طرز تهیه زیره پلو با مرغ و خواص زیره پلو

زیره یکی از ادویه‌های محبوب جهان است که به خاطر عطر و طعم آن کاربردهای زیادی در پخت و پز دارد. یکی از کاربردهای آن طرز تهیه زیره پلو با مرغ است که دز این مطلب به آن اشاره می‌کنیم:

مواد لازم برای تهیه زیره پلو با مرغ:

روغن: به مقدار لازم
پیاز نگینی خرد شده: ۱ عدد
زردچوبه: به مقدار لازم
سینه مرغ خرد شده: ۲ عدد
فلفل: به مقدار لازم
زیره: ۲ قاشق غذاخوری
نمک: به مقدار لازم
برنج نیم پز شده: به میزان لازم
چوب شور: ۱ بسته

طرز تهیه زیره پلو با مرغ:

ابتدا پیاز خرد شده را در مقداری روغن سرخ کنید تا طلایی شود و بعد سینه مرغ را به تابه اضافه کنید و هم بزنید تا با هم مخلوط شوند.
بعد ادویه زیره، زردچوبه، نمک و فلفل را به مرغ اضافه کنید و هم بزنید تا ادویه‌ها به خورد مرغ برود.
سپس مقداری آب بریزید و درب تابه را بگذارید تا مرغ‌ها کامل بپزند.
در قابلمه‌ای روغن بریزید و چوب شورها را در قابلمه بچینید (همه چوب شورها را نچینید چند عدد برای دیواره‌ها بگذارید).
ابتدا برنج نیم پز شده را یک لایه بریزید و بعد یک لایه مرغ بریزید. سپس بقیه چوب شورها را در دیواره‌های قابلمه بچینید و بعد باقی مواد را به ترتیب برنج و مرغ در قابلمه بریزید و اجازه دهید تا دم بکشد.

زیره پلو با مرغ

خواص زیره پلو

کمک به بهبود خواب
دانه‌های زیره به دلیل میزان بالای منیزیم به بهبود خواب کمک می‌کنند، یعنی یک ماده معدنی است که با افزایش کیفیت و آرامش خواب رابطه مستقیم دارد. دانه‌های زیره همچنین به سوخت و ساز بدن کمک می‌کنند تا مشکلات خواب و همچنین بی‌خوابی را کاهش دهند.

درمان دیابت
تحقیقات مقدماتی نشان میدهد که زیره حتی می تواند برای افراد مبتلا به دیابت هم مفید باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ روی موش‌های صحرایی دیابتی نشان داد که مصرف زیره منجر به کاهش قابل توجهی کلسترول در بدن می‌شود.

تقویت استخوان‌ها
دانه‌های زیره حاوی یک منبع عالی از روی هستند که برای افزایش تراکم مواد معدنی استخوان و همچنین سلامت کلی استخوان‌ها مفید است.

خواص ضد قارچ و ضد مخمر
دانه‌های زیره اغلب به دلیل داشتن خاصیت ضد قارچی مفید هستند. این بدان معنی است که بذرهای زیره را می‌توان برای مدت زمان طولانی ذخیره کرد بدون اینکه در اثر قرار گرفتن در معرض هوا فاسد شوند. این دانه‌ها نه تنها طبیعتاً ضد مخمر هستند بلکه می‌توانید آنها را در غذاهایی استفاده کنید که به خواص ضد مخمر نیاز دارند.

درمان ناتوانی جنسی
برخی افراد از ناتوانی جنسی رنج می‌برند و از این بابت گلایه دارند. اما دیگر نیازی به نگرانی در مورد این مسئله نیست زیرا دانه‌های زیره به از بین بردن این مسئله کمک می‌کنند. تمام کاری که باید انجام بدهید این است که دانه‌های زیره را تمیز و آسیاب کرده، آن را به یک لیوان پر از شیر و عسل اضافه کنید. این گیاه مطمئناً می‌تواند ناتوانی جنسی را از بین ببرد و شما را قادر سازد تا از زندگی جنسی خود نهایت لذت را ببرید.

زیره پلو با مرغ

کاهش کلسترول
آزمایشات علمی همچنین تأثیرات غذاهای سرشار از فیبر را در کاهش کلسترول LDL در بدن تأیید کرده است. گیاه زیره نه تنها به افزایش میزان کلسترول HDL کمک می‌کند، بلکه در کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هم بسیار مهم هستند.

درمان حالت تهوع و استفراغ
حالت تهوع و استفراغ از علائم ناخوشایند عفونت روده و همچنین سایر اختلالات بدن است. یک روش ساده برای کاهش آن مصرف زیره است.

تحریک اشتها
بی‌اشتهایی یک مشکل بسیار شایع در نوجوانان و همچنین کودکان خردسال است. به طور حتم والدین به دلیل بی‌اشتهایی فرزندان‌شان، آنها را به خوردن غذاهای حاوی مواد مغذی مجبور می‌کنند. دانه‌های زیره که به مقدار مناسب مصرف می‌شوند در افزایش اشتها فوق العاده مفید هستند.

محافظت از قلب
زیره ماهیچه‌های قلب را تقویت می‌کند، فشار خون را کاهش می‌دهد (علاوه بر سطح کلسترول موجود در خون) و به جلوگیری از سخت شدن رگ‌ها کمک می‌کند. مزایای قلبی آن از معروف‌ترین ویژگی‌های زیره است.

سرشار از آنتی اکسیدان‌ها
دانه‌های زیره با آنتی اکسیدان‌های قدرتمند فلاونوئید پر شده‌اند که شامل کاروتن، لوتئین، زاکسانتین و کریپتوکسانتین است. مطالعات حاکی از آن است که این ترکیبات در از بین بردن رادیکال‌های آزاد مضر و همچنین محافظت از بدن در برابر سرطان‌ها، پیری زودرس و عفونت‌ها موثر است.

زیره

درمان سرطان
دانه‌های زیره در زیره پلو شامل یک ترکیبات شیمیایی معروف به نام “لیمونن” است که اقدامات ضد سرطانی انجام می‌دهد و باعث درمان سرطان پستان، کبد، ریه و همچنین سرطان معده می‌شود.

درمان سرماخوردگی / گرفتگی
به این دلیل که زیره واقعا یک آنتی هیستامین خفیف است و علاوه بر این از خواص ضد میکروبی تشکیل شده است، به آرامش عضلات کمک می‌کند و باعث درمان سرفه می‌شوند.

خاصیت ضد التهابی
خاصیت ضد التهابی دانه‌های زیره، برای مدیریت هر نوع التهاب و همچنین مشکلات مرتبط با التهاب موثر است. به خصوص برای مقابله با هرگونه التهاب در قسمت روده بسیار کارآمد است.

تسکین یبوست
هر ۱۰۰ گرم از دانه‌های زیره ۳۸ گرم فیبر وجود دارد که یک درمان عالی برای رفع مشکل یبوست است.

افزایش شیردهی
مصرف زیره پلو برای مادران شیرده بسیار مفید است و باعث افزایش شیر آنها می‌شود. علاوه بر این، هرگاه مادر از زیره استفاده کند، کودکش دچار نفخ و سوء هاضمه نخواهد شد و بیشترین مزایای گیاه را کسب می‌کند.

منبع: Health Benefits of Caraway

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.