست ورود گذرواژه مادر را می‌کند.

۲. افزونه‌های مدیریت رمز عبور

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید از آن بهره ببرید؛ نصب برنامه‌های مدیریت رمز عبور یا وارد کردن افزونه‌های مدیریت رمز بر روی مرورگرها است. یکی از این افزونه‌ها LastPass است. این افزونه قابلیت به کارگیری در مرورگرهای مختلف را در خود جای داده که در اینجا به این قابلیت در مرورگر کروم می‌پردازیم. شما می‌توانید افزونه موردنظر را برای مرورگر خود دانلود و نصب کنید.

رمز عبور

با کمک این افزونه در مرورگر کروم قادر هستید تمام پسوردهایتان را در محیطی امن ذخیره کنید و برای آن‌ها یک رمز عبور قدرتمند در نظر بگیرید. درواقع این افزونه علاوه بر حفاظت، پسوردهای تصادفی و قوی را به شما پیشنهاد می‌دهد. علاوه بر افزونه LastPass، قابلیت‌های دیگری مانند پر کردن خودکار فرم‌های بانکی، ثبت‌نام و فیلدهای ورود به حساب‌های کاربری و همگام شدن با سایر پلتفرم‌ها را در اختیارتان قرار خواهد داد. برنامه‌های بسیار زیادی همانند برنامه LastPass وجود دارند که امکانات مشابه ای را ارائه می‌دهند. بنابراین بهتر است با توجه به نوع مرورگری که دارید از یک افزونه قوی استفاده کنید.

۳. فعال کردن تأیید رمز دومرحله‌ای

رمز عبور

این نکته بسیار مهم است و درصورتی‌که فردی رمز شما را داشته باشد بازهم نمی‌تواند وارد حساب‌های شخصی‌تان شود. استفاده از قابلیت تأیید دومرحله‌ای (Two-Factor Authentication) روشی بسیار خوب برای افزایش میزان امنیت و جلوگیری از دستیابی افراد سودجو به اکانت شما است. با فعال کردن این قابلیت در حساب‌های خود، حک شدن حساب‌هایتان غیر ممکن می‌شود. این قابلیت شما را ملزم می‌کند علاوه بر وارد کردن رمز عبور خود، کد امنیتی ارسال شده به تلفن همراه یا ایمیل خود را هم تأیید نماید. البته در این روش ریسک‌هایی مانند گم شدن تلفن همراه و یا سوختن سیم‌کارت نیز وجود دارد. شما می‌توانید قابلیت تأیید دومرحله‌ای را در حساب اینستاگرام، اپل، گوگل، مایکروسافت، فیس بوک و توییتر خود و همچنین بسیاری از موارد دیگر به کار بگیرید.

۴. استفاده از کلیدهای امنیتی

رمز عبور

در این میان برخی از شرکت‌ها از جمله گوگل برای امنیت اطلاعات کاربران خود از کلیدهای امنیتی استفاده می‌کنند. این کلیدها می‌توانند از طریق NFC، بلوتوث یا یک پورت USB کار کنند. یک کلید امنیتی یو اس بی از دو کلید تشکیل شده است. کلید اول که به پورت USB متصل می‌شود دارای نرم‌افزاری است که امنیت حساب کاربری فرد موردنظر را بررسی می کند و همزمان از کاربر کلید دوم را درخواست می‌کند تا دسترسی به حساب کاربری را ممکن سازد.

مطالب مرتبط:
۱۰ توصیه جدی برای حفظ امنیت خانواده در فضای مجازی

حفظ امنیت خانواده در اینترنت

چگونه در ویندوز ۱۰ یک اکانت مهمان ایجاد کنیم؟

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.