عوارض مصرف متفورمین برای جنین

یکی از قرص‌های شایع در میان زنان قرص متفورمین است، متفورمین با نام تجاری متفورتکس یک داروی ضد دیابت است. این قرص کاربردهای مختلفی دارد، خانم‌ها از این قرص برای درمان تنبلی تخمدان و یا کاهش قند خون استفاده می‌کنند. برخی از خانم‌ها هم در کبد چرب و یا درمان چاقی و بعنوان قرص لاغری از آن استفاده می‌کنند.

عوارض مصرف متفورمین در بارداری
در دنیای امروز، با وجود تمام پیشرفت‌هایی که در همه زمینه‌ها رخ داده، کمتر دارویی یافت می‌شود که در کنار خواص درمانی خود، عوارض جانبی خاصی به همراه نداشته باشد. پژوهشگران نروژی در بررسی‌های جدید خود شواهدی را یافته‌اند که مصرف متفورمین مادران در طول دوره بارداری احتمال چاقی کودک در آینده را افزایش می‌دهد.

نتایج مطالعات اخیر محققان دانشگاه علوم و تکنولوژی نروژ نشان می‌دهد متفورمین که به عنوان یکی از داروهای اصلی برای درمان دیابت بارداری یا مشکلاتی مانند سندرم تخمدان پلی‌کیستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند از جفت عبور کرده و به جنین برسد و عوارضی را در دوران بعد از تولد برای او داشته باشد.

نتایج این تحقیقات بیانگر این موضوع است که اگرچه متفورمین تاثیری بر وزن نوزاد در زمان تولد بی‌تاثیر است، اما کودکانی که در زمان جنینی در رحم مادر در معرض این دارو قرار می‌گیرند، نسبت به سایر کودکان شاخص توده بدنی بالاتری داشته و تا سن چهار سالگی به نسبت بیشتری دارای معیارهای چاقی و اضافه وزن هستند.

این در حالی است که نتایج مطالعات محدود پیشین گروه دیگری از محققان بر این نکته تاکید داشت که مصرف متفورمین دارای تاثیر حفاظتی بر سلامت متابولیکی کودک است. این مطالعه با بررسی پرونده پزشکی نزدیک به ۳۰۰ مادر در دوران بارداری و فرزند آنها تا سن چهار سالگی صورت گرفت.

منبع: سلامانه

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.