درد سیاتیک چیست و علت درد سیاتیک

سیاتیک به درد کمر اشاره دارد که ناشی از مشکل عصب سیاتیک می باشد. این عصب از ناحیه تحتانی ستون مهره ها و از مجاورت دیسک های پایینی کمر منشا گرفته اند و به سمت استخوان لگن و باسن امتداد می یابند. هنگامی که آسیب یا فشاری به عصب سیاتیک وارد می شود، درد از پشت ران وارد ساق پا می شود. در ۹۰٪ موارد سیاتیک بدون جراحی بهبود می یابد.

علائم درد سیاتیک

شایعترین نشانه سیاتیک، درد پایین کمر است که از طریق مفصل ران، باسن و پایین پا گسترش پیدا می کند. این درد معمولا یک پا را تحت تأتیر قرار می دهد و هنگام نشستن، سرفه یا عطسه وخیم تر می شود. گاهی ممکن است عضلات پا دچار بی حسی، ضعف یا خستگی شوند. علائم سیاتیک معمولا ناگهان ظاهر می شوند و ممکن است روزها یا هفته ها ادامه داشته باشند. بعضی از علائم سیاتیک شایع تر هستند از جمله:

– در یک طرف باسن یا یک طرف پا درد ثابت و مداوم احساس می شود، به ندرت این درد در هر دو طرف رخ می دهد.

– دردی که از پایین کمر یا باسن شروع می شود و در طول مسیر عصب سیاتیک به پایین ران و پا ادامه پیدا می کند.

– زمانی که بیمار دراز می کشد یا راه می رود درد بهتر می شود، اما زمانی که می ایستد یا می نشیند درد بیشتر می شود.

– درد به طور معمول خشن و تیز به نظر می رسد.

– در برخی موارد احساس “سوزن و سوزن”، بی حسی یا ضعف در پاها دیده می شود.

– هنگامی که فرد راه می رود در پاهای خود احساس ضعف یا بی حسی می کند.

– درد شدید در پا باعث می شود که ایستادن یا راه رفتن سخت باشد.

– بسته به جایی که عصب سیاتیک آسیب دیده است، درد و علائم دیگر در انگشتان پا احساس می شود.

سیاتیک یا درد کمر؟
بیشتر افراد در طول زندگی خود دچار کمر درد می شوند، اما این درد همیشه عصب سیاتیک نیست بلکه در بسیاری از موارد، کمر درد ناشی از انقباض یا کشیدگی عضلات پشت کمر است. آنچه که سیاتیک را از کمر درد جدا می کند این است که درد در ساق پا گسترش پیدا می کند و ممکن است مانند یک گرفتگی شدید چند روزی ادامه پیدا کند.

درد سیاتیک چیست
شایعترین نشانه درد سیاتیک، درد پایین کمر است که از طریق مفصل ران، باسن و پایین پا گسترش پیدا می کند

چه کسانی دچار سیاتیک می شوند؟

اکثر افراد مبتلا به سیاتیک بین ۳۰ تا ۵۰ سال سن دارند. زنان در طول بارداری به دلیل فشاری که رحم به عصب سیاتیک وارد می کند بیشتر دچار سیاتیک می شوند. علل دیگر آن شامل فتق دیسک و آرتروز ستون فقرات است.

فتق دیسک
شایعترین علت سیاتیک فتق دیسک است. دیسک ها بین مهره های ستون فقرات مانند کوسن عمل می کنند. این دیسک ها با افزایش سن ضعیف تر و آسیب پذیرتر می شوند. گاهی اوقات مرکز ژل مانند دیسک، از طریق پوشش بیرونی بر ریشه های عصب سیاتیک فشار وارد می کند. ممکن است از هر ۵۰ نفر، یک نفر دچار فتق دیسک شود. بیشتر از یک چهارم افراد نشانه هایی دارند که ممکن است بیشتر از ۶ هفته طول بکشد.

تنگی کانال نخاع
سایش طبیعی و پاره شدن مهره ها می تواند منجر به تنگ شدن کانال نخاع شود. این تنگ شدن ممکن است بر ریشه های عصب سیاتیک فشار وارد کند. تنگی کانال نخاع در بزرگسالان بالای ۶۰ سال رایج است.

تومورهای نخاعی
در موارد نادر، سیاتیک ممکن است از تومورهایی حاصل شود که در داخل نخاع یا عصب سیاتیک رشد می کنند. زمانی که یک تومور رشد می کند، ممکن است به اعصاب نخاع فشار وارد کند.

سندرم پریویفیز
پریویفیز یک عضله عمیق در باسن است که ستون فقرات پایین را به ران بالا وصل می کند و به طور مستقیم بر روی عصب سیاتیک قرار می گیرد. اگر این عضله به اسپاسم برسد، می تواند بر عصب سیاتیک فشار وارد کند و باعث درد سیاتیک شود. سندرم Piriformis در زنان شایع تر است.

ساکروائیلیت
ساکروائیلیت یک التهاب از یک یا هر دو اتصالات ساکروائیلیت است و نقطه ای است که پایین ترین ستون فقرات را به لگن متصل می کند. ساکروائیلیت می تواند باعث درد باسن یا کمر شود و حتی ممکن است این درد در یک یا هر دو پا گسترش پیدا کند. این درد می تواند با ایستادن طولانی مدت یا بالا رفتن پله ها تشدید شود. ساکروائیلیت می تواند ناشی از آرتریت، آسیب، حاملگی یا عفونت باشد.

آسیب یا عفونت
سایر علایم سیاتیک شامل التهاب عضلانی، عفونت یا آسیب می باشد. به طور کلی، هر شرایطی که عصب سیاتیک را تحریک یا فشرده می کند، باعث درد سیاتیک می شود. در برخی موارد هیچ علت خاصی برای سیاتیک وجود ندارد.

تشخیص سیاتیک

پزشک ممکن است برای تشخیص سیاتیک از تست های تصویربرداری مانند MRI استفاده کند تا اطلاعات بیشتری در مورد محل و علت عصب تحریک شده کسب کند. MRI می تواند همسویی دیسک های مهره، رباط ها و ماهیچه ها را نشان دهد. یک CT اسکن با استفاده از رنگ کنتراست می تواند تصویر مفیدی از نخاع و اعصاب را فراهم کند. تعیین علت سیاتیک می تواند مسیر درمان را هدایت کند. اشعه ایکس می تواند به تشخیص ناهنجاری های استخوانی کمک کند اما نمی تواند مشکلات عصبی را شناسایی کند.

عوارض ناشی از سیاتیک

خوشبختانه در اغلب موارد سیاتیک در عرض چند روز یا چند هفته درمان می شود و در معرض آسیب پایدار قرار نمی گیرد. اما اگر احساس کردید کنترل مثانه یا روده خود را از دست داده اید، بلافاصله با پزشک مشورت کنید. این می تواند نشانه ای از یک وضعیت اورژانسی باشد و برای جبران آن به عمل جراحی نیاز داشته باشید.

بیشتر بخوانید:
پیشنهادهای گیاهی برای آرتروز یا دردهای مفصلی

درمان قطعی آرتروز چیست؟

آرتروز و اصلی‌ترین علایم آن

منبع: What is sciatica and what are its symptoms?

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.